Stamboksförning av ston

theJohanna

Trådstartare
Här kommer några frågor om stamboksförning av ston:

Är det bättre att stamboksföra pappersvägen eller visa igen?

Är det någon idé att skicka in för höjning av avelsbokstav?? värt det eller ej?

tack för er hjälp!

Sv: Stamboksförning av ston

Det beror väll på om du tror hon kommer höja sina poäng ?

Tror du det så visar du henne igen . Du har möjligheten att välja att hon stamboksförs med de högsta poängen .

Mia

Jag har en fundering.. Eftersom de gjorde om reglerna för att kunna stamboksföra ett sto i ASVH, hur gör man om man har ett skadat relativt ungt sto som ej är ridbart? Numera är det krav på att ett ridprov skall genomföras. Kan man komma runt det hela med ett veterinärintyg? Någon som vet??

jasså måste de visa ett ridprov det har jag inte gjort nej..... kanske skulle kunna höja sitt typ poäng då hon var ganska outvecklad då hon visades...

höjning av bokstav??? värt det??? kostar ju ändå en slant...

Men om du kan stbf pappersvägen måste ju stoet ha gjort en bedömning som unghäst? Reds hon då behövs inget mer ridprov.

Jag har en fundering.. Eftersom de gjorde om reglerna för att kunna stamboksföra ett sto i ASVH, hur gör man om man har ett skadat relativt ungt sto som ej är ridbart? Numera är det krav på att ett ridprov skall genomföras. Kan man komma runt det hela med ett veterinärintyg? Någon som vet??

ta kontakt med ASVH direkt i stället för att ställa frågan här... men jag kan tänka mig att du kan "komma runt" det hela med ett veterinärintyg. Jag har ett tyskt sto som har gjort sitt ridprov i Tyskland och kan jag bara visa upp ett papper därifrån så är det inga problem att stamboksföra henne i Sverige.. och skulle det vara som så att jag ej kan visa det så kunde jag lämna med en dispensansökan...

till TS: självklart är det väl värt att höja bokstaven! jag stamboksförde mitt ena sto förra året pappersvägen, tyckte att det var enklare iom att hon redan var visad som 3-, 4- och 5-åring... Hon hade ändå ej fått högre än B så det hade kvittat om jag hade visat henne förra året eller ej!

mitt sto sabbade sig på löshoppningen, tyvärr, på 3 årstestet (eller så var det jag som hade för dålig kondition på henne *ironi* klart det var mitt fel) så hon missade tyvärr diplom och då tyckte jag att det inte var någon idé att rida ridprov.

ja mitt andra sto har B men fick diplom på kvaliteten och så har hon en avkomma som tävlar 140.

tror inte att det är så "svårt" att visa upp sitt sto riden på stamboksföringen, antar att de bara vill se stoet ridet?

hon har ej tävlat något? då kan du ju visa tävlingsresultaten...

ang ditt andra sto så hade jag nog sett till att höja henne om det hade gått! :) AB är ju bättre än B ;)

Sv: Stamboksföring av ston

tror inte att det är så "svårt" att visa upp sitt sto riden på stamboksföringen, antar att de bara vill se stoet ridet?

Jag fattade det som att kravet för ridprov på stamboksföringen ska vara ungefär det samma som på 3års testet dvs rida i alla gångarter i bägge varven.

Var ju inte bara det utan man måste ju skicka efter stoets tävlingsresultat och hennes alla avkommors tävlingsresultat. Nu har jag den ena avkommans resultat men ej den lite äldres. Räknade att allt skulle gå på ca 1000kr.

Nej tror inte heller ridprovet ska vara något svårt men mitt ungsto har stått sen okt pga en skada varav 2.5månad på box, väldigt i okondition om man säger så. Men det var tur att ni berättade om ridprovet, gäller att börja lite smått så snabbt som möjligt i så fall.

Vart hittar du info om att stoet ska visas ridet? Jag har läst på ASVH men hittar inget om det.

Hur löser de det rent praktiskt på tex fölbedömningar, ska kan sitta upp och rida där mitt i allt då? (om stoet inte har något ridprov sedan innan)

Var ju inte bara det utan man måste ju skicka efter stoets tävlingsresultat och hennes alla avkommors tävlingsresultat. Nu har jag den ena avkommans resultat men ej den lite äldres. Räknade att allt skulle gå på ca 1000kr.

För äldre resultat kan man ta kopior från Ridsportförbundets årsböcker och för nyare utdrag från deras resultatdatabas som finns på nätet. Vad jag vet så skall det vara tillräckligt.

Vart hittar du info om att stoet ska visas ridet? Jag har läst på ASVH men hittar inget om det.

Hur löser de det rent praktiskt på tex fölbedömningar, ska kan sitta upp och rida där mitt i allt då? (om stoet inte har något ridprov sedan innan)

Det står att läsa i Sto- och Unghästreglementet

"6 Riksstambok
6.1 Stambokföring av sto
Allmänt
För att kunna införas i Riksstambok ska ett sto vara 3 år eller äldre och ha lämnat minst en avkomma efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst. Stoet ska ha visats vid avelsvärderande bedömning vid lägst 3 års ålder och därvid ha erhållit minst klass II/35 p
enligt 50-poängsskalan, alternativt 42 p enligt 60-poängsskalan, i någon disciplin vid 3-årstest eller vid annan senare bedömning lägst klass II/35 p exteriört enligt 50-poängsskalan, ingen delpoäng under 6.
Dessutom krävs godkänt ridprov för ston som inte gjort provet vid 3-årstest, inte gått kvalitetsbedömning eller tävlat. Ridprovet är av den typ som genomförs vid 3-årstest och kan göras i samband tex kvalitetsbedömning. Se bedömningsreglemente för 3-årstest."

Har inte de gamla stamböckerna och det stoet är f 95 och har sina resultat ganska tidigt då hon blev skadad på senare år. Äldsta avkomman tror jag är f 99. Får kolla på blup

Ah tack!
Hmm... då blev det helt plötsligt lite mer komplicerat. Det har alltså även höjt från minst klass 3 till klass 2?
Flamman blev bara klass 3 (en poäng från klass 2) på treårs, var inte inriden då och har inte visats på kvalitets.
Visst borde jag då kunna visa henne exteriört på en ev. fölbedömning och om hon då får bättre poäng bestämma om jag vill göra ridprovet efter det?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 915
Senast: mars
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda -21