Stamboksföra sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Kom att tänka på en sak häromdagen...

Kan man stamboksföra ett sto som har ett föl vid sidan som bara kan reggas i stambokens avdelning II pga icke godkänd men renrasig fader till fölet?

Alltså: stoet är stamboksberättigat i grundstambok nr I men hennes föl i stambok II?

Sv: Stamboksföra sto

Kom att tänka på en sak häromdagen...

Kan man stamboksföra ett sto som har ett föl vid sidan som bara kan reggas i stambokens avdelning II pga icke godkänd men renrasig fader till fölet?

Alltså: stoet är stamboksberättigat i grundstambok nr I men hennes föl i stambok II?

På halvblod svar nej måste vara en avkomma med "gröna" papper. Vad som gäller för övriga raser vet jag inte.

Om det är stoets enda avkomma så kan du inte stamboksföra henne förens hon har en på "gröna papper" också.

Om hon däremot har föl sedan tidigare som har gröna papper så får du visa henne för stamboksföring även med ett föl vid sidan som inte har godkänd stam.

Jag ska själv visa mitt ena sto i år, hon har 3 SWB avkommor sedan innan och kommer i år ha ett föl med PRE pappa vid sidan.
Jag har dubbelkollat med ASVH och det är ok. Däremot får jag bara visa fölet (dvs få kritik på det) i mån av plats och då självklart utom tävlan. Men fölet kommer ju alltså bara följa med i mitt fall och stoet får vara ensam stjärna s.a.s

För Nsv gäller att även avkomman måste vara berättigad till avd I för att modern ska bli stamboksförd.

Hoppar in med en liten undran......
Har ett Nsv sto född 1992, hon har sin första avkomma vid sidan nu, en hingst född maj -09.
Både hon och fölungen har full stam. Kan jag alltså visa henne för stamboksföring 2010 utan föl vid sidan, (betäckt, men ej dräktig).
Hon behöver alltså inte ha en unge med full stam vid sidan?
Det räcker att hon har en avkomma med full stam, har jag fattat rätt då?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 973
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka