Stambokföring!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nissemon
  • Startdatum Startdatum
N

Nissemon

Hur lång tid behöver ASVH för att stamboksföra mitt sto? Alla papper är inskickade 1/9-08. Det har snart gått 5 månader, är denna tid normalt? Stoet är ett stimulanssto (f-04) så jag ska inte behöva stå för kostnaden. Vänligen ni som brukar stamboksföra ston, hur länge har ni fått vänta?

Sv: Stambokföring!

Jag skickade in papper på stambokföring i juli, det är inte färdigt än. Jag ringde i början av dec., då jag var orolig att papprena försvunnit på posten. Dom meddelade då att dom låg efter, rätt rejält får man väl lov att säga :grin:...

En hypotetisk fråga i sammanhanget.

Om man har en unghingst som skall gå bruks och mammans papper ligger för stamboksföring på ASVH men det är inte klart, hur går det då ?

Dels så borde ju stoet vara stamboksfört innan fölet (hingsten) är tre år. Men om så nu inte skulle vara fallet bör stoet få förtur, det kan man ju få på pass och annat om det finns behov av det.

Jag har en annan fråga om det här. Hoppas det är okej att jag ställer den här?

Jag visade min för stamboksföring på fölvisningen (stimulanssto), borde jag ha skickat in någonting? Jag antog att allt blev som det skulle då eller har jag missuppfattat?

Beror lite på vad och hur du har gjort. Om det nu är en ASVH häst vi talar om så. Har du visat henne för egen bedömning på fölvisningen tillsammans med fölet och fyllt blanketten för stamboksföring så behöver du inte göra mer än att se till så att fölet blir registrerat Har du bara visat fölet på visningen och fått det bedömt, även om mamman var med, så måste du skicka in papper och stamboksföra pappersvägen. På ASVH:s hemsida finns blanketter och alla uppgifter om hur det går till.

Borde och borde :angel:

Saken är att min märr har en tvåårs hingst.
Hon går att stmboksföras pappersvägen då hon gått kvalitén, men jag är lite fåfäng och vill egentligen stamboksföra henne med bättre poäng än vad hon fick då. Alltså borde hon betäckas och få ett föl till och stamboksföras med i samband med det, men jag har inte bestämt mig för att betäcka henne igen så jag vilar på hanen tills det blir aktuellt (om det alls blir det - men hingstapojken är superfin så man vet ju inte)

Men om de inte har ändrat på reglerna så kan visa upp henne utan föl och då förhoppningsvis få bättre poäng, för stamboksföring vid t ex fölvisningarna till sommaren. Kravet är inte att hon ska ha ett föl med sig utan att hon ska ha en registrerad avkomma. Så jag varit med om massor av ston utan föl som visats upp för stamboksföring. Ofta ston som ska ha AB och har egna tävlingsmeriter.

Jamen det lät ju väldans bra, hon blir nog inte mer än B eftersom hon inte har tävlats så förfärligt mycket, ibästa fall kommer hon att ha gått några flera lätta klasser hoppning till sommaren.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 950
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Mistimed
·
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: Milaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka