Stambokföring

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sassa
  • Startdatum Startdatum
S

Sassa

Var i hästens pass kan man se om hon är stambokförd? Kan inte hitta någon notering alls, utan bara det "vanliga" registreringsnumret o stofamiljsnumret, betyder det då att hon inte är stambokförd? :confused: Hon har haft 1 föl men vet ej om hon blev visad då... Finns det annars nåt sätt att ta reda på det?

Sv: Stambokföring

Om det står i passet eller inte beror mycket på om hon blev stamboksförd innan hon fick passet eller efter.
Jag har ett äldre sto som blev stamboksförd långt innan det här med pass dök upp och hon har sitt nummer i passet. De yngre stona har sina nummer på ett löst papper där det står i vilken del av stamboken dom blivit införda i och under vilket nummer.

Tror det är enklast att ta kontakt med ASVH och kolla upp vad dom har på henne. Hör hon till lite yngre hästar finns hon i deras dataregister och då går det snabbt att kolla om lämnar hennes reg.nummer. Är hon äldre kan det ta ett tag för då måste dom leta i manuella register.

Tyvärr har jag upptäckt att det är förvånandsvärt få som verkligen brukar allvar och stamboksför sina ston.

Tack för svaret!
Min kompis har endast haft stoet i några månader o själv skaffat passet precis o där står inget stamboksnummer så då är hon inte stambokförd då.. :smirk:
Tycker det är trist att inte fler brukar allvar med att stambokföra stona :mad:

Mitt sto är stambokfört många år innan hon fick pass (i somras), ändå togs inte stamboksnumret med i passet av ASVH. Det finns väl egentligen ingen plats för det? Vet dock inte varför.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar