Stambokföring av ridponnysto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tystamarie
  • Startdatum Startdatum
T

Tystamarie

Hej
Jag har ett 3-årigt sto reg i ASRPs 93-serie. Hon är över ponymått men klarar åtminstone som treåpring mex 153-gränsen- Jag vill ha henne STAMBOKFÖRD i ASRPs stambok avd II där hon stam-mässigt hör hemma. Diplom vet jag ju att hon inte kan få pga sin mankhöjd. Snälla ni som kan sånt här, Peråke m fl, var ska jag visa henne? Måste hon ha ett "ridbarhetsintyg enl ASRPs krav" (och vad är det- kan inte hitta dessa krav nånstans???) eller kan jag t ex ställa ut henne på en ASPR-utställning i år? Eller är det sommarpremiering som gäller? Eller treårstest? SNÄLLA NÅN SOM VEt, SVARA - jag måste ju anmäla till rätt grej NU? Tips på lämpligt arrangemang i sydsverige?

Sv: Stambokföring av ridponnysto

Hej !!

Ett ridponnysto kan du stambokföra på både ASRP´s utställning treårstest och kvalitetsbedömningar och på premieringar.

Stopremieringarna finns listade på SH´s hemsida.
SPAF hemsida finns alla treårstest och kvalitetsbedömningar.
ASRP´s hemsida hittar du ridponnyutställningar

Tittar du på ASRP´s hemsida finns en ridponnyutställning i Bollerup i slutet av Juli.

På stopremieringar och kvalitetsbedömningar ingår eller finns möjlighet att avlägga ridprov.

Ston som visats på treårstest eller utställning. Får göra motsvarande ridprov inför en godkänd domare eller tränare med behörighet. Det är ett enkelt ridprov som rids i alla tre gångarter, vända snett igenom och kunna göra halt.

Du får höra efter med ASRP´s kansli om treåringar behöver ridintyg eller om det kan avläggas senare. Själva intyget går att skriva själv men hör efter med kansliet som troligtvis har ett framtaget formulär.

Är det tävlingsston som stambokförs, behöver dom inte avlägga ridprov om dom har sportresultat.

peråke

Peråke, och andra ridponnyexperter.
Det här var inte lätt. På ASRPS hemsida har jag bara hittat en sak under stamboksregler för stobok, att mitt sto ska ha lägst 34 poäng.
Det finns en länk till SHs sida om avelsvärdering, men där är det premieringar som gäller.

I SHs reglemente för ston 2005 under Svensk Ridponny finns det härtsmningskrav och sedan krav för olika avelsvärdeklasser. Jag som siktar på enklast möjliga stambokföring läser under krav för G att intyg om ridbarhet enligt ASRPS krav behövs.

Det här med att stambokföra på utställning/treårstest hittar jag inte. Hur går det till, ska jag skicka in ansökan till någon före ett visst datum? Vad kostar stambokföringen? Hur ska mankhöjden redovisas efter en utställning? Något om ridprovets utförande/bedömning/redovisning hittar jag inte heller.

Allvarligt talat - är det här verkligen officiellt? Jag menar, ASRP är ju godkända av jordbruksverket och alla beslut om avelsvärdering och stambokföring ska gå att överklaga och då måste väl alla regler finnas beslutade och publicerade officiellt? Jag kan väl inte bara chansa på att mitt sto kanske uppfyller de okända kraven när jag anmäler till något?

Hej igen.

SH har ett allmänt storeglemente och med ASRP´s rasvisa krav som bilaga.
Det almänna storeglementet är en beskrivning hur avelsvärdering utförs. Ridprovet finns också beskrivet i detalj.

Av det allmänna storeglementet framgår att avelsvärdering av ston kan utföras på alla av SH sanktionerade tillfällen för exteriörbedömning och premieringar.

Alla ponnyutställningar/treårstest/kvalitetsbedömningar är avelsvärderingsgrundande om de är arrangerade av SPAF eller medlemmar i SPAF (för ponny).

Dessa visningstillfällen är godkända av SH och äravelsvärderingsgrundande bedömningar.
Avelsvärderingsgrundande bedömningar skall enligt förvaltningslagen kunna överklagas till en besvärsnämnd.
SH har för detta ändamål en besvärsnämnd dit man kan överklaga resultatet inom tre veckor efter man fått bedömningsprotokollet.

Rasvisa krav för varje ponnyras kan sedan ha undantag från det allmänna reglementet, men ASRP följer det allmänna reglementet.

Undantagen kan vara att ston exteriörbedöms för avelsvärdering ENBART på rasens utställningar -- eller ovännt ENBART på premieringsplats osv, avelsföreningarna får bestämma själva och det går att läsa i rasvisa krav.

Exakt vad som gäller för mätning av mankhöjd om den inte genomförs vid avelsvärderingstillfället, får du fråga ASRP´s kansli om.
Tidigare har det räckt med att ett mätintyg utfärdat av en av ridsportförbundet godkänd mätman, veterinär har inte behövt närvara. Detta mätintyg har då bara gällt för stambokföring inte på ridsportförbundets tillställningar.
Om du visar på ASRP utställning, är det möjligt att mätman finns på platsen--fråga utställningsansvarig.

Ridprovet får avläggas efter exteriörbedömningen. Fråga även här ASRP´s kansli om det finns färdigtryckt ridprov, annars kan du kopiera allmänna storeglementets ridprov, åka till en godkänd dressyrdomare eller aukturiserad tränare--rida upp och få påskrivet.
Ridprovet som finns beskrivet i allmänna storeglementet är det ridprov som du får genomföra på premieringar--vad det i praktiken handlar om är att det får utföras på annan plats än premieringsplatsen.

Kostnaderna för stambokföring har tidigare varit 250 kr, avgiften inbetalas till ASRP i samband med ansökan.

SH storeglemente finns att ladda ner på SH´s hemsida. Storeglementet är bra läsning i största allmänhet när man har för avsikt att använda sitt sto i avel.

www.svehast.se
· Filer att ladda ner
storeglemente 2005
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka