Stambok haflinger?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare farahdibah
  • Startdatum Startdatum
F

farahdibah

Hej!Är nyfiken,hur är stamboken upplagd,både för hingstar och ston? Vad menas mmed t.ex grundstambok avd 1? MVH Ylva

Sv: Stambok haflinger?

Grundstambok avdelning I är den avdelning där hästen registreras (oftast som föl, importer även som äldre) om den har godkänd härstamning.

Om t.ex. pappan inte är godkänd för avel hamnar fölet i Grundstambok avdelning II.

Tidigare fanns Bilaga till grundstambok I och II för haflinger med 3,125 % arab i stammen och Register avdelning III för dem med ännu mer arab i stammen, plus Register avdelning I och II för haflingerkorsningar, men alla dessa bilagor och register är numera borttagna.

Sedan finns Riksstambok. Där förs hästen in när den genomgått godkänd avelsvärdering.

Ovanstående gäller i Svenska Haflingerföreningen (reglerna lär dock vara under förändring där).

Det finns även en annan förening, Svenska Tyrolerhaflingerföreningen. Deras hästar registreras i deras moderstambok (Haflinger Pferdezuchtverband Tirol). Jag ska be Linneá pea här på forumet att reda ut det lite bättre!

Hälsningar från Eldfuxen, tidigare registrator och stamboksansvarig i Svenska Haflingerföreningen

Sv: Stambok haflinger?

Hej!Är nyfiken,hur är stamboken upplagd,både för hingstar och ston? Vad menas mmed t.ex grundstambok avd 1? MVH Ylva

Som Eldfuxen skriver så finns även Svensk Tyroler-Haflingeravel STH
som stamboksför 100% renavlade haflinger.
Detta sker efter godkänd avelskåring av avelskommisionen från HPT, Haflinger Pferdzuchtverband Tirol. Huvudstamboken ligger i Tyrol, Österrike vilket även är STHs modersland.
Sedan maj 2008 är STH av Jordbruksverket en godkände svensk avelsförening med rätt att registrera och stamboksföra.

På din fråga verkar du undra mest över Svenska Haflinger Föreningens upplägg.
Skulle du däremot vilja veta mer om STHs upplägg rekommenderar jag dig att kontakta STH.
Jag skriver här på Buke som privatperson.:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka