Maria_81

Trådstartare
Tänkte fråga om era erfarenheter kring Stalosan. Vi har i våra boxar halmpellets som botten och sen halm över det, men jag upplever att det blir väldigt blött i pelletsen(speciellt efter stoet som är en riktig kisslisa) :yuck:
Tänkte då om man skulle strunta i att ta bort kisset i pelletsen och istället strö stalofan på kissfläckarna, torkar det upp då och minimerar ammoniak lukten som det står att det ska göra? ;)
Sen en till fråga ang halmpelletsen, hos oss så blir det som en hård kaka i hela botten, tycker det är jättesvårt att avgöra om det är kiss eller bara ihoppackat. Har ni likadant som anv halmpellets? Sen blir det ju bara en stor grop efter kissfläcken är borttagen och skitsvårt att skrapa över från det resterande torra för att fylla gropen så att säga. :mad:
Finns det fler här med samma I-landsproblem? :angel:

Tänkte fråga om era erfarenheter kring Stalosan. Vi har i våra boxar halmpellets som botten och sen halm över det, men jag upplever att det blir väldigt blött i pelletsen(speciellt efter stoet som är en riktig kisslisa) :yuck:
Tänkte då om man skulle strunta i att ta bort kisset i pelletsen och istället strö stalofan på kissfläckarna, torkar det upp då och minimerar ammoniak lukten som det står att det ska göra? ;)
Sen en till fråga ang halmpelletsen, hos oss så blir det som en hård kaka i hela botten, tycker det är jättesvårt att avgöra om det är kiss eller bara ihoppackat. Har ni likadant som anv halmpellets? Sen blir det ju bara en stor grop efter kissfläcken är borttagen och skitsvårt att skrapa över från det resterande torra för att fylla gropen så att säga. :mad:
Finns det fler här med samma I-landsproblem? :angel:
Blir det väldigt blött, så kan det ju bero på att det är ett alldeles för tunt lager i botten, bädden måste vara minst 10 cm tjock och helst lite till faktiskt om man vill ha en permanent bädd.

Jag är inget fan alls av halmpellets. Blev tvingad av en fd stallägare att använda det en vinter och det var den sämsta skiten jag provat :yuck: speciellt också eftersom vi var tvungna att ha bädd enbart av halmpellets.

Jag upplevde dels att det blev stenhårt i botten trots tjock "kaka" i botten och mycket fluff ovanpå. Dessutom gick inte kisset ner i kakan utan la sig ovanpå så fluffen blev väldigt nedkissat. Fluffet blev också stenhårt när hästen legat på det en natt så det blev mycket jobb bara med att fluffa till bädden varje dag.
Resultatet blev en skitig box som tog lång tid att mocka och en väldigt dyr vinter i strökostnad.
Aldrig mer halmpellets!

Torv tycker jag är det klart bästa att ha i botten i en bädd, det funkar precis som det ska och luktar minimalt :love:

Ang. Stalosan så har jag det i botten innan jag lägger i något strö alls och när det blir blöta fläckar som man får gräva ut lite av så strör jag på Stalosan innan jag har på nytt strö. Funkar bra :)

Blir det väldigt blött, så kan det ju bero på att det är ett alldeles för tunt lager i botten, bädden måste vara minst 10 cm tjock och helst lite till faktiskt om man vill ha en permanent bädd.
Nej vi kör inte på permanent bäddar, utan tanken var väl att kanske pelletsen kunde ligga permanent eller ja att man slipper gräva upp stora gropar från kissfläckarna. :D

Jag hade permanent bädd när jag körde halmpellets och tog bara bort det översta lagret om det blev kullar i bädden. Jag tyckte det funkade jättebra att mocka och att ha det som bädd. Upplevde inte alls att det blir blött som du gör! Blöter du pelletsen innan du lägger in den? Jag la in min torrt och det kanske är därför mitt sög upp mycket?

Jag hade permanent bädd när jag körde halmpellets och tog bara bort det översta lagret om det blev kullar i bädden. Jag tyckte det funkade jättebra att mocka och att ha det som bädd. Upplevde inte alls att det blir blött som du gör! Blöter du pelletsen innan du lägger in den? Jag la in min torrt och det kanske är därför mitt sög upp mycket?
Ja jag blöter den, eller gjorde denna gång för att jag är rädd att hästarna käkar upp pelletsen annars. :wtf: Men jag kanske skulle låta bli när jag lägger in nästa gång, vem vet dom kanske nöjer sig med halmen! :bow:

Testa lägg hel pellets i hålen där du gräver upp kisset! Kissar kisslisan på samma ställe varje gång så borde den suga upp kisset bra då. Min erfarenhet av helmpellets är att den går sönder så lätt att man inte behöver blöta den.

Testa lägg hel pellets i hålen där du gräver upp kisset! Kissar kisslisan på samma ställe varje gång så borde den suga upp kisset bra då. Min erfarenhet av helmpellets är att den går sönder så lätt att man inte behöver blöta den.
Nej hon gör ju inte det tyvärr, riktig trampfia o skitgris allt är en enda röra i boxen. :banghead: tar evigheter att mocka hennes box. Hon har nåt dille på att rafsa ihop all halm till mitten EFTER hon har bajsat, så alla bajshögar är dessutom nergrävda i halmen. :arghh: Och då har dom MYCKET halm i boxen, men inte tillräckligt enligt henne eftersom hon måste bädda ihop en hög i mitten som hon ska sova på! :meh:

Nej hon gör ju inte det tyvärr, riktig trampfia o skitgris allt är en enda röra i boxen. :banghead: tar evigheter att mocka hennes box. Hon har nåt dille på att rafsa ihop all halm till mitten EFTER hon har bajsat, så alla bajshögar är dessutom nergrävda i halmen. :arghh: Och då har dom MYCKET halm i boxen, men inte tillräckligt enligt henne eftersom hon måste bädda ihop en hög i mitten som hon ska sova på! :meh:

Fy vad jobbigt att mocka åt en sådan! Jag hade satsat på att ha en permanentbädd under halmen då. Jag hatar att mocka och hade det varit min så hade hon fått leva utan halm och med permanentbädd :angel:

Fy vad jobbigt att mocka åt en sådan! Jag hade satsat på att ha en permanentbädd under halmen då. Jag hatar att mocka och hade det varit min så hade hon fått leva utan halm och med permanentbädd :angel:
Hon är dessutom inte min utan en kompis häst men dom står hemma hos mig så jag mockar oftast bara för att va schysst. :cool: Och sen är det ju bara 2 boxar som ska mockas varje dag så jag kanske inte skulle gnälla men jobbar man heltid så blir det ju ett stort I-landsproblem. :p
Men det var ju drf jag ställde frågan om just stalofan, för då slipper jag åtminstone ner o gräva i pellets bädden, bara ta ut den blöta halmen som blir o sen pudra på kissfläckarna. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka