Stallukt inomhus

acj

Trådstartare
Vi har tyvärr ingen grovingång eller källare utan får ha ridkläder mm i garderob i hallen. Känner själv ibland när jag t ex kommer hem från jobbet att det luktar stall i hallen. Har tätat garderoben extra men hjälper bara en del. Någon som har ett bra, permanent tips på sätt att reducera stallukten inomhus? Gillar doften men på rätt ställe :-).
 
Sv: Stallukt inomhus

Måste nog förtydliga... Byter ut permanent mot långsiktig. Städa med såpa, sätta in burk med ättika i eller liknande hjälper ju bara tillfälligt. Letarefter någon lösning som varar längre.
 
Sv: Stallukt inomhus

Ha kläderna i lådor med tätslutande lock inne garderoben?
 
Sv: Stallukt inomhus

När jag varit i stall som luktar brukar jag hänga kläderna utomhus över natten sen är lukten borta :)
 
Sv: Stallukt inomhus

Jag har mina ridstövlar i garaget, tycker det är de som luktar mest. Mina övriga ridkläder har jag i en stängd väska i ett förråd i huset. Det funkar faktiskt fint, och även våra hästallergiska vänner klarar att vistas hos oss utan reaktioner.
 
Sv: Stallukt inomhus

Tvätta ofta och försöka ha kvar stallskorna som används vid mockning mm i stallet och ta ett par typ gympaskor som till och från stallet skor.

Tycker mycket stallukt sitter i skorna man har när man är i stallet och gör sysslor.
 
Sv: Stallukt inomhus

Håller med övriga om att stallskor/stövlar är den största källan till doft. Har du nåt uppvärmt stället i stallet så hade jag förvarat dem där.
Är lite skeptisk dock till att förvara stallkläder i tätslutande lådor, hade aldrig funkat för min del i alla fall för mina kläder blir ofta mer eller mindre fuktiga och behöver hänga luftigt. I mitt hem är det ingen som störs av stallukt så jag hänger mina stallkläder var som helst.
 
Sv: Stallukt inomhus

Hjälm och stövlar förvaras i stallet, använda kläder som luktar häst tvättas, övriga kläder slänger jag in i garderoben på nedersta hyllan. Har alla andra kläder i samma garderob och det blir aldrig ngn stark hästlukt.
 
Sv: Stallukt inomhus

finns det ingen möjlighet alls att ha kläderna i stallet? ANtar att du inte har egen häst.
Finns inget skåp du kan få hyra? ingen krok i ngt klubbrum eller sadelkammare?

Om inte så funderar jag på just tätslutande lådor och ha dessa i förådet? eller garaget?

Om du fortfarande ska använda den garderoben hemma du nämner så prova påse och tätslutande platslåda.
 
Sv: Stallukt inomhus

Finns ingen omklädning på stallet? För mig är det nästan ett måste..känner precis som du..det får gärna lukta, men i stallet och inte hemma! :D

Jag byter om i stallet men tar ändå med mig lite lukt hem och de kläderna kastar jag direkt i tvättkorgen och kastar mig själv i duschen så fort jag kommer innanför dörren i princip och det tar bort all lukt för mig.
Jag verkligen avskyr minsta stallukt hemma faktiskt så jag är petnoga med det..

Andra förslag var ju bra..men funkar inte tätsluten förvaring så hade jag nästan uttökat min garderob av ridkläder isf och bytt varje dag och förvarat skor i bilen.
 
Sv: Stallukt inomhus

Jag har inget problem med stallukt i hallen.
Har dessutom vanliga kläderna med stalljackorna och ridstövlarna står i hallen dem med.
Tvättar ofta, ser till att stövlarna/skorna är rena och putsade ofta.
Hänger ut kläderna på vädring mellan tvättarna och det tar bort så gott som all lukt utan att slita på kläderna som tvätt gör.
 
Sv: Stallukt inomhus

Jag har mina stallgrejer i mitt rum i en garderob. De enda gånger jag känner hästlukt därifrån är när jag slarvat med att hålla grejerna rena, eller bara har slängt in kläder och skor i garderoben så allt ligger huller om buller :cautious:
Jag är noga med att tvätta ridkläder ungefär var tredje eller fjärde gång (eller när de börjar lukta lite för mkt)
Sedan skrubbar jag av ridskorna med en gammal ryktborste under sulorna innan jag åker hem från stallet, och om de är skitiga ovanpå gör jag rent det med.
Hjälmen förvaras i en hjälmpåse och jag har den aldrig framme om jag inte rider.
Västen gör jag rent med pyttelite grönsåpa i badkaret ungefär en gång var sjätte månad.
Alltsammans förvarar jag i en såndär jätteväska från CRW som finns att köpa på H**ks inställd i garderoben, i den väskan har jag även sånadär luktdödarbollar som man egentligen ska ha i stinkande skor :D.
 
Sv: Stallukt inomhus

När det ändå handlar om stallukt inomhus, hur gör ni som bor i lägenhet? Letar lägenhet just nu och har funderat över det :p
 
Sv: Stallukt inomhus

När det ändå handlar om stallukt inomhus, hur gör ni som bor i lägenhet? Letar lägenhet just nu och har funderat över det :p

Jag bor i liten lägenhet.
Jackor och skor bor i hallen, oavsett om det är stalljacka eller vardagsjacka.
Ridskor/stövlar borstas/spolas rena.
Ridbyxor/ridtröja hänger på en krok i sovrummet när dem inte används.

Har inga problem med hästlukt inomhus men tvättar kläderna ofta och hänger ut dem på vädring däremellan.
 
Sv: Stallukt inomhus

Jag bor i lägenhet och därför är omklädning i stallet ett måste för det är i de flesta fallen absolut förbjudet att ha saker i tex trapphus och på balkongen har jag aldrig velat velat ha som förvaring.

Så ja det blir lite knepigare det blir det men kan man undvika förvaringen inomhus är ju det alltid bra. Skulle jag måsta ha förvaringen här hemma så hade jag nog antingen frågat om jag fick ha det i cykelskjulet eller så hade jag nog förvarat det i bilen..men in kommer det inte hos mig
 
Sv: Stallukt inomhus

Jag har mina hästsaker i en garderob i hallen, finstövlarna står i stövelväska ute i hallen (samt även nåt par skor som används både till vardags och i stallet) och säsongsklädsel finns i källarförrådet.

I garderoben är alla kläder i plastbackar, ytterkläder hänger eller ligger i en plastpåse. Övriga saker ligger öppet där inne.
Känner inte av någon lukt alls, förutom när jag tar ut kläder därifrån, så kläderna luktar (ibland) men det släpps inte ut ur garderoben.
 
Sv: Stallukt inomhus

Hm, det där problemet hade jag endast på ridskolan och i första egna stallet då det var ganska instängt där. Nu har jag kläderna framme tillsammans med andra kläder och slänger i tvätten när det börjar lukta minsta lilla häst om dem vilket händer max en gång/säsong :p

Bästa lösningen: byt stall
Näst bästa: ha en garderob eller motsvarande på balkongen eller kanske något förråd om du har något sådant.
 
Sv: Stallukt inomhus

Hm, det där problemet hade jag endast på ridskolan och i första egna stallet då det var ganska instängt där. Nu har jag kläderna framme tillsammans med andra kläder och slänger i tvätten när det börjar lukta minsta lilla häst om dem vilket händer max en gång/säsong :p

Bästa lösningen: byt stall
Näst bästa: ha en garderob eller motsvarande på balkongen eller kanske något förråd om du har något sådant.

Min häst går på lösdrift och vi borstar och grejar utomhus men mina stallkläder luktar ändå mycket stall. Jag har stallkläderna i sadelkammaren och byter om där för att slippa få hem lukten mer än nödvändigt (har några "mittemellankläder" hemma som jag använder när jag går till stallet för att fodra).
 
Sv: Stallukt inomhus

Jag bor i lägenhet. Har bara varit medryttare men haft turen att få ett eget skåp iaf, så jag kan byta om i stallet och förvara alla kläder där :)
Skulle aldrig fungera för mig att ha dem nånstans här hemma tyvärr...
 
Sv: Stallukt inomhus

Får nog förtydliga ännu mer förstår jag att döma efter svaren här. Bor på liten gård med eget stall och två hästar. Finns uppvärmd sadelkammare men inte så bra med plats där plus att bekvämligheten/tidsvinsten med att ha även stallkläderna inne i huset överväger. Nu pratar vi om "tant" på 50+ som skaffat egna hästar på senare år, jobbar heltid, har hund, tre vuxna barn, fyra barnbarn och tight!!! med tid ;-). Älskar mitt hästliv och vill inte vara utan det med hästlukt och allt. Kruxet är att släkt och vänner inte alls är häst-/djurintresserade och att vår dotter är pälsdjursallergiker samt att jag gillar hästlukt i stallet men inte inne i huset. Luktar gör det ju när man dagligen tillbringar mycket tid i stallet. Håller dock med om att det nog är skor och stövlar som luktar mest så kanske att man skulle ha dem i sadelkammaren. Tvättar, vädrar och håller rent kläder och garderob gör jag självklart. Kanske sådana där bollar (luktslukare?) kan vara till viss hjälp. Får testa helt enkelt.

En del svar kan jag kanske ha en del nytta av, andra inte men tack alla som svarat i alla fall. :bow:
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 837
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 469
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp