Stalltomtarna ska få gröt!

Miagi

Trådstartare
Hur många av er kommer ställa ut en tallrik gröt i stallet till tomtarna på julafton?

Det ska vi göra, för senaste året har jag verkligen blivit övertygad om att de finns där och hjälper till. Även om de gör hyss med...

Varför inte då ge dem en tallrik gröt så man står på god fot med dem. Så att de i gengäld ser till djuren så de mår bra och botar dem om de blir sjuka.

Folktro måste ju kommit någonstans ifrån sanning... eller?

Jag och min mamma har nu bestämt vart tallriken ska ställas :D

God Jul!

Sv: Stalltomtarna ska få gröt!

Vi brukar ställa ut gröt till tomten, samt en havrekärve ute i trädgården till Odens häst. Men i år vet jag inte hur det blir eftersom ungefär 99% av alla julförberedelser ej blivit gjorda pga att jag opererade ögat akut för 2 veckor sedan.

Det suger men jag tror att tomten förstår.

/kt

Jag ställer ut gröt i stallet på julsftonskvällen och den är borta varje morgon. Skeden ligger kvar i en tom tallrik.
Det började på skoj och ingen trodde att den skulle vara borta nästa dag, den första gången. Men det är den.

Nej lägg av!! Är det sant...? Du skämtar...?? Är det någon som vet att ni gör detta och åker till stallet och tömmer tallriken? Mer detaljer tack!! Jag har aldrig ens tänkt tanken! Kommer du med övertygande bevis är det jag som ställer ut tallrik till tomten nästa år! :idea:

Vi ställde alltid ut gröt till tomten när jag var liten och vi bodde på landet. Tomten åt alltid upp gröten, varje år. Undrar fortfarande om det var något djur, min pappa eller om det faktiskt var tomten som smaskade i sig all gröt?

Måste fråga mamma ikväll när hon kommer hem från jobbet :D

Tänk dock på att tomten uppskattare MER att gård och djur sköts om väl än att få en usel skål gröt EN gång om året!

Det finns en saga om en man som såg tomten släpa strån med säd in från åkern till ladan.

Då trodde han att han kunde vara lat för att tomten gjorde jobbet så han började slarva och misssköta gård och djur. Efter ett tag så gick det bara sämre och sämre för bonden och till slut så var det så illa att konkursen var nära.

Då såg mannen tomten igen men nu släpade denne på sädestrån BORT från gården med riktning mot en granngård, mannen förstod först inte varför, innan hade ju tomten hjälpt honom. När tomten kom närmare hörde mannen tomtes sjunga en visa:

Den som sköter gård och djur- den hjälper jag!

Den som är lat och sliter sin byxebak- han ska inget ha!

Då förstod bonden att tomten bara hjälper den som själv lägger manken till och som sköter gården och djuren väl. Han gick hem och lovade sig själv att han aldrig mera skulle orsaka tomten missnöje... och se- det dröjde inte länge innan hans gård än en gång var en av de rikaste í bygden!

/KT

Ja,
då är det väl bra att sätta ut en skål för att tacka för gott samarbete.:)

Nej lägg av!! Är det sant...? Du skämtar...?? Är det någon som vet att ni gör detta och åker till stallet och tömmer tallriken? Mer detaljer tack!! Jag har aldrig ens tänkt tanken! Kommer du med övertygande bevis är det jag som ställer ut tallrik till tomten nästa år! :idea:

Det började som en kul grej mest för de små barnen när vi flytta hit där vi bor nu. I början var vi övertygade om att det var hunden och sedan katten som år upp gröten. Det enda konstiga var att skeden alltid låg så fint kvar i tallriken. Ett så såg vi till att det var hund och katt fritt i stallet där vi ställde gröten. Den stod då innanför stängda dörrar. På morgonen var tallriken tom som vanligt med skeden liggande kvar.
Vem eller vad som äter gröten det vet vi inte. Men ett år så hade råkat bli bränd och ingen där inne ville äta dem. Men vi satte ut en tallrik som vanligt. Detta året stod gröten kvar även ute i stallet, men skeden låg slängd på golvet.

Så det lagas fin gröt numera varje år som sätts ut i stallet. Det kan vara med mjölk eller med saftsås spelar ingen roll bara den inte är bränd.

Vi ställde också ut en tallrik när barnen var små o vi hade flyttat hit. Men nu e de stora allihop!

Jag kan inte sluta med att sätta ut gröt varje jul...har sett för mkt.:D

Haha... låter ganska otroligt ;) vet inte om man ska tro på de, men hade vi ställt ut gröten i vårat stall så hade det tagit max 5min innan den tar slut pga alla katterna :crazy:

ok, nån får filma..... dolda kameran... jag är nyfiken men har inget stall.... :cool:

Tomtarna får alltid gröt på julaftonen - törs inte låtabli:crazy: Dom har väl hand om stallet och gården:D

Vi har aldrig satt ut gröt till tomten.. Däremot så har jag funderat på dem som gör det, varför man bara gör det till jul? Ska den stackaren svälta hela året sen..? ;)

Mmmmmm.....jag är inte ensam. Det är i alla fall 4 av de andra hästägarna som säger att de inte är ensamma i stallet.:D

Hur många av er kommer ställa ut en tallrik gröt i stallet till tomtarna på julafton?

Det ska vi göra, för senaste året har jag verkligen blivit övertygad om att de finns där och hjälper till. Även om de gör hyss med...

Varför inte då ge dem en tallrik gröt så man står på god fot med dem. Så att de i gengäld ser till djuren så de mår bra och botar dem om de blir sjuka.

Folktro måste ju kommit någonstans ifrån sanning... eller?

Jag och min mamma har nu bestämt vart tallriken ska ställas :D

God Jul!

Ställer du ut gröt skulle jag tro att de tomtar som äter den kommer vara ludna, långnosiga och fyrbenta, med svans...

Folktro kommer knappast från sanning, utan från folks fantasi. Och den är som bekant livlig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis... 2
Svar
20
· Visningar
2 577
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 160
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 497
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 663
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka