Stalltaket rasade

Sv: Stalltaket rasade

Tråkigt att Ni inte lärde Er från förra Årets snömassor.
Det var ju bra att fyrbenta och tvåbenta klarade sig utan större skador.
Jag står i ett stall där vi alla var med och tog bort snön på taket i den mån det gick Tor-fre.

det jag inte förstår är ju att man bör ha skottat bort snön från taken redan från början, undrehåller man dte hela vintern så behöver man inte skynda sig göra dte direkt det blir blötsnö... jag har frågat många gånger om detta men folk har inte lyssnat- förns nu när dte är 50-60 cm tung snö på taken..DÅ reagerar dem och klagar på att dte är tungt..det had einte varit tungt om man inte hade skottat det där från början...och dte hadeinte varit lika akut om man tog tag i saken på en gång.. som du sa- lära sig från förra året- och då skotta från början..

Nu är det så att inte alla tak är helt enkla eller ofarliga att ge sig upp på och skotta.

Nä precis. Förra året ramlade min man ner från lagårdstaket i Februari när han drannades av snö-panik & skulle ge sig upp att skotta. Hans lårben splittrades & han har fortfarande ont i benet.
Nu är taken dessutom hala här i Östergötland, då snön blivit tung & packad nu när det är plusgrader.

Nu är det så att inte alla tak är helt enkla eller ofarliga att ge sig upp på och skotta.

Nej det är sant, men vid dessa tillfällen kanske man måste leja bort det till folk som kan och har utrustning för det.

Sådana lär dock vara mycket svåra att få tag på nu som läget ser ut, känns som alla som har kompetens och utrustning till det redan har fullt uupp.

Sådana lär dock vara mycket svåra att få tag på nu som läget ser ut, känns som alla som har kompetens och utrustning till det redan har fullt uupp.

Det är inte lätt få tag på skottfirmor när snön har kommit, men om man på sommaren hadde fått satt upp ett säkerhets "räcke" på midten av taket, och anskaffat en säkerhetslina och säle, som inte är så jätte dyra, så hadde man haft säkerheten klar innan vinterens snömassa!!

Det är alltid lätt att säga att man borde ha gjort... Givetvis borde snön ha tagits bort men det är inte alla tak som är helt lätt att komma upp på. Kan bara se till vårat stall tak som man måste ha skylift för att överhuvudtaget komma upp på. Förra året tog det nästan 2 veckor innan dom som vi anlitade kunde komma och skotta taket pga att de varje dag ringde och sa att vi kan inte komma pga av att de var tvugna att prioritera de byggnader som redan var skadade och höll på att rasa. Att många tak dessutom inte blir skottade kan nog också bero på mångas ekonomi, 30.000 kr för att få ett stalltak skottat 1 gång är ju en hel del pengar. Jag vet några som försöker ha is i magen och inte få det skottat just pga att de helt enkelt inte har pengar till det.

Jag har full förståelse för att det kostar pengar, men vad kostar det då när väl taket rasar in? Långt mycket mer än kostnaden för att få taket skottat.

Men är de enda allternativet då att låta taket rasa in?? Låter ju väldigt korkar att resonera så.. Klart som fasen att man måste skotta taket själv om man inte kan lejja. Jag förstår inte över huvud taget att det ens är ett problem!! För mig är det SÅ självklart att man skottar taket om man har ett tak som inte håller för snömassorna..

Hur folk tänker??? :crazy::confused: Bättre med inrasat tak än att ge sig upp och skotta för att ''det inte är så enkelt eller farligt''.. Kanske man ska tänka på INNAN man förvarar djur eller människor i byggnaden då om man tycker dte är så svårt.. :mad:

Kan man inte skotta själv, man har inte råd eller möjlighet att lejja bort det - ja då förvarar man inga levande ting där och man får stå sitt kast om det rasar in.

Hur folk tänker??? :crazy::confused: Bättre med inrasat tak än att ge sig upp och skotta för att ''det inte är så enkelt eller farligt''.. Kanske man ska tänka på INNAN man förvarar djur eller människor i byggnaden då om man tycker dte är så svårt.. :mad:

Ibland, eller inte bara ibland faktiskt, undrar jag hur folk tänker.Som här.

Kan du svara hur du skulle orka skotta bort snö från byggnader ala större ridhusmodell, om du dessutom har kanske 4 sådana ?

Skulle du klara det om du utöver hade 2 anställda som hjälpte dig?, tror inte det.:grin:

Och du dessutom kanske har hus, garage, uthus, altan, kanske stall som allt måste eller behöver skottas?

Kan du förklara för mig hur enkelt det är, särskilt när det är som Heulwen skriver, det är inte så lätt att få tag på arbetskraft till skottning och inte ens inlejd arbetskraft skottar sådant på en vecka?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I ridsportens värld snurrar pengarna, men några av de som står för själva grunden – anläggningsägarna – ser sällan någon vinst...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När kommunen hade hand om länstrafik och färdtjänst, kom tjänstemän hem fill personen som sökte färdtjänst och tittade hur det såg ut...
Svar
3
· Visningar
565
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?