Stalltäcken

Sv: Stalltäcken

Ett vanligt termotäcke är bäst. De har oftast ett glatt yttertyg som ströet inte fastnar i.

Börjes har ett som är mycket prisvärt, tror det är 200g fyllning i det. Hööks har ett svart som är ändå tjockare, och Shires har ett som är tunnare, tror det är 100 eller 150 g i det.

Jag har ett blå/grönrutigt ganska tjockt innetäcke från Granngården, och precis nyss köpte jag ett vinrött thermo från Börjes. Av erfarenhet kan jag säga att det från Granngården är bäst till spån, yttertyget har så tjocka trådar i materialet att ströet bara glider av.

Det tunna ofodrade är från Shires och är ganska glatt, bomull och polyester tror jag. Fastnar inte spån på det.
Thermotäcket är av något sorts glatt typ som heller inte sån fastnar på. (Märke vet jag inte)

Jag har också ett från Shires precis som domino 200g tror jag. Använder det inte förrän det blir ordentligt kallt. Den glatta ytan gör så att spånet inte kan fastna.

jag har ett från börjes , ett grönt. funkar helbra. aldrig någo spån på de. å ett gammalt som allt spån fassnar i så de används inte och ett från horsewear som äör super tjockt och jag älskar det !

Allt med en "glatt" yta funkar med spån.
För den som inte vill ha thermotäcke inne så finns det hos bla z-täcket bävernylon täcket med inget eller fleece foder vill jag minnas, finns säkert fler märken.

Jag använder antingen fleece eller thermotäcken inne beroende på tempratur

Jag har ett lite tunnare från Protector, som är jättebra. Har även ett litet tjockare täcke från Kimberly, som också fungerar alldeles utmärkt. Dom har glatt yta båda två.

Gillar thermotäcken bäst om man har spån som strö. Fastnar ju så mkt i ylle o fleecetäcken.
Har ett från ThermoMaster och ett Shires. :)

Jag älskar mitt 550grams täcke från Horsewere.. bra när det är riktigt kallt... längtar typ tills de blir vinter så jag får använda mitt täcke :D

innan det blir jättekallt har jag ett ylletäcke som det är bomull överdraget på, vet inte märket men HorseSaver kanske?
sen är det teddyfodrat, rambo insulator eller shires :)

Termotäcken med glatt yta.. Har även ett ylle med bommullsyttersida så där fastnar inget spån heller! Funkar helbra, men använder sällan stalltäcken om det inte är kusligt kallt och kusen är klippt.

/Juli.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har termotäcken från Horseware, de är kanonbra, men lite dyrare.
Har ett 150 g (tunt alltså) som kostade 800 & ett 370 g (riktigt tjockt) tror det kostade runt 1500
Men båda är kanonbra, som alla deras andra täcken.
Ylletäcken o fleecetäcken fastnar ju spån i som sagt, om man har det.
Ett tunt termotäcke tkr jag funkar bäst vår & höst, o även milda vinterdagar (nätter)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 536
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka