Stalltäcke? Vid vilken temperatur?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 991
A

afsana

Undrar om ni brukar använda täcke inne i stallet? Jag ska snart klippa vår ponny och det blir som kallast +10-12 grader inomhus. Tycker ni att han behöver täcke?
Han är inte speciellt frusen av sig utomhus.

Sv: Stalltäcke? Vid vilken temperatur?

Då behöver han inget stalltäcke. Det är först vid temperaturer under fem plussgrader som hästen kan börja frysa, det kan avhjälpas med lite mer hö, eller med ett täcke.

Min häst får inte ens täcke på sig ute om det är så varmt. Om det inte är spöregn eller så. Kan inte tänka mig att det finns någon häst som skulle frysa när det är så varmt inne om de har tillräckligt att äta.

Min ponny är nyklippt (helklippt) och vi har som kallast 10 grader i stallet på natten. Han står inne med ett fleecetäcke på alltid.

Undrar om ni brukar använda täcke inne i stallet? Jag ska snart klippa vår ponny och det blir som kallast +10-12 grader inomhus. Tycker ni att han behöver täcke?

Vad varmt ni har det i stallet!?!
Min frusna ponny som är helklippt har precis fått på sig ett bomullstäcke om nätterna, och då har vi öppna fönster, öppen stalldörr, samt dörren ut till gödselstan stående på glänt...

Hade vi haft 10-12 plusgrader hade inte min ponny haft täcke på sig iaf.
Vår andra ponny som inte är frusen och dessutom yngre är också helklippt men har inget täcke alls på sig..

har han mycket eller tjock päls innan klippningen borde han få ett täcke på sig, de första dagarna iaf, tills han vant sig. tänk på att han plötsligt blivit naken! ett tunt thermo, fleece ellr ylle borde vara lagom.

Vad varmt ni har det i stallet!?!
Min frusna ponny som är helklippt har precis fått på sig ett bomullstäcke om nätterna, och då har vi öppna fönster, öppen stalldörr, samt dörren ut till gödselstan stående på glänt...

Hade vi haft 10-12 plusgrader hade inte min ponny haft täcke på sig iaf.
Vår andra ponny som inte är frusen och dessutom yngre är också helklippt men har inget täcke alls på sig..

Bomullstäcke är det kallaste du kan lägga på hästen, det kyler snarare än värmer.

Trådskaparen: det beror på vilken klippning. Om du klipper hästen över rygg, länd och kors så behöver den definitivt ett täcke som ersättning!

Bomullstäcke är det kallaste du kan lägga på hästen, det kyler snarare än värmer.

På vilket sätt då? Frågar av ren nyfikenhet då hästen är varmare när hon har det täcket på sig mot vad hon är om hon står utan... Hm..Funderar bara på om det är samma slags täcke vi pratar om, det är alltså inte ett sånt "slätt" täcke av bomull, utan ... hm..får kolla upp vad det heter så återkommer jag om det...Fungerar iaf kanon för oss!

KL

Tänk på att konvalecenter och otrände hästar har större behov av täcke än vältränade hästar som är igång.:idea:

Våffeltäcke stod det på ett ställe jag hittade ett liknande på. http://horze.se/product_info.php?cPath=41_23&products_id=24480

Pacific: Hur menar du då? Min häst är mer frusen pga att hon är så välmusklad och inte har nåt fettlager på kroppen, enligt veterinär, coh är i mkt större behov av täcke än vad vår andra mindre vlätränade ponny är, och mkt mer i behov av täcke än vad vårt avellsto (hbl) är, som inte är tränad öht ....

Däremot kan man ju styra med höet hur mkt man behöver täcka dom, en häst som äter håller igång vämren bättre än en häst som står stilla.

På vilket sätt då? Frågar av ren nyfikenhet då hästen är varmare när hon har det täcket på sig mot vad hon är om hon står utan... Hm..Funderar bara på om det är samma slags täcke vi pratar om, det är alltså inte ett sånt "slätt" täcke av bomull, utan ... hm..får kolla upp vad det heter så återkommer jag om det...Fungerar iaf kanon för oss!

Bomull som material är det svalaste materialet du kan använda på häst. sen kommer fleece, och det varmaste är polyester. Av samma anledning, dvs att bomull kyler, är man förtjust i bomullskläder i de varma öken länderna osv.

ang. din verinärs ord så är de lite missvisande. Ju bättre musklad och bättre kondition desto bättre förmåga har hästen att hålla värmen. som Pacific säger, så är det snarare så att en konvalecent eller en häst i dålig kondition kan ha behov av mer värmehjälp. men precis som du så gör folk ofta det misstaget att de tror att för att hästen tränar och tävlas så är den jättekänslig och behöver massor med extra täcken. sen kan det ju vara så att din häst har tunn päls och däremed är frusen - det är en annan sak - att den fryser för att den har muskler är helt galet.

Senast ändrad:

"Från agrias hemsida:

Ålder och hälsotillstånd. Gamla hästar och konvalescenter kan ha svårare att hålla värmen än en häst i bästa form och ålder. Genom att täcka dem slipper de använda så mycket energi till att hålla värmen."

Ju bättre tränad en häst är desto bätte skydd har den ju i sig själv om man jämför med en otränad häst.

Tror faktiskt din veterinär ärm ute och cyklar om det h*n sa gällde i allmänhet´. Sen kan det ju säkert finnas avvikelser för individen.

Min häst är helklippt och hon har fleecetäcke på sig inne... gissar att det är typ närmare 10 grader i stallet på nätterna nu.
Det är ett litet stall och hästarna står nära varandra så de värmer upp stallet ganska bra själva också.

När det blir lite kallare kommer hon få ett lite varmare termotäcke på sig.

Svarar er båda :)

Kan ju berätta lite mer så är det lättare att förstå :)

De senaste 3-4 åren har hon börjat frysa rätt ordentligt, denna sommaren kunde hon faktiskt gå utan täcke, de andra åren har vi fått springa som tokar om det börjar regna lite merä n bara dugg... Hon är 20 i år så det beror på åldern också, men veterinären påpekade också att eftersom hon inte har något (wei, nu kom jag på vad det hette..) underhudsfett så blir hon snabbare kall än en häst som har lite att "ta av" än vad vår lite fetare ponny.

Sen är det ju såklart olika individare, olika raser, olika varmt i olika delar av landet osv osv osv, det är ju så olika förutsättningar!

För oss fungerar det utmärkt med bomullstäcke iaf men det är ju olika det med säkert! Men hade jag haft 10-12 grader i stallet om nätterna hade min totto inte haft täcke alls faktiskt :)

Fick fråga en kollega till mig om det där med vältränad ang människor då hon inte kan nåt om hästar, får väl erkänna att jag inte trodde på er :o :D Men jag får väl se mej överbevisad :mad: ;)

Men samtidigt tycker jag att det mest logiska är att är man vältränad så har man inget liksom hull att värma sig av, förstår ni hur jag menar? Och är man mindre vältränad så har man lite reserver att leva på även när det gäller värme då så att säga...

Men sen är det väl också så att man vill inte ha väldigt kalla muskler som man sen sätter igång så det blir väldiga kontraster i värmen? Alltså, jag förstår att man blir inte uppvärmd i musklerna för att man badar bastu, men det tar ju kortasre tid för en bil att värma upp motorn på sommaren än på vintern. hjälp vad många jämförelser det blev nu förlåt ;)

Bara lite funderingar jag har :D

har han mycket eller tjock päls innan klippningen borde han få ett täcke på sig, de första dagarna iaf, tills han vant sig. tänk på att han plötsligt blivit naken! ett tunt thermo, fleece ellr ylle borde vara lagom.

Han har väldigt mycket och tjock päls. Har gått ute dygnet runt fram tills två veckor sedan.
Låter nog som en bra idé att ha ett fleecetäcke på under de första dagarna.

Jag skulle inte täcka en häst i ett såpass varmt stall.
Möjligen om det var mycket dragigt...

Fick fråga en kollega till mig om det där med vältränad ang människor då hon inte kan nåt om hästar, får väl erkänna att jag inte trodde på er :o :D Men jag får väl se mej överbevisad :mad: ;)

Men samtidigt tycker jag att det mest logiska är att är man vältränad så har man inget liksom hull att värma sig av, förstår ni hur jag menar? Och är man mindre vältränad så har man lite reserver att leva på även när det gäller värme då så att säga...

Men sen är det väl också så att man vill inte ha väldigt kalla muskler som man sen sätter igång så det blir väldiga kontraster i värmen? Alltså, jag förstår att man blir inte uppvärmd i musklerna för att man badar bastu, men det tar ju kortasre tid för en bil att värma upp motorn på sommaren än på vintern. hjälp vad många jämförelser det blev nu förlåt ;)

Bara lite funderingar jag har :D

Ju mer muskler = desto högre ämnesomsättning och bättre cirkulation = bidrar till att hålla värmen.

Innebär knappast att man vill eller ens bör släppa ut sin musklade halvklippta tävlingshäst utan ngn värme "för att" den tekniskt sett bör klara det bättre än en långhårig konvalecent i dålig kondition och kanske även hull.

men det är bra att ha med sig en grundkunskap hur det fungerar rent generellt. den hjälper en att göra bra bedömningar utöver grunden. Tex om man har den kunskapen så slipper man kanske oroa sig för om man behöver 300 eller 360 gram täcke för att temperaturen ändrat sig 5 grader... eller huruvida hästen behöver 3 dubbla täcken. osv.

finns en studie om hur de funkar med täcken och kyla och hela kittet. kan maila den om du skickar din mail address via pm.

Okej :) Jag ger mig! :D

Nej precis, man vill ju ha dom lite täckade iaf, även om jag nog inte tillhör den som slänger på mina hästar så fort det blir lite kyligt. Men lite sunt bondförnuft räcker nog långt de flesta gångerna!

Skulle gärna vilja ha den studien, alltid intressant, och roligt om man kan lära sig något nytt.
Min mail finns på min profil, fast jobbigt o klicka dit så; Hilona2003@hotmail.com :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 180
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 244
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka