stalltäcke på natten?

U

Uddatyp

är de för tidigt att lägga på stalltäcke på nätterna nu?
hästen har ju päls o så men de är ju ändå ganska kallt på natten nu?
dessutom e fönstrerna öppna o e lite rädd att de ska dra på henne :confused:

Sv: stalltäcke på natten?

Jag har tunna täcken på mina hästar nu för att de är helklippta och står med ett fönster öppet till sent på kvällen.

Mina har inte stalltäcke inne på vintern ens, man skall inte ha fönster öppna o, det drar på dom även om det är varmt ute...drag är aldrig bra...bättre stänga igen och ha en bra fläkt isåfall

min har haft täcke ygnet runt i 3 veckor nu.

haft bot täcke sen augusti på hästen inne...

Jag har inte täcken på ännu.
Har pållarna ute fortfarande och dom är hel nöjda med det :bump:

Min började ha täcke för kanske 1-2 veckor sen. Just nu tunt bomullstäcke.
Sen blir det termotäcke
Sen 200 g täcke
Sen 300 g med hals
Sen om det behövs 400 g täcke.

Jag tränar hårt med min häst och ska klippa honom.

Valacken har 200 grams thermotäcke inne sen några dagar (innan det tunnt fleecetäcke). Jag har kallstall (samma temp som ute), det är frost på nätterna nu (dvs minus) och jag vill hålla hans päls nere litegrann, och så är det viiiktigt att hålla hans rygg varm.

Ute går han med ofodrat regntäcke.

I det flesta fall så täckar vi hästarna för att det ska passa oss. Och har du en häst som ska användas till träning och tävling så tycker jag att det är helt ok att täcka tidigt på hösten.

Tävlingshästen har haft täcke i två veckor nu, nattetid. Och unghästen får sätta päls istället.

Min häst går fortfarande på "bete" och jag har först nu börjat lägga på ett hösttäcke på honom som andas och håller det blöta borta pgr de kalla nätterna vi börjat få. :smirk: Står hästen inne tycker jag inte den ska ha täcke, den blir vad du gör den till. Och ju mer man daltar med en häst, desto känsligare blir den. Snart börjar nog folk torka hästarna i röven efter att de skitit.. :crazy: Tycker det är alldeles för mycket daltande med djuren, även om folk menar "väl". Hästen är från början en väldigt tålig och stark varelse, och får en känsla av att de blir sämre i mängden. Usch, kom och tänka på tävlingshästarna som står i små trånga metern gånger metern grushagar. Vad jag tycker det är HEMSKT! :cry: Det är trots allt en häst vi pratar om, och dom ska ha friheten! :banana:

ja har ett fullblod som fortfarande går ute dygnet runt. han har på nätterna ylletäcke o ofodrat regntäcke som andas.. på dagarna går han utan eller regntäcket vid behov.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat