Stalltäcke med halvhals

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eyz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 823

eyz

Trådstartare
Är sugen på ett stalltäcke med halvhals då vanliga skaver så både på bog och framför manken. Har bara hittat det hos Horseware men vill gärna ha fler alternativ (okejdå, snyggare :angel:).

Någon som vet och kan rekomendera? :)

Sv: Stalltäcke med halvhals

men ett med halvhals skaver ju av halva manen :eek:

Skav på bogen och tryck/skav på manken. Jag anser att lite manavsaknad är enbart ett estetiskt problem medan det andra känns mer.

ena hästen har haft halvhals på vinterinnetäcket i 3 år, och hans man är inte av skavd. Tror de är mer "fall till fall"

för att undvika skav kan man köpa lite fårskinnsludd och sy eller limma fast på insidan av täcket, det funkar skit bra!

Hellre det än skav hästen lider av.

Eller så köper du ett vanligt stalltäcke utan hals som sitter bra och slipper skav någonstans. De med kan ju skava på bogarna iaf. fast det har hals
Amigo från Horseware är super bra, vill du ha hals ändå så tror jag det finns till dem.

Shires har ett som jag tror heter half combo, ska köpa ett sånt till min pålla i vinter. Tycker att halvhals brukar ha mycket bättre passform och har aldrig upplevt något skav på manen.

Vi har bara goda erfarenheter efter två år med uteslutande halvhals. Inga skavda manar, bogar eller konstiga tryck vid manken. Varma hästar som slipper att det rinner vid bogen innanför bogpartiet på täcket.

Vi har ett Rhino Wug, supertäcke och fyra stycken andra vintertäcken som jag på rak arm inte kan komma ihåg namnet på. Däretill har vi Sveas regntäcke till bägge hästarna, självklart halvhals :D

Jag tycker Horsewares täcken är fodrade lite i överkant. 370g och uppåt är inte vad jag (eller ffa pålle) behöver känns det som...

Ska kolla Svea men är inte så förtjust i dem. :angel:

Javisst, tänk om det var så enkelt! Jag har inte råd att köpa 6-7 täcken för att tillslut inse att inget av dem sitter bra, han får skav ändå. En del hästar tycks inte vara bygda för den vanliga "täckesmodellen", precis som inte alla människor är bygda för att passa i modeskaparnas kläder.

Öh, nu förstår jag inte? Wug finns med 0 gram fyllning och med 200 grams fyllning, men du tycker det är för mycket?

Vi har 370 grams fyllning på vårt, vi har en fryskyckling som kräver 500 grams fyllning när det är kallt.

Men de finns ju som både regntäcke och med 200 grams fyllning-

Tror att TS är ute efter ett stalltäcke...Är väl bara regn/ute täckena som finns i 0g och 200g.

Vi använder Rhino Wug inne, så länge det är ett andastäcke har vi aldrig haft problem med detta under 10 år. Nu har vi bra stallmiljö så det är frisk luft och bra luft. I ett sämre stallklimat tror jag däremot det kan bli problem (fukt etc)

Mina har HL täcken, har aldrig haft ett skavmärke efter täckerna.
IMG_5387.jpg

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 419
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 606
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka