Stalltäcke/innetäcke!

Huntress

Trådstartare
Mot min vilja har jag börjat inse att sommaren snart är slut, och hösten tar vid. Det innebär ju installning, eventuellt klippt häst och därmed också stalltäcke! :idea:

Mina gamla stalltäcken är jag inte så nöjd med, så fram med era tips och förslag på bra stalltäcken!

Vilka förslag som helst är välkomna, men jag ser gärna att alla eller någon av följande "funktioner" finns:

*Bogveck
*Snabbknäppe i fram (dubbla)
*Kryssgjordar
*"Svanslapp"
*Glansigt yttertyg, dvs inget som strö fastnar i.
*Lagom med fyllning, mellan 200-ca 375 gram
*Gärna bra denier på yttertyg
*Pris?

Har ni några förslag så tas de tacksamt emot!

Är det någon som har erfarenheter av och vet var man kan köpa "Chillcheeta Half Combo Rug" från Shires, så skriv gärna en rad! ;)

Mvh Huntress :)

Sv: Stalltäcke/innetäcke!

jag köpte mina stalltäcken på h***s förra året och dom uppfyllde allt utom snabbspänne fram... Men minns inte vad dom hette...

Deras svarta (Som för övrigt heter HorsePower nu istället för ThermoMaster... :confused: ) är det väl snabbspännen på?

Jag köpte mitt förra vintern och det har snabbspänne. :)

Jag gillar Horseware-täckena. Sitter bra och ger inget skav, de har dock inga bogveck. Samma gäller FAL-täckena.
Hade förra året ett täcke från Jacson som funkade riktigt bra, trots att det var ett "budget-täcke", för annars är det väl så att man oftast får vad man betalar för tyvärr... :smirk:

Rekommenderar SHIRES. De har allt du beskiver och är relativt billiga.

Säljs bland annat på EKO. :) :bow:

Köpte mitt suveräna stalltäcke från Shires som har exakt de egenskaper du efterfrågade på My One i Göteborg för 300 (!) kronor! Är så nöjd!!!

Tyvärr är det få stalltäcken som har bogveck tycker jag, merparten har ju inte det. Jag hittade ett mycket mysigt stalltäcke från Horseguard med alla de krav som du har, förutom snabbknäppen.
Sen hade det en tjock mysig fleecekrage runt halsöppningen och bra passform. Jag köpte två, ett skogsgrönt med vinröda kaneter, och ett blått med vinröd/gröna kanter. Är mycket nöjd!
Kostar väl runt 800-1000
Bild-151.jpg

*Bogveck
*Kryssgjordar
*"Svanslapp"
*Lagom med fyllning, mellan 200-ca 375 gram
*Gärna bra denier på yttertyg
*Pris?

Har ni några förslag så tas de tacksamt emot!

Är det någon som har erfarenheter av och vet var man kan köpa "Chillcheeta Half Combo Rug" från Shires, så skriv gärna en rad! ;)

Mvh Huntress :)[/QUOTE]

*lånar/till alla*

En fundering....är det verkligen så ofta man behöver innetäcke öht? :o

Självklart beror det på isoleringen/temperaturen i stallet, typ av häst, klippt/oklippt osv, det förstår ju jag också! Men om vi tar som exempel ett "vanligt" halvblod, varken klippt eller lurvig, i ett "normalisolerat" stall (vad nu det är :confused: ) dvs. ej utebox.... säg i södra el. mellersta Sverige. Vad tycker ni, behöver man innetäcke då??

detta stalltäcke event plus har jag

*Bogveck med resår i också så det går att justera
*Kryssgjordar
*"Svanslapp"
*400g fyllning
*600denier
+ att det är magplatta på det också.
*Pris? hm betla runt 500:- för det. kanon!!

Tack alla ni som har svarat! Ni får gärna komma med fler idéer och synpunkter på täcken, det är toppen. Det börjar luta åt ett stalltäcke från Shires, ska fundera liiite till först! ;) :D

Mvh Huntress :)

Mina hästar har aldrig haft täcke inne om de inte varit klippta. De har stått i oisolerat stall. Temperaturen har dock alltid varit plusgrader.

Håller med dig. Oftast behöver man inte innertäcke i ett varmstall. Min häst är klippt men jag lämnar på ryggen, så hon behöver inget täcke inne. Möjligtvis för att slippa fläckar, men det är lättare att borsta hästen än tvätta täcke ;)
Klart att man ska ha det om det är kallt i stallet, men är det varmt så behövs det inte.

Hmmm.....Hur vet man om det är tillräckligt varmt då? För mitt exempel, tycker ni man kan säga en "lägsta temperatur" då hästen inte behöver innetäcke? Förutsatt att det inte är mycket dragit eller fuktigt....

Hmm, bra fråga. Jag tycker jag ser på mina hästar om de fryser eller på något annat sätt mår dåligt. Sen är det ju beroende på päls, fodertillgång osv. och vissa hästar är mer frusna än andra. Sen kan man ju täcka av andra skäl som att man inte vill att hästen ska sätta päls. Personligen tror jag att det är ett fåtal hästar som behöver täcke inomhus, utan drag och fukt, för att inte frysa.

Nyttig länk: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=32

Liknande trådar

Utrustning Någon som kan tipsa mig om ett bra täcke att ha som stalltäcke, men även ha under regntäcket ute i hagen? * Bra passform, gärna...
2
Svar
25
· Visningar
2 069
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar