Stallritningar

Inka-90

Trådstartare
Nu söker jag åsikter och hjälp att inreda stallet.
jag vill ha ca 6st boxar och egen privat sadelkammare.
Jag har gjort en ritning, vad tycker ni om den? hur skulle ni ha gjort en det var ert stall, det blir ett fönster er box förutom att de längst ut i hörnen har 2 fönster.

kom gärna med massor förslag!!

CIMG0726.jpg

Sv: Stallritningar

Nu vet jag inte vilken typ av hästar det är tänkt ska stå i stallet. Men om man utgår från stora hästar så finns det de som ska större boxmått än 3x3 m. Samma om man någon gång tänker ta föl då finns det inte fölningsbox. Så det kan vara bra att ha någon box som är lite större.

Dessutom måste du förpröva stall för fem hästar eller fler. Gratis om du gör det innan du bygger, mycket dyrt om du måste lämna in för efterprövning av redan byggt stall.

Ja, och stallet då. En idé är att smala av utgången till gödselplattan (där kommer det ju ändå inte gå några hästar) så får du en meter extra till boxen till vänster om den gången. Kanske en dörr till logen också så slipper du gå runt när du ska hämta fodret från logen :)

Jag håller också på att planera stall. Har dock redan en del så det ska byggas ut.
Men det jag tänker på på din ritning är att alla boxar är 9kvm.
Enl. jordbruksverlets sida ska hästar över 170cm i mkh. ha minst 10kvm med kortaste sidan 2.70cm
Kan ju vara värt att ha ngn. bos som är så stor eller tom. större om du ngn. gång skulle vilja ta föl!
Jag hade nog tullat lite på gången ut mot gödselstan och även minskat den privata sadekammaren men 1m. Påså vis kan du ju få 2boxar på 3*4m
Man kan ju även minska på bredden av stallgången som minst ska vaRA 2.5m.
Har själv i nuvarande stall 2.5m och en pålle på 175cm som gott och väl får plats där. Sedan är det ju alltid skönt med en bred gång ifs...
Tror även att jag hade lagt box nr 5+6 intill väggen mot logen och lagt spolsiltan där box nr 5 ligger nu.
Så slipper man att gå igenom hela stallet med en lerig pålle när den kommer in.
Lycka till med ditt stallbygge!

Håller med lille skutt, flytta spolspiltan närmare en ingång.
Sen hade jag också gjort 2 eller 3 av boxarna lite större. Hörde av en stallägare att när man bygger nytt nu (sen ett par år tillbaka) så måste man ha ett visst antal fölboxar, tror det var 2 fölboxar om man skulle ha 6-8 boxar eller mer. Vet inte vad måtten måste vara, men det kan ju vara bra att kolla upp.

Tack för alla svar, jag har funderat lite på att ha någon större box.
Jag har ett fullblod på 169,5cm.
Jag kan tillägga att bygnaden finns redan och ska inredas, det ska inte byggas nytt.
Ingång och utgång till gödselplattan ( som redan finns ) finns det dörrar, och de vill jag inte flytta på.
samt så är det en skjutdörr in till logdelen.

Tack för alla svar, jag har funderat lite på att ha någon större box.
Jag har ett fullblod på 169,5cm.
Jag kan tillägga att bygnaden finns redan och ska inredas, det ska inte byggas nytt.
Ingång och utgång till gödselplattan ( som redan finns ) finns det dörrar, och de vill jag inte flytta på.
samt så är det en skjutdörr in till logdelen.
Om din häst är 169,5 tycker jag absolut att du ska ha en större box till honom. Tänk på att måtten som står i föreskrifterna är absoluta minimimått, och definitivt inte optimala mått. Vår 170 cm-häst stod på tolv kvadratmeter (alltså 3*4 m) och det var lagom för honom. 3*3 meter var väldigt trångt. Tänk också på att hästen gärna rör runt mer i boxen när den står "trångt" än om den har större utrymme= jobbigare att mocka och svårare för hästen att välja ett bra hörn att göra sina behov i.

Box 1 kan vi göra 3x4m och spolspiltan och box 5 byter plats, det låter som bra ideér.

Skulle ni sätta in vattenkoppar eller skulle ni ha hinkar?
Nackdelen med vattenkopp är ju att man inte vet hur mycke de dricker...

Om du funderar på föl så gjorde vi så att man kan ta bort en vägg mellan två boxar och vips har du en rejäl fölbox. Då såg vi till att vatttenkopparna inte var efter den väggen.

Här är ett annat förslag. Du kan kanske använda den extra boxen som ett föråd för redskap. På detta sätt får du två större boxar för eventuella framtida fölningar eller större hästar.
2421609474_57484560f9.jpg

Tack för ditt förslag!
jag var inna på något liknande som du först, och tänkte lägga sadelkammarna på kortsidan, men ändrade mig sen då jag tyckte att det tar mycket utav ljuset då jag får sätta igen många fönster då.

Jag hade flyttat alla mockredskap+kärror ut till logen och sen satt spolspiltan i gången ut till gödselstacken (så har vi det hos oss)
På den sidan där det blir plats över efter borttagen spolspilta kan man bredda boxarna

Vad tycker ni om denna ritning då?
då har jag gjort 2st boxar som är 3x4m.
flyttat spolspiltan till utgången och minskat den till 2,5m bred samt att utgången till stallplanen blir 2,5m bred.
och gången till gödselplattan blir 2m bred.
Vad tror ni om det? går det eller blir det för smalt?

CIMG0835.jpg

Jag gillade nog Melyndas förslag bättre.
Känner du dig väldigt bunden vid att ha en enda lång stallgång mellan kortsidorna? Hennes förslag utnyttjade ytorna lite bättre tycker jag.

Jag vill inte ha någon sadelkammare vid "ytter" hörnen för man tar bort väldigt mycke ljusinsläpp då.
Jag la sadelkammaren på långsidan som är bak mot skogen, för solen kommer framifrån.

Såhär ser byggnaden ut idag:
det är även fönster på kortsidan, och en dörr i mitten utav kortsidan.

Framsidan:
CIMG0618.jpg

Baksidan:
CIMG0630.jpg

Senast ändrad:

Ok, då förstår jag. Det har ju även ett stöldmässigt skäl till att lägga sadelkammaren så i sådana fall.

Men vad händer om du pysslar om så att du kombinerar era två ritningar?
Använd hennes idé med att ha två stora boxar på hela vänstra kortsidan och så två till mot dörrarna som är "normalstora". Sedan behåller du sadelkamrarna där du lagt dem och spolspiltan och två mindre boxar på högra framsidan.

Bara så att du verkligen utnyttjar ytorna och kan göra lite större boxar menar jag, stallgången använder man ju inte för jämnan och det gör väl inget om 3 m försvinner på vänstra kortsidan?

Senast ändrad:

Även om du bygger i en befintlig byggnad måste du förpröva om du inreder byggnaden för fem hästar eller fler. Endast mindre ändringar i befintliga häststall (typ ändring från träväggar till gjutna väggar eller liknande) behöver man inte förpröva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar