stallregler

K

knasenknas

vad för stallregler har ni i erat stall? vad för grejer har ni nere/ inne i själva stallet? hur delar ni upp sysslorna i erat stall?

Sv: stallregler

vi har inga skrivna regler (eller jo, har dom i datorn). Vi ser till att hästägaren vet vad som gäller när dom kommer och flyttar in. Alla städar efter sig själva, ser till att stallet är rent och snyggt innan man går, har en öppen kommunikation, frågar varann och ber om hjälp när det behövs osv. Allmänt hyfs. Man gör det som man ser behövs. Är det tex. massa hösilage spillt runt balen så krattar man upp det, och väntar inte på att någon annan ska det. Vi kör inte stenhårt på allt, och alla glömmer vi väl någon gång. Om hästarna får mat i rätt tider, komemr ut och in, så får vi tjafsa om småsaker sen.
Vad vi har för grejer? Jag förstod inte riktigt frågan??
Vi har en almanacka hängandes i sadelkammaren där vi delar upp ut- och insläpp. Ser till att alla får ungefär lika mycket. Sen kan man oftast byta bort en dag om man åker bort, får förhinder osv. Man mockar i regel sin box själv, men vi brukar ta varandras ibland också. Har man tid över så gör man det, och får på så sätt igen det en annan gång.

Vad vi har för grejer? Jag förstod inte riktigt frågan??[

alltså vad ni har i stallet, där hästarna är, dom flesta har ju såkallade sadelkammor där dom har dom flesta grejerna men lite av sina grejer har man ju i stallet med, och det är det jag undrar vad för grejer ni har i stallet? förstår du nu?

Senast ändrad av en moderator:

Ungefär samma regler som runnaway. En viktig regel är att inte snacka skit eller att lägga sig i hur andra sköter/rider sina hästar. Istallet finns 7boxar, sadelkammare, skåpsrum och toalett.

vi har ett hyreskontrakt där ordningsregelerna står med.
förutom dessa regelr står det att man skall delta på minst 2 arb.dagar/år. här är reglerna;
1. Inget mer än stallådan får finnas på stallgången/golvet.
2. Morgonfodrarna/en sopar hela stallgången och sköljer foderhinkar.
3. Därutöver håller alla stallgången ren framför sin box.
4. Allt uppsopat slängs på dynghögen, inte utanför dörrarna.
5. Man mockar efter sin häst på stallgång, i paddock och på stallplan.
6. Veckostädning sker på söndagar enligt turordning.

I veckostädningen ingår;
Tömma alla sopor, sopa stallgång, städa vattenspilta, städa +sopa +skaka matta sadelkammare, städa +sopa +skaka matta täckesrummet, städa +sopa +”damma” +byta handdukar i fikarummet, städa +våttorka +byta handdukar på toaletten.

Vi hjälps åt att rapportera och åtgärda brister och fel så fort som möjligt. - naturligtvis tillhandahåller hyresvärden materialet!

detta fungerar utmärkt och då är vi 15 hyresgäster.
på stallgången finns alltså enbart en stallåda till varje box och det täcke man har på boxdörren. resten förvaras i sadelkammare, täckesrum och foderutrymmen.
vi använder fodringsschema och whiteboardtavla. tvättstugegräl via tavlan är ej tillåtna utan man pratar direkt med en person det gäller.

sen får man ju acceptera att 15 personer tycker olika och att alla inte kan få sin vilja igenom, huvudsaken är att man respekterar varandras åsikter.

Jag står i världens kanonstall :banana:

PÅ boxdörren finns täckeshängare och en liten nätkorg för småprylar. En krok för grimskaft och grimma.

I sadelkammaren har vi stora skåp och garderober för alla andra prylar.

Reglerna är enkla. Inget skitsnack, inga lappar. Regelbundna stallmöten. Vi turas om med fodringar och in och utsläpp. Hästarna tas in och ut i hagen efter speciell turordning för att minska skaderiskerna. Alla sopar och gör rent efter sig. Höpåsar hängs på speciella märkta platser för ex. " frukost". I Foderrummet ställer man hinken för nästa fodring, ex kväll. på en serveringsvagn. Den som fodrar diskar ur alla hinkar och hänger upp alla höpåsar igen. Rent och snyggt, var sak på sin plats. Enkla regler, samma hästhållning. Annars åker man ut!

HAr ju eget stall numera, men för att det ska funka så friktionsfritt som möjligt med medryttarna så har vi vissa "regler" som jag vill att man följer.
- Låsa till sadelkammaren/foderkammaren när man lämnar stallet. (för att inte släppa in möss eller hästar som kommit lösa)

- Stänga stalldörrarna när man rider ut vintertid, för att inte släppa ut värmen och in möss. (Även bra säkerhetsåtgärd året om ifall hästen skenar hem med en, då springer den inte in i stallet och skrapar av ryttaren i dörren)

- Ställa tillbaka saker man använt och hänga upp utrustningen där den ska vara samt sopa gången innan man lämnar stallet.

- Att tänka på säkerheten. Att inte binda upp en häst i tränset, att inte lämna hästen obevakad uppbunden på gången, att inte lämna grindar (elrep) i passagerna mellan hagarna liggandes på marken så att hästarna kan trassla in sig när de går förbi.

- Fråga vid oklarheter! Jag vill hellre att de frågar för mycket om de är osäkra än gör som de tror för då blir det så dumt. Jag finns aldrig längre bort än ett telefonsamtal. Sen vill jag även att de ska tänka själva! (Som en gång i vintras, när mamma skrivit en lapp till en av medryttarna att hon skulle ge hästarna hö i hagen i 3 högar. Tjejen missuppfattade och gav hästarna de 3 höbalar som var nedslängda från skullen istället...Det borde man ha fattat var lite väl mycket hö till lunch för en fjording och en minishettis, tycker jag!)

- Skriva i blocket vad de gjort, hur de ridit och hur det gått, hur hästarna mår mm

Inga avancerade grejer alltså, utan sådant som egentligen är rätt självklara för mig iallafall, men jag vill ändå understryka dem för mina medryttare då de inte är jag.

Senast ändrad:

Nu är vi bara tre personer i stallet, varav vi alla är nära släkt och träffas så gott som dagligen under den period som hästarna är installade så något direkt regelverk finns väl inte, bara sunt bondförnuft.

Rent och snyggt, alla grejer där dom ska vara.

Ordentligt stängt in till foder, sadelkammare och gödselrum.

Inga saker framme som pållarna kan skada sig på om dom mot förmodan kommer lös (lill-stoet lyckades pilla upp sin boxdörr en gång, hade flyttat på i princip ALLA grejor under natten men var helskinnad när vi hittade henne på morgonen :smirk: )

Hjälpas åt med mockning, fodring, täcken, in-utsläpp osv.
När man mockar en box kan man lika gärna mocka 4...om man inte har extremt bråttom men då är det alltid nån av dom andra som har tid.

Allt det här är sånt vi egentligen aldrig har pratat om, har fallit sig naturligt :)

Okej, ja vi har fyra boxar, sadelkammare med hyllor och hängare, foderkammare, och toalett med dusch i en intilliggande byggnad. En ridbana på ca 20*35meter, två stora (ska byggas fler till hösten) rasthagar i skogen samt fem stora beteshagar.

knapplån... glömde ju skriva svar på halva frågan....

Vi har 2 spiltor, sadelkammare/foderkammare och höskulle och stallgång. Uppbindningsplats utanför stallet och hagar. :)

Min mamma sköter det mesta med hästarna, mockar och tar in och ut. Pappa brukar hjälpa till och borsta hästarna. Medryttarna motionerar hästarna. Jag sköter och motionerar dem helt och hållet när jag är hemma vilket oftast brukar bli 1-2 helger/månad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 515
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama