Ante

Trådstartare
Hej!
Läste i något inlägg om något som hette Stallosan. Vad är det? Var får man tag i det och vad kostar det?
Skulle vilja ha tag i något som minskar ammoniaklukten i spånbädden.

När jag köpte en säck på 25 kg i våras kostade den 197,50 + moms.

//Krumelur

Finns även nåt som heter Boxnytta (eller nåt sånt). Det köpte jag hos min foderhandlare i början av sommaren. Tyckte det fungerade rätt så bra. Har dock aldrig testat Stallosan så jag kan inte säga nåt om vilken av dem som är bäst.

Står du också på spån? Tog det bort ammoniaklukten? Vad kostade det?
Många frågor är det ..... :confused:

Japp, står också på spån numera, kommer nog att byta tillbaka torv till hösten dock, tycker att det tar bort ammoniaklukten bättre... Jag tyckte att ammoniaklukten minskde avsevärt med boxnyttan iaf, fast man fick ha på rätt mycket. Tror att jag betalade nästan 200 kr för en säck på 20-25 kg.

Jag använder Stalosan till min häst, och jag tycker att det fungerar jättebra. Luktar inte ammoniak i boxen! :)

Mvh Huntress

Hur använder man det, lägger man det på cementgolvet under spånet? Hur länge räcker en säck?

Tror att det kan vara bra att lägga det direkt på cementgolvet under bädden för att suga upp det som rinner igenom men jag lade det "ovanpå" där det blev blött. Har permanentbädd så jag tar bara ut det allra blötaste, resten lägger jag kalk eller Boxnytta på (kalk är billigt och bra men jag tycker inte att det tar bort lukten på samma sätt som boxnyttan) och strör över med nytt spån.

Hur läge en säck räcker är nog väldigt individuellt beroende på hur grisig häst man har. Jag gjorde av med en säck på ca 1 månad tror jag, men då stod min lille gris på boxvila och var alltså i boxen dygnet runt... Tycker det är bra att kombinera boxnytta och kalk, det blir ändå tillräckligt effektivt och dessutom billigare. :)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv