Ställning i framdelvändning?

Araminta

Trådstartare
Kort fråga: Åt vilket håll ska hästen vara ställd i en framdelsvändning? Alltså ska den vara ställd i rörelseriktningen eller ifrån?

Fick plötsligt efter 7 år höra att den ska vara ställd ifrån rörelseriktningen, som typ en skänkelvikning runt ena frambenet. Kändes jättemärkligt men det kanske är korrekt? Jag vet inte...

Ps. Säg inte höger eller vänster, vet aldrig vilket som är vilket :confused: Ds

Sv: Ställning i framdelvändning?

Nu är det hundra år sedan jag red en framdelsvändning, menvisst sjutton ska hästen vara ställd från rörelseriktningen. Lite som en skänkelvikning runt framdelen, ja...;)

Ps. Säg inte höger eller vänster, vet aldrig vilket som är vilket Ds
höger är den du hälsar med...:p

men ja. hästen skall vara ställd ifrån rörelsen. alltså om du rider rakt fram ställer hästen åt höger, lutar dig lite till vänster, bromsar och puttar med höger skänkel.

lycka till

Tack till er båda! Då måste jag lära om :angel:

Remmis: Ja jag veet! Problemet är att jag så sällan tar folk i hand.... Däremot funkar det ibland att tänka att man skriver från vänster till höger. Däremot är jag helt lost när det gäller "framdelsvändning åt höger" eller "kom ut i vänster varv", vet inte riktigt varför men svårt är det! :p :devil: ;)

Använd samsidiga hjälper så behöver du inte veta höger eller vä.

lite hjälp....

du läser från vänster till höger.
du skriver från vänster till höger.
vi har höger trafik i sv.
de har vänster trafik i england
vä. varmvatten
hö. kallvatten
klockan går åt höger
öppnar saker genom att vrida nyckeln åt höger.

när du hör
"kom ut i vänster varv",
tänk då att du tittar mot kortsidan och tänker moturs. alltså ej åt samma håll som klockan.

Hästen är ju ställd i rörelseriktningen o flyttas för samma sida skänkel.
tyckte att det lät konstigt med frånställd.

jag med...ställd från rörelseriktningen blev i min värld = felställd (även om de som uttryckt sig så inte menar det)
hästen rör sig ju i princip i en liten cirkel, och är ställd i cirkelrörelsens riktning

men vänta lite, nu får jag inte ihop det längre!!

remiss skrev:
"men ja. hästen skall vara ställd ifrån rörelsen. alltså om du rider rakt fram ställer hästen åt höger, lutar dig lite till vänster, bromsar och puttar med höger skänkel."

min tolkning:
Hästens bakdel rör sig undan för h. skänkel, alltså till vänster, samtidigt som den är ställd åt höger. Alltså ska den titta åt "fel" håll.

Mer PrinceFair skriver
'"Hästen ska vara ställd åt vändningssidan.'
enl TR"
".... hästen rör sig ju i princip i en liten cirkel, och är ställd i cirkelrörelsens riktning"

Vilket låter som precis tvärtemot hur jag tolkade remiss :confused: Eller är det höger och vänster som snurrar till det för mig?

Till råga på all skriver Axel, vilket gör det hela ännu värre:
"Hästen är ju ställd i rörelseriktningen o flyttas för samma sida skänkel."

Det är ju det remiss skrev, men jag får inte ihop det med Princefair och jag har känslan av att ni var hyffsat överens.:confused:

Ni får ursäkta, men det är rörigt i min skalle för tillfället :rofl: :crazy:

och Där blev det för mycket. Nu är jag helt lost :confused: :rofl:
Tack för bra tips iövrigt iaf ;)

Tänk så här: Om du är högerhänt så är höger den handen du skriver med, och tvärtom om du är vänsterhänt. Annars kan du alltid skriva H & V på respektive hand. :p I vänster varv ska vänsterhanden vara inåt, mot mitten av ridhuset. I höger varv tvärtom. Så tänkte jag! :idea:

Jag tror att det blir rörigt för att en del utgår ifrån bakdelens rörelse, och andra från framdelen (hästens nos typ). Därav ställd i resp mot rörelseriktningen.
Vi menar alla samma sak egentligen :D

Flyttar man undan för höger skänkel ska hästen vara högerställd, och vice versa med vänster då.

En bild, som förhoppningsvis gör det klarare. (Och där vi ser att bakdelen går åt vänster, och framdelen/nosen åt höger)
Ska föreställa en vändning åt höger (undan för höger skänkel)
Den böjda halsen får symbolisera ställningen ;)
framdelsvandning.jpg

kl.

Ett tag tänkte jag att "fan nu ger jag upp min ridning, ja gör ju bara fel"
men jag har tydligen fattat rätt ^^

Tack för förklarande skiss! Då har jag trots allt gjort rätt hela tiden ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka