stallmiljö

J

Jennifer80

nu har ju våran ponny hostat nästan över 2 månader, men nu har även min stora häst hostat några gånger ner vi går ut på morgonen.:(. Fattar inte hur det kunde bli så har haft de i 3 år i samma stall och aldrig har det blivit nåt. De har stått t. o.m där dygnet runt i 3 månader under förr förra årret när min stora var skadat. Det ända att i år är det mycket kallare en förra.

I alla fall nu ska jag byta till hösilage, håller på nu att ställa om. Plus att vi koma göra om ventilationen, en expert ska titta på det och installera.

Hästarna står nu även på papper. Om jag nu gör alla dessa åtgärder finns det då goda chanser att de blir bra? Eller är risken att de aldrig mer kan stå i stall?

Sv: stallmiljö

Har du haft kontakt med veterinär?

Det ska man ha om hästen hostat mer än en vecka... Annars finns stor risk att den blir kroniker om den inte får behandling med medicin.

Med de åtgärder du tagit så ser jag inte att det skulle kunna bli bra för dina hästar.
Vi har två hosthästar hemma, den ena var så dålig för flera år sedan att man trodde att man skulle bli tvungen att ta bort honom. Men efter flytt till ett nytt stall (man hittade senare mögel i det gamla) och hösilage i stället för hö så har han blivit helt bra igen. Några år senare så flyttade vi hit ner och de har inte hostat något förutom när vi i våras blev tvungna att låna hö av grannen pga att vi inte fick tag i hösilage. Båda började hosta efter några dagar, som tur var så var det så pass sent på våren (maj) att vi kunde släppa dom på bete, vilket resulterade i att de slutade hosta omgående.
Hästarna står på spån och vi har dörrarna haspade på glänt ner till runt nollan/ett par minus innan vi stänger helt. Är det varmare så står en dörr helt öppen och den andra är haspad.

Lycka till med hästarna.

Ja vi har gjort endoskopi på kliniken och inte hittat nåt särskilt förutom lite slem i luftstrupen, tagit prov men det fanns ingen infektion.

Sedan undrar jag hur mycket silage vågar man blanda i i början? har tagit några tussar kanske 3-4 kg över dagen blandat med 12 kg hö.

Jag råkade ut för ungefär samma sak för ett par år sedan. Helt plötsligt började båda mina hästar hosta. Förklaringen visade sig tillsist vara möglig ströhalm, halmen luktade inte och dammade inte mer än vanligt. Den ena hästen blev frisk igen när vi skaffade ny halm. Den andra är fortfarande känslig för mögel, har blivit känslig för pollen och har ibland lindrig ansträngningshosta (beroende på väder och hur mycket vi tränat). Numera är jag väldigt noga med halmen, vi har ju jorbruk själva så det går fint att fixa riktigt bra halm bara man är noggrann.

ja jag hoppas ju att det är höet som har utlöst det här, eftersom jag har inga problem att urfodra med hösilage i framtiden. Plus att jag bestämt mig att jag nog inte mer kommer att utfodra nån häst med vanligt hö nå mer i alla fall här i våran omgivning. Det har oftast dålig qualitet, dammar o.s.v. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V