Stallkatter

Druvan

Trådstartare
Ni som har gård och katter- bor era katter inne i boningshuset eller i stallet? Vi köpte två katter för hålla nere råttmängden, men dom ligger bara i våra sängar och snarkar :angel:. Man kanske skulle ha vant dem vid att bo i stallet istället (med kattlucka in till sadelkammaren) innan dom fick smak för det ljuva livet :p. Tycker det är sååå mysigt med katterna, fast mycket nytta gör som ju inte!

Sv: Stallkatter

Mina föräldrar bor på landet har katter mot råttor och möss. Katterna sover inne men dom är fantastiska jägare och håller rent från alla små gnagare. Om dom rör sig i och runt stallet så är det rätt effektivt mot råttor och möss bara det, oavsett var dom sover nånstans. Katter är rätt snabba på att etablera sig som jägare på ett område :devil:

Min går in och ut som hon vill. Ligger gärna och degar i sängen hela dagarna, men är sällan inne nattetid. brukar ibland mumla åt henne att hon faktiskt har 'ett jobba tt sköta' när jag tycker hon är mer inne än ute. MEN, inte sett en mus (i levande tillstånd, liken har jag sett) eller ens en musskit sen hon kom, så hon sköter sitt jobb ypperligt.

(Och varje gång jag gnäller på henne dyker det upp en halshuggen mus mitt på stallgången, jag tror hon kikat på Gudfadern eller något..)

Som bonus är det råttfritt inne med, vilket man ju inte får med en 'enkom' stallkatt.

Mina kisar bor i stallet och har alltid gjort det.
De har en mys-iglo, en klätterställning och en massa roliga leksaker i en box.
I ena stallfönstret (där solen står på hela dagen) har jag dessutom lagt en renfäll som de ofta ligger och myser på :love:
Kisarna blir bortskämde med mat och gos varje dag men sköter ändå sina uppgifter så jag är mycket nöjd med dem :D

Stallkatten där jag har min häst bor i stallet. Han har tom sin kattlåda i varmrummet. Använder den inte men ifall att.

Tidigare stall jag varit på har katterna också bott i stallet. Första stället hade de många katter, bodde med huset precis vid stallet (bara en liiite liten ridbana imellan), men ändå var det bara en som var stallkatt. Han bestämde och han var aldrig inne i huset. De delade på gården så. De andra katterna (2-4 st) bodde i huset och gick nästan aldrig ner till själva stallet, förutom ungarna.

Katterna har alla valt detta själva.

Vi har fyra katter som bara bor i stallet. De kommer aldrig upp till huset, utan håller sig kring stall och sädesmagasin. En prinsessa får bo inne i huset, och hon kommer och går som hon vill genom kattlucka.

De fyra i stallet är mina små prinsar och prinsessor också för den delen! :love: De får exakt samma skötsel, omvårdnad och foder som inneprinsessan. Jag blir så glad varje gång jag går ner till stallet och möts av fyra kissemissar.

Stallkatterna bor bara i stallet, får liiiite mat, råttor och sorkar för resten. Ser man hur dom ser ut är det nog ingen matbrist.... :p

När jag bodde på en gård hade jag kattlucka. De sov i sängen hos mig på nätterna (= luckan låst) och var ute och jagade om dagarna (= luckan öppen).

Gårdsägaren uttryckte stor förnöjsamhet med deras prestationer på skadedjursutrotningsområdet. :D

Våra katter har alltid fått gå in och ut som de vill, och de ligger (och får, åtminstone för mig :D) GÄRNA i sängarna om nätterna. :love:

Men jag tror de (eller hon, det är ju bara en kvar) hinner ta en del möss i alla fall för de enda mössen man stöter på nuförtiden är de som ligger stendöda utanför ytterdörren (mer än en gång har man av misstag klivit rakt på ett råttlik eller inälvor - mysigt).

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Katt Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i...
Svar
9
· Visningar
3 463
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023