Påståendet om de oförsäkrade och ej märkta katterna, som fungerar som "jägare" var nog sant förr, men är det inte i någon större utsträckning längre. De som håller djur och har bra ordning på sin djurhållning har också "ordning" på sina katter, i form av märkning, kastrering eller P-piller, och oftast försäkring.
De yngre generationerna ser på katterna på ett annat sätt och värderar dem högre, än vad som gjordes tidigare.
Den här högre värderingen, och att en majoritet av katterna på landet är kastrerade, är det som gör att det finns så få kattungar av genuin bondkattstyp att få tag i på landet.
Att det tätortsnära finns gott om omärkt och okastrerat är en annan fråga.
Jag har bott 40 år på landet. Det har hela tiden - tyvärr - bara varit att gå till närmsta bonde om man velat ha kattungar.
Men det är jättebra om det minskat i vissa delar av landet.
Men för att skapa en ny ras och medvetet avla måste mer till. Det behövs hälsoprogram och hälsoundersökningar, det behövs kontrollerad avel, uppföljning av utfall. Hälsokontroller på ungarna. Osv.
Ungarna ska sen dels vara väl uppfödda, avmaska de och vaccinerade, märkta, besiktigade osv. 1000 kr per unge eller en 2000 kr per unge räcker ingenstans där tyvärr.
Hanen måste vara kontrollerad på något vis med, alltså att man vet vilken hane som parat. Och att den hanen är helt frisk och sund.
Min Lukas t ex är en fantastisk jägare. Men han ska absolut inte bidra till någon avel av jaktkatter t ex då han till och från har ett andningsmissljud pga mekanisk defekt. Den kan vara av en skada (troligast) eller genetiskt. Om han gick ute fertil skulle han kunna sprida det. Om han inte gått ute fertil skulle det vara svårt att veta att det är en fantastisk jägare. Dvs det blir en massa praktiska hinder för aveln med.
För att skapa en jaktkatt av bondkattslinjer kräver mer än hyfsat kontrollerat para två bondkatter som jagar bra.
Och där är sannolikt svaret på din fråga varför det inte skapats en sådan ras.
(nu bortser jag helt från delen hur man ska vet hur man ska förstärka jakt osv, för redan på det ekonomiska och arbetsinsatsen finns sannolikt svaret)
Om man garanterat vill ja en bra jägare så är det enklaste välja en vuxen katt som man kan veta bevisligen är en bra jägare.