stallinredning...

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi ska förhoppningsvis kunna börja bygga om vårt stall framåt sommaren och jag ska försöka göra klar min stallritning och skicka iväg till ett antal olika tillverkare av boxinredning för att få kostnadsförslag.
Men det är inte lätt att veta vilka av tillverkarna som har inredning som ens faller en i smaken... *SUCK*
Jag har en massa länkar till tillverkare (Hittat HÄR) men de har ju så ruskigt dåliga hemsidor så man ser ju inte hur det ser ut egentligen. Sen är det ju ingen av dem knappt som har slagdörrar som standard - jag VÄGRAR ha skjutdörrar...

Vad har NI för kriterier för att tycka att en inredning är bra och funktionell? Och vad tycker Ni är mindre bra eller inte fungerande?
Erfarenheter av de olika tillverkarnas fantastiska "lösningar" på saker och ting, där alla naturlgtvis är mycket bättre än sina konkurrenter... :devil:

Jag kommer ha 5 boxar på 3,5x4 m och troligtvis 2 st 3x3 m och 3 st 3x4 m (med långsidan mot gången, kommer vara delade i 2 ponnyboxar 2x3 m, men lätta att ta bort mellanväggen så det blir en storhästbox). Och, som sagt, slagdörrar som ska vara delade dörr/galler, så att man kan ha gallret öppet.

HJÄLP mig att hitta de tillverkare som är värda att ens fundera på!
Inte genom att säja "XX" är jättebra! Utan genom att berätta om era erfarenheter av deras olika "lösningar"...

Senast ändrad:
Sv: stallinredning...

Varför vill du inte ha skjutdörrar?

Själv har jag slagdörrar och hatar det... Skulle göra allt för skjutdörrar.

/Nyfiken...

Jag har alltid haft slagdörrar och tycker väl att skjutdörrar ofta "skramlar" så mycket.

Jag tycker att det är viktigt att det skall kännas robust och inte skramla. Har man slagdörrar måste man se till att de alltid går att öppna helt och man måste kolla både på slagdörrar och skjutdörrar så att låsmekanismen känns robust och säker.

Ang. utseende på inredningen borde du väl kunna få antingen fler bilder eller bli hänvisad till stall där de har just den inredningen?
Min far och min morfar gjorde inredningen till mitt stall, så jag har ingen erfarenhet av firmor sådär. Men min känsla är att hemmabyggen ofta kan kännas lite mer "robusta".

Vi har provat två typer av inredning Siko mekaniker och Nordpost.

Sikos boxar var dubbelt så dyra och hälften så snygga som Nordpost.

Sikos har dessutom dumma skjutdörrar, där hästen hinner springa ut ur boxen igen innan man fått igen dörren. Detta pga en sprint som måste dras ut på fel sida om öppningen.

Tja, jag hatar skjutdörrar ;), tycker det är opraktiskt och har hittills inte sett några med nån så bra konstruktion att jag vill ha dem.
Fast det var ju inte det jag undrade...

Fler erfarenheter mottages tacksamt! :)

Vi köpte från Myrby när vi byggde förra året. Jag valde deras slagdörrar! :)
Gillar deras boxlås, de låser både i normalhöjd och lägst ner på dörren, och de sitter ihop så man slipper böja sig ner för att stänga längst ner. Mkt bra.
Dessutom gillar jag gallerna på dörrarna. Man kan öppna antingen vänster eller höger dörrgaller genom att skjuta det år sidan, smart.

Jag valde också lite olika stora boxar och allt levererades i rätta längder så det var enkelt att montera. :)

Lycka till! :)

Liknande trådar

Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 387
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama