Stallhyra på sommaren???

Sv: Stallhyra på sommaren???

Hur gör man på sommaren med stallhyran?? De går ju ute dygnet runt men de ska ju ändå ha kvar boxplatsen..

Vi har en av våra hästar uppstallade på en större ridskola. Där betalar man halv kallhyra under juli månad om man inte står kvar förstås, då betalar man hel, för närvarande 1 700 kr. Ridskolan kan inte erbjuda bete under sommaren så det får man fixa själv, vilket är anledningen till rabatten. Det finns lite gräshagar men inte med så mycket gräs att de kan gå där dygnet runt. Men det är endast en månad man får rabatt.

Stallet här hemma får min enda inackordering betala samma varje månad, hela året, men då finns det bete här hemma också och tillgång till stallet hela tiden.

betalar 2800 på vintern då ingår allt utom mockning, alltså in och utsläpp, 3 fodringar per dag, hö/hösilage, krafft, havre, mineraler, torv, täckesbyte...
på sommaren betalar man 2200..

Mina hyresgäster betalar 1650:-/mån under inne-perioden. Då ingår upp till 10kg hö, spån, mockning, un/ut-släpp, 4 fodringar/dag och täckbyte. Kraftfoder får gästen ställa hit själv.
På sommaren betalar dom 500:-/ mån. Då ingår vatten och tillsyn. Dom har tillgång till stallet för skötsel och så, men får betala extra om hästen ska stå inne av ngn anledning.

Jag betalar samma året om, hästen får ju grovfoder "på rot" under sommaren. Om inte min häst åt upp betet skulle det ha tagits minst en skörd hö/silage på betesmarken istället. Det är inte gratis att hålla betena i ordning heller.

Eftersom jag har såpass billig hyra 400:- och 500:- och på vintern ingår ju som sagt, in -utsläpp, fodring(ej foder), täcke på o av, vattning, så tycker jag att jag kan ta den summan året runt. Eller är det "fult"??

Betalar samma hyra året runt då den bara är kallhyra för boxen och den har jag ju även tillgång till på sommaren. 750 kr/månad.

I mitt stall ligger boxhyran på 450:-/månad under vintern (inkl. in- och utsläpp, fodringar, spån/halm). På sommaren är det 200:-/månad för bete, men boxen får ändå användas fritt av hyresgästen.

Senast ändrad:

Så tänker även jag. För hur man än vrider och vänder på det är kostanderna större om vintern och hyran täcker inte alltid, därför tar jag samma under sommaren för att ha chans att "bunkra" inför kommande hårda period.
Dessutom är valet fritt att ha hästen ute under sommarhalvåret och samma tjänster ingår. Eftersom mina ägare knappt ser sina hästar och jag har hand om allt från hovslagare till veterinär anser jag mig berättigad till att ta ut samma summa utan att få dåligt samvete :)

Jag betalar 1100 under vinterhalvåret och 500kr/betesmånad på sommaren. Är det någon som åker till annat bete så kostar det inget... Men då brukar vi tömma boxarna på strö och städa ut hela stallet o så - sen får vi naturligtvis använda stallgång o liknande även under sommaren. Sommarhagarna är lite utspridda dock så det är inte alltid vi är nära stallet... Tillsyn o liknande under sommaren tar vi allihop (3st...:)

Eftersom jag har såpass billig hyra 400:- och 500:- och på vintern ingår ju som sagt, in -utsläpp, fodring(ej foder), täcke på o av, vattning, så tycker jag att jag kan ta den summan året runt. Eller är det "fult"??

Absolut inte fult!

Jag tar 1000 kr på vinter halvåret och då ingår strö till boxen (halm), hö/hösilage och havre/korn. (Vi odlar allt det själva) Betfor, mineraler och annat tillläggsfoder köper hästägaren själv. Vi hjälps åt med in -utsläpp, utmockning och fodringarna.
Och 500 kr under betessäsong men skulle gärna vilja ha 1000 kr då det kostar att hålla staketen i trim. Men iom det är en kompis som har plats hos mig är det svårt att höja priset. Hon hjälper ju iofs till med lagning av staket och sånt så det är ju värt lite.

Klart du ska ta samma hyra!!! Under vintern så får dom ju in och utsläpp,och under sommaren så får dom ju tillsyn i hagen,samt vattning,och vattningen på sommaren kräver oftast mer jobb än på vintern, så det kommer nog knappast att bli mindre jobba för dig,därav kan du med gott samvete ta samma hyra året om!:)

Egentligen tycker jag det är vanisnne att dra ner på stallhyran under sommaren (även om jag gör det själv iår, sen får vi se, det är första året med inackorderingar).
Du som stallägare matar ju hästarna "gratis" med gräset, ger vatten o mineraler för billigare peng än under vintern. Då tillkommer ju hö och kraft.
Men många betalar kallhyra och får själva stå för hö och kraftkostnader.
Och under sommaren "betalar" man kallhyra och stallvärden står för gräs och mineraler.
Hur rimmar det ihop EGENTLIGEN?
Med tanke på hur dyrt det är att stängsla upp nya hagar så borde nästan betet vara dyrare....

Du har ju annan service på sommaren, tillsyn, fylla på vatten, hålla staketen i ordning mm, så visst kan du ta samma. Det är ju ändå extremt billigt, tycker jag

tillägg: såg nu att det redan var sagt, men då är vi fler som tycker så:)

Här där jag står är det samma hyra året om. Även om du skickar iväg hästen på tex bete.
1300/månad.
Jag tycker det funkar bra, min häst behövde sova inne på natten eftersom han inte sov något ute och blev då alldeles livsfarlig att hantera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 823
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ni som har privathästar som går lektioner, vad får ni i ersättning? Jag börjar känna att ersättningen är lite låg, men vet faktiskt inte...
Svar
10
· Visningar
1 614
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 239
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka