Stallgolv!

mian1

Trådstartare
Betong! Vad för sort? Vi har ett dilemma med två olika hantverkare som vi känner och som båda erbjudit sig att fixa vårt golv gratis eller så gott som gratis (arbetet alltså). Den ene är vår granne som är snickare och alltiallo. Han tycker att vi ska ha armerad betong med stålfiber i och han hävdar att det är riskfritt med stålfiber så länge man vibrerar betongen ordentligt. Och så vill han armera den kant som ska hålla en av stallets gavlar med 4 armeringsstänger som sätts ihop.

Hantverkare 2 är betongläggare. Han vill armera med matta och lägga i 2 armeringsstänger i den bärande kanten, fastsatta med distanser. När väl betongen hälls på tänker han lägga i två stänger till i den blöta betongen. Något som grannen anser vara slarv och han hävdar att golvet inte kommer att bli tillräckligt hållbart.

Betongföretaget säger att den vanliga betongen enbart är den som kan användas för stallgolv, i kombination med armering på vanligt sätt = matta. Stålfiber varnar de för att de kan sticka upp och glasfiberarmering ska tydligen inte vara tillräckligt hållbart.

Vad göra? Grannen är här och propsar på den färdigarmerade, maken håller med och jag är så tveksam.

Jag är absolut inte kunnig i stallgolvsgjutning, men jag var med och renoverade ett stall för ett antal år sedan och när man gjöt golvet där så armerades det inte alls... Man "hällde ut" betongen över det makadamtäckta underlaget och that's it. Detta var -91 och det fungerar fortfarande alldeles utmärkt.

När det byggdes om i stallet, så hade vi armeringsmatta och så vanlig betong över.

Jag skulle ju aldrig i livet låta någon gjuta med stålfiberarmering i mitt stall.
Utan jag vill ha armeringsmatta och vanlig betong.
Att gjuta utan distanser, det anser jag vara slarv.
Har man matta i betongen så behövs det mindre mängd med kant-järn.
Jag skulle be den RIKTIGA betong-gjutaren att gjuta stallgolvet.

Det kan säkert hålla med glasfiberarmering eller utan armering, under förutsättning att det aldrig fryser i stallet.
För då så kommer golvet att sprängas upp underifrån.

nej, nej ingen stålfiberarmering.
Det vanliga är att gjuta vanlig betong med armeringsmatta. Det kommer definitivt att bli tillräckligt hållbart. Det gjorde vi för några månader sen.

Jag har pratat med en betongfirma om mitt stallgolv som ska gjutas snart och det blir armeringsmatta i det. De tyckte även att man skulle använda en speciell betong som klarar av det här med salter bättre, det är nån betong som man har på vägar bla :confused: Vet inte om det är rätt eller fel men det var vad de sa iaf.

När man gjuter platta för stall (nybyggnation) måste man även lägga i en galvad staglina som ska jorda bort statisk elektricitet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka