Stallfråga.

Mysaan

Trådstartare
vet inte om detta kommer rätt men då får jag väl bli flyttad.

Jag fick hem min kille för 1 vecka sedan. Hade skaffat stallplats i ett privatstall efter att ha frågat många om det var bra. Var och titta och allt såg fint ut och folket verkade vara väldigt bra människor.

Problemet nu är att jag känner mig extremt mycket som en inkräktare när jag kommer dit. Jag kommer alltid på "fel" tider enligt dem. Vi är helt oense om när och hur hästarna ska matas och släppas in/ut.

Som exempel så nästa vecka och veckan därpå kommer jag behöva vara i stallet på eftermiddagen. Det tycker inte ägarna är bra eftersom de har middagsfodringen någongång mellan 14.30 och 16.00. Fodringen sker i hagen och enda alternativet då är att jag helt enkelt får lämna pållen inne när jag ridit så får han står där ensam sedan då.

Normalt så ingår in och utsläpp varje dag men varannan helg så ska jag sköta det och då kommer ju deras hästar få en chock. För ska de morgonfodras 07.00 så inte åker jag hem för att sedan åka tillbaks kl.10.00 för att släppa ut dem utan då är jag kvar och släpper ut dem vid 09.00 då de alltid ätit upp.

Nu babblar jag en massa men vad ska jag göra??? Vi fungerar alltså inte ihop och samtidigt tycker jag det är lite pinsamt att börja söka nytt stall efter bara 1 vecka. Vi bor dessutom i ett litet samhälle så det är ganska känsliga saker.

Någon som har tips eller råd?

Sv: Stallfråga.

Klart att du ska kunna vara i stallet på eftermiddagarna.
Middag kl 14;30 eller 16;00 tycker jag verkar lite för varierande. Kan ni inte prata om detta och komma fram till en fast tid som alltid gäller? Det är bättre för hästarna och det är lättare för dig att anpassa dig då.
Varför låta dom stå inne till kl 10 om dom äter frukost kl 07? Klart att du ska släppa ut dom när dom ätit klart.
Är det ett stort stall med många viljor?
Kanske kan du prata med dom andra och hita en medelväg?
Fodring och in & utsläpp är ju gemensamma saker, men du måste få vara hos din häst när det passar dig. Du hyr ju platsen dygnet runt, eller hur!
Jag förstår att det inte känns bra när det blir så här, men det mesta går att lösa om man bara är tydlig med vad man tycker, men också tar till sig vad andra tycker. :)
Lycka till!

Hon får väl vara med sin häst när hon vill , det vara bara vissa tider det var problem med.:smirk:
Nu ska jag inte låta så sadistisk men när jag hyrt stallplats i andras stall har jag vackert fått anpassa mej till deras rutiner.
Samma med de som hyrt plats i mitt stall,om jag hade behövt anpassa mej efter hästägarna så hade ingen tid varit lämplig för utfodring , eller stallpass överhuvudtaget.
Däremot har jag några gånger känt att mina hästar å jag kanske inte mår så bra i ett stall å därför flyttat dom.
Så finns det andra platser så kan du ju flytta, det behöver du väl inte skämmas för, det passade inte dig helt enkelt å det får ju stallägarna acceptera.

Jag hakar på denna tråd med en liknande frågeställning, hoppas det är OK.

Jag har aldrig tidigare haft häst tillsammans med andra utan alltid haft mina hästar hemma. Nu bor jag med min sambo på hans föräldrars gård. Har nyligen skaffat 2 hästar som står tillsammans med en shettis som redan fanns på gården. Innan mina hästar kom tänkte jag att vi skulle hjälpas åt med fodring, ut- och insläpp osv. Men de verkar vara av den uppfattningen att var och en sköter sig själv, vilket jag tycker är synnerligen opraktiskt. T ex måste jag stressa upp varje morgon och skynda mig ner till hästarna för att hinna fodra innan den andre hästen tas ut/får mat, för annars blir de stressade när de får stå där ensamma utan mat. Inte heller får jag ta ut/ge deras häst mat (hon har lätt för att få fång) utan hon ska stå och gnägga och bita i boxväggarna helt hysteriskt när jag fodrar/släpper ut mina. Detta tycker jag är så onödigt, visst vore det lättare både för människor och hästar om man kunde hjälpas åt? Förslag på lösning mottages tacksamt.

Vad är det för konstiga människor?

Man fodrar väl alla hästar i samma stall samtidigt?

cafu skrev:
Jag hakar på denna tråd med en liknande frågeställning, hoppas det är OK.

Jag har aldrig tidigare haft häst tillsammans med andra utan alltid haft mina hästar hemma. Nu bor jag med min sambo på hans föräldrars gård. Har nyligen skaffat 2 hästar som står tillsammans med en shettis som redan fanns på gården. Innan mina hästar kom tänkte jag att vi skulle hjälpas åt med fodring, ut- och insläpp osv. Men de verkar vara av den uppfattningen att var och en sköter sig själv, vilket jag tycker är synnerligen opraktiskt. T ex måste jag stressa upp varje morgon och skynda mig ner till hästarna för att hinna fodra innan den andre hästen tas ut/får mat, för annars blir de stressade när de får stå där ensamma utan mat. Inte heller får jag ta ut/ge deras häst mat (hon har lätt för att få fång) utan hon ska stå och gnägga och bita i boxväggarna helt hysteriskt när jag fodrar/släpper ut mina. Detta tycker jag är så onödigt, visst vore det lättare både för människor och hästar om man kunde hjälpas åt? Förslag på lösning mottages tacksamt.
Byt stall!!!!

Med alla konstiga saker som jag har hört dig berätta om detta stall skulle jag byta omedel bums, ÄVEN om det är svärföräldrarnas. Skulle aldrig offra min häst välfärd för att hålla mig väl med släkten (sorry att jag låter brutal, men det finns inget diplomatiskt sätt att säga detta på).

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Byt stall!!!!

Med alla konstiga saker som jag har hört dig berätta om detta stall skulle jag byta omedel bums, ÄVEN om det är svärföräldrarnas. Skulle aldrig offra min häst välfärd för att hålla mig väl med släkten (sorry att jag låter brutal, men det finns inget diplomatiskt sätt att säga detta på).

Mvh//LG

Håller helt med, hästarna ska förstås inte lida här längre än nödvändigt. Letar därför nu egen gård för fullt. Stalla upp hästarna någon annanstans under tiden vore förstås ett alternativ, men nu gjorde jag det sanslöst dumma misstaget att tro att det skulle fungera att vara beroende av andra människor vilket gjorde att jag inte hunnit ta körkort (håller på med det nu) och därför har begränsade möjligheter att ta hand om hästarna någon annanstans.

Skönt att höra att någon annan tycker som man själv, för i min hemmamiljö börjar jag snart undra om det är jag som är helt dum i huvudet snart...men att man kunde ha en så konstig inställning till hästhållning kunde jag aldrig i min vildaste fantasi drömma om. Vi är nog oense om i princip allt som gäller hästar...

Tack för ditt svar. För att svara på lite av dina frågor. Det är bara jag och ägaren som är i stallet. Så egentligen borde det inte vara några problem. Eftermiddags fodringen sker lite när de har tid eller kommer ihåg det. SEdan står hästarna ute till någongång mellan 20.00 och 22.00 beroende på hur de som har stallet orkar ta in dem.

När jag var där och titta så sa de att morgonfodringen skedde kl:07.00 för att de sedan skulle släppas ut senast 2 timmar senare. Denna veckan har de som senast kommit ut 10.30. När jag är där på förmiddagen så släpper jag givetvis ut min häst när jag är klar med honom.

Fler saker som de sa var tex att de var jättenoga med att stall gången och sadelkammaren alltid skulle vara ren och fräsch. Nästan varje dag när jag kommit så har stallgången varit jätteskitig vilket känns extremt tråkigt.

Jag har pratat med dem om det där med middagsfodringen så att jag kan anpassa mig lite. Då sa de att de fodrade kl: 16.00. När jag dagen efter ökte dit vid 14.30 för jag hade glömt väga upp middagshöet då hade de redan fodrat när jag kom och typ tagit en skvätt av mitt hö till pållen. När jag går ut i hagen så är den helt tom på hö. Och då måste de åtminstone fodrat vid 14.00.

En annan sak som hände var att de typ dagen innan pålle skulle komma hem så var jag upp på kvällen och ställde iordning boxen och då först medelar de mig att vattenskålarna inte fungerar utan jag måste fixa en hink. OKej tyckte jag för att dagen efter få höra att vattnet i stallet är otjänligt så jag måste gå upp till deras hus och ta vatten på utssidan och de tycker inte jag ska göra det så tidigt på morgonen. :mad:

TYvärr kan jag inte anpassa mig riktigt hur mycket som helst för då skulle det betyda att jag bara kan rida var tredje vecka och det lär inte pålle må bra av.

Jaja jag ska hur som helst börja leta efter annan stallplats tror jag för som det känns nu är det inte särskilt kul att åka till stallet. Tack i alla fall för ditt svar.

Litet sadistiskt faktiskt tycker jag det lät. För ska jag gå benhårt på vilka tider jag kan vara i stallet för att inte störa deras rutiner och hästar så skulle jag bara kunna vara där mellan 09.00 och förhoppningsvis 14.00 för att sedan kunna vara där mellan 18.00 och 20.00. Fast dessa tider kanske passar dig? Efterssom min sambo jobbar skift och jag är hemma med barnen så betyder det att två veckor av tre skulle jag förutom helgerna bara kunna vara där mellan 18.00 och 20.00. Vilket skulle betyda att jag inte skulle kunna rida förrän våren och ljusset kommer och sedan få sluta rida honom när det börjar bli höst igen.

Dessutom skulle sambon alltid få natta barnen vilket skulle göra att jag faktiskt går miste om den mysigaste tiden på hela dygnet med barnen.

Faktum är att jag tycker att har man krav på när inhyrda hästägare får vara i stallet så får man faktiskt säga det innan man skriver kontrakt. Nu spelar inte detta någon större roll för jag har redan börjat titta runt efter nytt stall.

Mysaan skrev:
Tack för ditt svar. För att svara på lite av dina frågor. Det är bara jag och ägaren som är i stallet. Så egentligen borde det inte vara några problem. Eftermiddags fodringen sker lite när de har tid eller kommer ihåg det. SEdan står hästarna ute till någongång mellan 20.00 och 22.00 beroende på hur de som har stallet orkar ta in dem.

När jag var där och titta så sa de att morgonfodringen skedde kl:07.00 för att de sedan skulle släppas ut senast 2 timmar senare. Denna veckan har de som senast kommit ut 10.30. När jag är där på förmiddagen så släpper jag givetvis ut min häst när jag är klar med honom.

Fler saker som de sa var tex att de var jättenoga med att stall gången och sadelkammaren alltid skulle vara ren och fräsch. Nästan varje dag när jag kommit så har stallgången varit jätteskitig vilket känns extremt tråkigt.

Jag har pratat med dem om det där med middagsfodringen så att jag kan anpassa mig lite. Då sa de att de fodrade kl: 16.00. När jag dagen efter ökte dit vid 14.30 för jag hade glömt väga upp middagshöet då hade de redan fodrat när jag kom och typ tagit en skvätt av mitt hö till pållen. När jag går ut i hagen så är den helt tom på hö. Och då måste de åtminstone fodrat vid 14.00.

En annan sak som hände var att de typ dagen innan pålle skulle komma hem så var jag upp på kvällen och ställde iordning boxen och då först medelar de mig att vattenskålarna inte fungerar utan jag måste fixa en hink. OKej tyckte jag för att dagen efter få höra att vattnet i stallet är otjänligt så jag måste gå upp till deras hus och ta vatten på utssidan och de tycker inte jag ska göra det så tidigt på morgonen. :mad:

TYvärr kan jag inte anpassa mig riktigt hur mycket som helst för då skulle det betyda att jag bara kan rida var tredje vecka och det lär inte pålle må bra av.

Jaja jag ska hur som helst börja leta efter annan stallplats tror jag för som det känns nu är det inte särskilt kul att åka till stallet. Tack i alla fall för ditt svar.

Usch, jag lider verkligen med dig för jag vet hur det är att komma till ett ställe där folk är ovilliga att ändra sina rutiner eller ens ge klara besked om vad som gäller. Glädjen med hästarna ersätts av en massa bekymmer. Lycka till med att hitta ett bättre ställe!

_ox_ skrev:
Vad är det för konstiga människor?

Man fodrar väl alla hästar i samma stall samtidigt?

Ja, det trodde jag med tills jag kom hit. Det började med att jag gav henne en pytteliten tuss bara som sällskap, men så såg ägaren detta och jag fick mig en rejäl utskällning för att jag fodrade deras häst. Strax efteråt kom det upp en arg lapp på boxdörren: "OBS! Utfodra EJ vår häst. Det gör vi själva. Annars får hon ont i bena!" Hon får lätt fång men det är väl bara att lägga upp shettisens dagsranson någonstans kvällen före så tar man lite ur denna hög när de andra får, om inte annat som bara för sällskap. Hästen ifråga borstas kanske ett fåtal ggr per år och har en grimma som alltid sitter på och nästan vuxit in i pälsen, samt står på gammal bajs som inte tas bort samt en skyffel strö som inte täcker betonggolvet. Vad är det för liv för en häst? Får man göra så?

Så fort jag säger något försynt om hur de håller sin häst eller har egna idéer om hur jag vill sköta mina hästar får jag bara höra att jag inte kan något om hur hästar eller djur fungerar, och att jag bara är motvalls och egotrippad. T ex när jag gett hästarna mat och går hem och äter middag för att gå ner 1 h senare och pyssla om hästarna, då låter jag ljuset vara tänt såklart. Men då går bonden och släcker efter mig för man släcker alltid efter sig och en häst behöver inget ljus (hästarna i Norrland på 1800-talet klarade ju sig). Men jag tycker att de ska ha ljus när de äter och dessutom är väl det en signal om att jag kommer tillbaka och grejar med dem senare, släcker gör jag senare på kvällen när jag tittar till dem för sista gången vid 21-tiden. Och att sanda/grusa när det är isgata ute, det är bara att pjoska med djuren.

Är detta någon annan som haft häst på bondgård där man haft liknande värderingar känner igen sig i och har ni på något sätt kunnat förändra situationen utan att flytta?

Men jag får kanske inse att det inte är någon idé att försöka ändra på någonting här utan söka mig härifrån. Men då det kan ta ett tag vill jag ändå att det ska fungera drägligt under tiden.

Det kanske är svårt att hitta en ny stallplats, men jag skulle faktiskt försöka byta stall.

Byt stall

Vissa regler måste man ju anpassa sig till men inte vad som helst. Plus har man satt upp regler så ska de ju följas. Undantag självklart ibland men inte varje dag. Då är det ju ingen idé att ha några regler.

Tex har vi en regel att hästarna ska in senast 19.00 och sen ska stallet släckas mellan 19.00-20.00 För att de som bor där vill ha lugn och ro. Detta ska självklart respekteras men om man någon enstaka gång drar över tiden så är ju inte det hela världen. Samma sak om man måste släcka lite tidigare nån kväll så dör ju inte hästarna av det men i princip ska regler gälla.

Hej. Först och främst så vill jag säga att för egen del skulle jag helst vilja ha vår pålle hemma hos oss själva om vi hade bott så att det hade varit möjligt, för då hade ingen kunnat lägga sig i hur vi vill ha det.

Men när man nu tvunget måste hyra in sig hos någon annan så är det ju superviktigt att man har klart för sig hur just den stallägaren vill ha det och vilka rutiner som råder, för annars blir det snart tråkiga och onödiga konflikter. Jag skulle t ex aldrig kunna hyra in mig där jag inte kan välja själv när jag ska vara hos min häst.

Min första tanke när jag läste ditt inlägg var: "Men herregud! Man får väl ta reda på vad som gäller innan man flyttar dit"

Men sen när jag läste vidare i dina inlägg så förstod jag att de inte skötte sitt stall enligt de rutiner som de sagt från början.
Rutiner och rutiner förresten ......... Det verkar inte som om de har några rutiner alls :(

Du måste påminna dem om vad de sagt från början och om de bara blir sura och inte vill kännas vid det så tycker nog jag att du bör söka nytt stall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 002
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama