Stallfärg? Tips & råd.

W

whitetrash

Vi storstädar och målar om i vårt stall en gång per år, och hittills har vi haft svart nedervägg i boxarna. Dock tycker jag att det är dystert, gör boxarna "mindre" och sen så döljer det inte smuts sådär fantastiskt bra heller. Jag är jättesugen på att måla grått, men finns det någon bra stallfärg i den kulören?

Hittills har vi använt stallfärg eller om det var ladugårslack från Ranchen, har jag för mig att det hette. Och den har väl uppfyllt vad den lovade så på det viset är den ju bra, men som jag förstår finns den inte i grått?

Så, ni som har gråmålade stall - vad har ni använt för färg? Och hur håller den sig (måste ju tåla lite tuffare tag än den man använder i köket typ :p)

Alla tips varmt välkomna :bump:

Sv: Stallfärg? Tips & råd.

Nu vet jag tyvärr inte vilken färg som har använts men mitt stall är målat i grått och det är jätte snyggt. Mörkare grått nedtill och ljusare grått upptill. När jag jobbade på ett naturbruksgymnasium så målade vi också stallet i grått och den färgen köptes på granngården man fick välja kulör och sedan blandades färgen. Det var också "stallfärg" som skulle tåla tuffa tag

mitt tips är att använda två nyanser av samma kulör, mörkare ine i boxarna upp till boxkanten, samt en ljusare nyans på utsidan av boxarna, och vitt uppåt sen då..

Rött och speciellt vinrött är ju en nyans som blandar sig bra med bajsbrunt, dvs det ser inte så skitigt ut även fast det är det..
jag ska ha vinrött i boxarna och rött utanpå.. :)

Vattenlöslig utomhusfärg är bra att ha i stallet. Finns i alla möjliga färger också och allt från mattare till blankare.

haha nejdå, det gäller att ta rätt nyans av rött bara, en som inte skär sig mot vinrött.. orangeröda färger skär sig, inte rosaröda.. :)

sist jag målade om ett stall jade vi duvblått... litte murrig gråblå färg. den hade vi upp till boxkanten. ovanför en rätt ljus grå färg.. blev mycket snyggt...

sen är juh de att i stall blir de ksit på väggen speciellt i boxen.. jhar ännu inte hittat nån färg som döljer det...

Jag har grå väggar i stallet och de bröt till färgen på färgaffären. Den är inte jättemörk men inte jätteljus heller :angel: (någon som blev klokare av det där?) Sen har jag vit panel en bit ner på väggarna samt vitlaserade boxar = ljust och fint. Boxgallren är vanliga galvade och det går bra ihop med de grå väggarna.
Jag är mycket nöjd!
All färg är utomhusfärg.

Väldigt konstigt om färgen inte finns i grått kolla det!

Vattenburen utomhusfärg (akryl) ska gå bra, jag akn egentligen bara mitt märke och de är "Nordsjö Tinova V- Täckfärg- akryl" jag skulle kunna tänka mig.

S1500-N är en gör snygg ljus grå och S2500-N är lite mörkare!

Ang. rött i stallet har jag lessnat på den ganska mörka färgen och ska måla grått till sommarn ;)

mvh

Måste hålla med!:bump: Ljusa fräscha färger! Stallet blev super, eller som min mamma sa; "Villastandard, när kan vi flytta in!?":)

prova att sätta in lampor.. ;)

ofta är det dåligt ljusinsläpp som drar ner intrycket..

men det skiljer ju sig från stall till stall.. :)

Hoss oss har vi en olivgrön färg tror jag, med matchande plastskiva i nederkant. Byggt -06/-07 så det är nyligen. Jättesnyggt. Resten av stallet är ljust. Tycler inte att boxarna blir mörka alls. :)

Väldigt konstigt om färgen inte finns i grått kolla det!

Vattenburen utomhusfärg (akryl) ska gå bra, jag akn egentligen bara mitt märke och de är "Nordsjö Tinova V- Täckfärg- akryl" jag skulle kunna tänka mig.

S1500-N är en gör snygg ljus grå och S2500-N är lite mörkare!

Ang. rött i stallet har jag lessnat på den ganska mörka färgen och ska måla grått till sommarn ;)

mvh

Jag har hört att man ska ha fet oljefärg i stall (bok "Att bygga häststall")..

Jag har hört att man ska ha fet oljefärg i stall (bok "Att bygga häststall")..

Ledsen men jag lånar tråden lite snabbt...

Den boken har jag hört talas om och letat efter dock utan framgång, var kan man köpa den?

Vi har sliver och blått i vårat. Blått nertill och grått upptill. Blått är ju lite rogivande medans rött kan upplevas som strssande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka