ställer sig inte :(

A

Aniie

det är då här att jag har nu köpt en ny häst och har börjat rida henne. Men hon är helt knasig i ena varvet. När man rider i vänster varv så ställer hon sig direkt i både skritta trav och galopp. men i höger varv så ställer hon sig ENDAST skritten, sedan när det blir trav då går hon med huvudet utåt och vägrar att lyssna på skänkeln hur mycket man en andvänder skänklarna så gör hon inget.

hon det är lika dant i galoppen hon lägger sig ner i volterna och dom blir bara mindre och mindre!

vad är det för fel.
Hur ska ja göra?
vill ju inte ha henne så här :(

Tacksam för svar.

Det är inte en travare, va? Hade samma problem med min nordistravare. Han gick fint och böjde sig i vänster varv, men i höger... *censur*. Jag tog hjälp av en tränare och gjorde väldigt många uppmjukande böjövningar i skritten. Såg till att han var ordentligt lösgjord när jag väl avancerade till trav. Jag hade mkt stöd i yttertygeln så han inte skulle skjuta ut bogen och fuska sig igenom böjningen, mkt skänkel på inner och överdrivet ledande på innertygeln. Men än idag har jag vissa problem med böjningarna. :bump:

tack så mkt. Jo hon är ett varmblod men är aldrig startad.. men jag tror att dom tidigare ägarna har ridit mycket vänster varv på henne. men nu när jag tränar henne så försöker jag att göra mycket volter och fram & bak delsväningar och sånt där för att försöka mjuka upp henne.

kan det ha något med att gör att hon haft lite problem med sitt vänstra öga och fått salva och sådant. ögat var iriterat, men kollar man i det så är det grisrosa, är det inte så det ska vara?

eller kan det ha nått med att hon är ömfotad eller något och vill inte belasta innerbenet. hon går nämligen utan skor och är ömfotad när man rider på sten. vi ska sko henne så fort som möjligt.

Jag är inte så kunnig på det där med ögon.

Vad gäller det övriga kan jag dessutom tipsa dig om ytterligare en övning jag fick av min tränare. Travare är ju som bekant en aning obalanserade när de ska över från böjt spår i ett varv till det andra. Hon (tränaren) sa åt mig att i början rida stora serpentiner, med kanske tre- fyra bågar. På det sättet behöver hästen bara böja sig litegrann och har lättare för att ställa om sig. När hästen därefter börjar bli mer balanserad och böjbar kan man göra serpentiner med en volt i varje båge, nästan som änden på en säkerhetsnål. Då behöver hästen gå ställd längre och mer i ett varv. Nöt inte på ått-volter och sådant. Det kan bli för mkt för en stel häst. Tänk stort men börja smått, brukar jag säga. Det krävs också ganska många och tydliga halvhalter varje gång du ska böja om och låt hästen gå rak över medellinjen innan du böjer om. Lycka till! Jag kämpar fortfarande med att få min lilla travare att sluta välta inåt i volterna. Det tar tid, men det är värt det! :bump:

Är du säker på att du är helt rak och balanserad i din egen kropp? Vi människor är ju - precis som hästarna - olika starka i höger och vänster sida och de flesta av oss har en tendens att vara lite sneda. Detta problem är oftast värre i det ena varvet. Om jag vore som du skulle jag ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att kolla att du sitter rakt över hästen, även på böjt spår, att du inte viker dig i sidorna eller på annat sätt rubbar hästens balans. Jag menar inte med detta att det inte kan vara så att hästen har svårt i vänster varv, men bara att man själv ofta förvärrar problemet genom att vara ojämn i sin egen kropp. Lycka till!
Hellas

jag har ridit för många ridinstruktörer och jag sitter rak. om det är nått varv som jag är svagare i så är det vänster. det brukar alltid gå bättre i högre vara än vänster, men med henne är det helt tvärt om, hon går super bra och lyssnar och ställer sig perfekt i vänster varv, men i höger så ställer hon sig bara i skritten. sedan så lägger hon sig ner i volterna och så där. men jag ska arbeta bort det. ska ta hjälp av en ridinstruktör. :) idag gick hon bättre än va hon gjorde igår.

tack för ditt svar.

Har samma problem med mitt varmblod...men jag har hört att det är många av dem som har lättare för sej i vänstervarv så det är ju isåfall inget ovanligt. men ge henne en ordentlig uppvärming och ge det tid, det blir ju inte sämre förhoppningsvis...! Hmm..jag skulle med behöva en instruktör, har inte råd för tillälllet :( Tack å Hej :)

Om du höjer och "drar" höger hand mot vänster axel och lägger på inner skänkel när du rider i hörn i höger varv och kanske lutar sig ngt utåt, ställer hästen sig då?

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama