"Ställer sig" i galoppfattningen

Sv: "Ställer sig" i galoppfattningen

..och jag skulle säga mjukna :)

Tror ändå på att vara noga att ha hästen framför skänkeln iom att den inte verkar tänka framåt utan uppåt

Han bjuder väldigt bra framåt faktiskt. Det är i fattningarna han vill resa sig in i galoppen.

Jag tror också på att mjukna men inte "släppa" honom. Svår balansgång!

Vi håller på att lära känna varandra nu och det ska bli intressant att rida imorgon.
Han är underbar :love:

Nirak

Nej då inte alls olika då missförstod du nog något svar:confused:

Jag skrev:
Har han fritt framåt så att du inte tjuvhåller?

axel skrev:

men håll inte i den med handen

Sen skrev jag ang att inte "släppa", men menar då att hästen ska inte komma bakom hand, dvs inte släppa kontakten med din hand. Alltså, kommunikationen med din hand, som han inte får krypa ifrån. Men den kommunikationen ska finnas oavsett om du har lite längre tygel, den finns även när du lättar.

Du ska istället om den släpper rida framåt, mot handen. En häst som släppt kontakten har tappat framåtbjudningen och måste fram.

du skrev:

tror också på att mjukna men inte "släppa" honom.

Att du tolkade det så och dessutom som olika svar från oss säger mej att du nog ändå ska lätta, att hästen nog inte har "fritt framåt":cool:
En känslig häst reagerar starkt på hand som håller. Det var det jag menade i första inlägget. Du ska ha kommunikationen men låta den ha frihet att komma framåt, följsam hand.

Senast ändrad av en moderator:

Sorry jag läste fel i era inlägg!

Det jag menar med att jag inte ska "släppa" honom är att jag inte ska "lämna" honom i fattningen.

Dina smileys gör att texten känns lite mästrande
Du är antagligen tusen gånger mer kompetent ryttare än vad jag är, men den där :cool: som avslutning på din kommentar gör att man känner sig riktigt genom-usel faktiskt.

Edit: såg din ändring och ja vi tycker nog lika just där

Nirak

Sorry inte menat så, utan fundersam:rofl: Där ser man ang smileys.

Nej jag är ingen kompetent ryttare alls, vilket du lär se om jag nån gång lyckas få en film på den lilla killen som är så lik din,:D Törs nog inte ens visa i så fall:eek:

Ska rida en PRE i morgon. ( Lancero, tror att det finns bild på honom här på buke någonstans)
Vet att han kan ta till lite olika grejer när han inte riktigt förstår vad ryttaren vill. Spansk skritt och lite passage brukar han testa med...:angel: De är ju ofta ganska känsliga samtidigt som de gärna vill vara till lags.
Tror du inte att det handlar om att ni ska lära känna varandra. Han ska förstå dig och du honom. Tar nog en liten stund men kommer säkert bli jättebra när ni hittat varandra.

Jag känner mig alltid som en nybörjare när jag sätter mig på en ny häst...:crazy: Får återkomma och berätta hur det gått för oss...:D

Ska rida en PRE i morgon. ( Lancero, tror att det finns bild på honom här på buke någonstans)
Vet att han kan ta till lite olika grejer när han inte riktigt förstår vad ryttaren vill. Spansk skritt och lite passage brukar han testa med...:angel: De är ju ofta ganska känsliga samtidigt som de gärna vill vara till lags.
Tror du inte att det handlar om att ni ska lära känna varandra. Han ska förstå dig och du honom. Tar nog en liten stund men kommer säkert bli jättebra när ni hittat varandra.

Jag känner mig alltid som en nybörjare när jag sätter mig på en ny häst...:crazy: Får återkomma och berätta hur det gått för oss...:D

Vad spännande!!

Jag tror också det gäller att hitta varandra i början, lätt att det blir lite missförstånd:idea:

Nirak:

Jag håller med om att du inte ska "lämna" honom i fattningen.
Men i första hand tror jag bara det handlar om att lära känna varandra.

NiraK:
Nej jag menar inte "full fart". Jag menar om du rider i ett lite högre tempo än du brukar och gör fattningen. Gör han likadant då?
På vissa hästar fungerar det bra att öka tempot några steg innan själva fattningen, för att de ska fatta med mera flyt.

Nu har jag läst hela tråden. Du skrev att han fattar lättare från trav än från skritt. Det tolkar jag som att hästen använder för mycket bärkraft i fattningen i förhållande till skjutkraft. (de behövs ju båda två)
För att stimulera påskjutet i fattningen blir det lättare i trav när hästen automatiskt är mera framåt. Det stimulerar du genom att göra fattningen i ett lite högre tempo. Var glad att du har en häst som har lätt för att använda sin bärkraft. När du hittat rätt balans mellan bärkraft och påskjut blir fattningarna bäriga och med flyt.

Senast ändrad:

Det är inte så konstigt att han gör som han gör om han har hamnat bakom. Hästar som laddar hamnar gärna bakom , min Fiorino gör precis samma sak i fattningarna som din gör, jag får se till att han är mer framme på hjälperna och undviker att fatta från skritt dels att göra "för mycket" i fattningarna. Jag gör massor med övergångar från trav till galopp för att komma förbi just de här fattningarna så hästen inte gör så mkt "big deal" av att galoppera.

Det har gått jättebra idag!! :banana::banana:

Han var väldigt het idag och väldigt "på" framåt. Fick lite mer sug i handen och då gick fattningarna mkt bättre! :)

Övergångarna rent allmänt funkade mkt bättre överlag, trots att grannarna red omkring med sina ston och även stannade med stona framför honom och stod och glodde på honom?
Han skötte sig jättebra ändå! :bow:

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Grattis! Vad skönt!

Jag tycker tyvärr att het och "på" inte brukar betyda mer ärligt sug i handen, utan tvärtom snarast, eller i alla fall vilja släppa för egna beslut:cool: (obs, smileyn nu i betydelsen bister......:rofl:)

Men jättekul att det kändes bra! Han är väl ganska väluppfostrad, som jag har förstått det på dej!:bow:

Det jag menar med att han var het och "på" var att han ville mer framåt än uppåt idag. Vilket underlättade övergångarna för mig iaf

Jag rider ju som jag förstår på en mer gräsrotsnivå än dig.

Nirak

Det jag menar med att han var het och "på" var att han ville mer framåt än uppåt idag. Vilket underlättade övergångarna för mig iaf

Jag rider ju som jag förstår på en mer gräsrotsnivå än dig.

Nirak

Om det är en välutbildad 10-åring som du nyss börjat rida så tror jag på en kommunikationsmiss er emellan. När du skrev att du börjat galoppera trodde jag att det var första gången hästen galopperade med ryttare, dvs att den var typ tre.

Så det gäller bara att hitta reglagen, så jag skulle leta bland alternativen, mer rumpa, mindre rumpa mer eller mindre hand osv.

Nånstans så kommer ni att förstå varandra, då blir fattningarna också bra.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: igbest
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 676
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar