"Ställer sig" i galoppfattningen

N

NiraK

Har bara en liten fråga. Testade att galoppera för första gången idag och i fattningen så vill hästen gärna lätta framtill. Han kastar sig inte iväg utan "sätter" sig och ställer sig ala "levad" i fattingen. Jag försöker att lätta i handen och bli lite lätt i rumpan. Är det dumt att jag lättar av i sätet? Ska jag sitta kvar istället? Vill inte sätta alltför mkt tryck i honom.

Är det nån som har nåt bra tips på hur jag får honom att inte lätta så mkt framtill i galoppfattningarna? Nåt man kan träna på? Jag försöker undvika att fatta galopp från halt tex.

Ska träna för tränare imorgon mest troligt, men vore intressant med lite tips!

Nirak

Sv: "Ställer sig" i galoppfattningen

Min häst kan lätt "översamla sig" i fattningen. Hur jag undviker det är att se till att han är väl framme för skänkeln innan fattningen. I skritten ska han kliva på "friskt" (eller hur jag nu ska uttrycka mig) framåt och i traven kan jag gärna tänka lite ökning fast jag inte gör rdet för att rulla in i galoppen snarare än att han sätter sig och det går mer uppåt.

Ev ett vagt understödjande tygeltag i fattningen.. berorende på omständigheterna

Det kanske inte beror på samma sak, men det är ett tips att checka av iaf.

Jag hade inte lättat av i sitsen. Bättre att bara sitta stadigt med ett mjukt stöd i handen och tänka på att han måste vara väl framför hjälperna. Ibland tenderar man att vara lite väl tydlig med sina hjälper vilket känsliga hästar inte alltid behöver.

Lycka till det är en vacker häst du fått tag i:)

Det beror ju på varför han gör det?

Ger du levadhjälper:angel::rofl:

Nej, men dels om du inte har galopperat nu, är han lite överladdad bara?

Har han fritt framåt så att du inte tjuvhåller? Är han på hjälperna eller släpper han och kommer bakom hand i fattningen?

Gör du för mycket så att han överreagerar och/eller blir osäker på vad du ber om? Dvs är dina hjälper för kraftiga?

Jag antar att det är en mycket känslig häst där du kanske inte behöver göra mycket till "fattning" alls, utan bara när du har honom fint på hjälperna för fram innerhöften en aning. Se till att inte hålla i honom alltför mycket, dvs var följsam i handen. jag tror mest på att du överdriver hjälpen, prova med mindre.:idea:

Malinsky skrev bra saker!

Okej det kanske är jag som är lite för feg helt enkelt. Har galopperat honom efter fyrkanten idag och stod i trepunktssits. Ska försöka sätta mig på honom imorgon istället kanske

Nirak

Min fattning berstår av att öppna höften men det är möjligt att jag ändå är för övertydlig.
Tjuvhåller gör jag nog inte, snarare att han kanske hamnar något bakom? Jag har bara joggat honom utan större krav

Nirak

Vad menar du med friskt?
Jag har joggat honom rätt mkt framåt idag utan krav på samling osv. Dock vill jag inte gasa runt. Men han har definitivt gått framåt!

Nirak

Kanske helt enkelt bara missförstånd så här i början.
Försök att ha honom kvar med kontakten i handen, om han backar från den har han inte kvar framåtbjudningen han behöver ha i fattningen.
Så när du har honom där, med framåtbjudning, bara antyd fattning och gör inget annat och se vad som händer.

Du får kanske testa lite olika och se hur han reagerar, och höra med tränaren som ser er irl, dvs vad som händer. Ni håller ju på att lära känna varandra:idea:

Det enda jag kan komma på är att kanske ha honom i en ganska låg form så att han tänker framåt nedåt i fattningen istället för uppåt. Med mitt knäppa fullblod som gärna blev väldigt hög i nacken i fattningarna fick jag tips av min tränare att fatta galoppen med hästen ganska böjd i insidan med hjälp av ett understödjande tygeltag. Viktigt bara att hästen är mjuk för hjälpen och följer med handen. När man har hästen lite böjd i insidan uppfattar jag det som lättare att få den att tänka framåt-nedåt.

Min gör så när hon är för laddad, brukar bli kaninhoppsliknande i början av ridpasset. Jag sitter bara kvar som vanligt, lättar ytterst lite i handen och lägger till skänkeln, ber vänligt men bestämt - gå fram.

Brukar fatta från trav ibland med, rider lätt, sätter mig ned något steg innan fattning, det brukar fungera på min i alla fall!

Om jag sitter och tänker att vi ska fatta galopp och/eller förbereder för mycket innan så kan det bli levad eller kaninhopp.

Min gör så när hon är för laddad, brukar bli kaninhoppsliknande i början av ridpasset.

---------

Om jag sitter och tänker att vi ska fatta galopp och/eller förbereder för mycket innan så kan det bli levad eller kaninhopp.

Hoppas du inte tar illa upp men jag skrev faktiskt först att det var typiskt ivrig ponnyfattning:rofl: dvs lite het ponny, men strök det:rofl::rofl:

Känner även igen det från många fullblod (innan dom blir väluppfostrade:cool:) när man kommer till en galoppsträcka och den inte vill vänta:bump: Förra hingsten gjorde gärna så, (vilket ledde till att han INTE fick fatta galopp just där utan senare, vilket gjorde att han lärde sej:devil:) Men som sagt, då mest utomhus.

Jo jag är rätt nöjd med formen ändå med tanke på att det var första gången på banan. Han är inte så hög i nacken faktiskt.
Men som flashlight säger så måste jag nog vara skitnoga med att han inte släpper framtill just i fattningen.

Jag har haft en ponny som gärna hoppade in i galoppen när hon blev lite het. Men detta är inte alls på samma sätt.

Nirak

Nej, det var därför jag strök om ponnyfattningen, jag tyckte inte du beskrev det så, riktigt :D

Hur gammal är han?
Fattade du ifrån skritt?

Var glad att han fattar så- om den är vältubildad, men håll inte i den med handen.

det tar nog ett tag att rida ihop er så han vet vad du vill o du kan förstå honom.

Han är 10 år. Välutbildad.

Fattade några gånger från skritt, då var det svårare. Det blev bättre från trav.
Han hade även lite svårt att förstå mig vid övergång till trav från skritt, han trampade gärna nåt steg innan han travade från början. Sedan efter ett par försök gick övergångarna skritt-trav utan några problem! Kan ha berott på mig eller så att han var lite laddad också. Kanske en kombination.

Första gång jag satt på honom kunde jag inte rida rakt fram :o så det känns definitivt som en förbättring! Haha :D

Nirak

Min hingst är lite lika.. han "lättar" fram i fattningar.. särskillt mkt i början, men jag omvandlade det till något bra istället för att försöka ta bort det :)
Det är ju ett tecken på att dom vill/har lätt för att komma bakifrån :)
Min hingst gör extremt bra fattningar och kommer verkligen igång bak först.
Tror att ni kommer hitta varandra snart :)

Förresten intressant att Flashlight och Axel (om jag förstår rätt) anser olika. Ena säger lätta ur, andra säger tvärtom!

Nirak

Okej, ja jag ska testa att sitta lite mer på honom i morgon. Idag red jag med typ hoppläder och ställde mig upp i lite trepunktsits osv. Ska komma ner bättre på honom i morgon!

Det som är tråkigt är att mitt vänstra knä är krossat i stort sett så att jag måste ta starka piller för att ens kunna rida.

Men det är det värt :devil:
Hästfolk ni vet :angel:

Nirak

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: igbest
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 676
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar