Ställer ni in hästen i boxen innan ni rider?

I

IslaBonita

Jag gör det inte. Men ska börja med det, då min häst alltid alltid kissar så fort hon kommer in i boxen, oavsett om jag ridit eller ej. Hästen kissar aldrig när jag rider och tanken har slagit mig ibland när det går mindre bra: Hon kanske är kissenödig!:o

Och en följdfråga: Hanterar ni era hästar i boxen? Låter ni dem käka hö medans ni gör iordning dem?

Jag har tänkt som så att boxen är min häst "frizon", nyfiken på hur ni andra tänker!

Sv: Ställer ni in hästen i boxen innan ni rider?

jag släpper alltid in hästen i boxen en sväng när jag tar in den från hagen, så får hon chansen att kissa. brukar låta hästen stå i boxen medans jag tar fram borstar o utrustning, sen får hon komma ut på stallgången..

Jag står i ett sk engelskt stall,dvs ingen stallgång,och att stallet bara är en länga med boxar,sen är det delade boxdörrar som leder direkt ut,så alternativet jag har är att göra iordning hästen inne iboxen,eller binda upp henne utanför,och jag väljer alltid inne i boxen,pga säkerhetsrisken. Har henne uppbunden inne i boxen när jag ska göra något,så hon lär sig att när hon är uppbunden är det skötsel/ridning på gång,när hon är lös så får hon vara i fred,och då går jag inte och duttar med henne heller,så som sagt,jag har bara boxen att välja på,och hon brukar ofta kissa/bajsa när hon kommer in.

Senast ändrad:

Jag släpper alltid in i boxen en stund.
Kissa, dricka vatten, plocka några höstrån brukar vara rutin innan vi rider ut på helgerna. På vardagarna står hon redan inne när jag kommer på kvällen, så då har hon ju redan gjort sina rutiner.:)

Min häst är inte riktigt van vid att skötas i boxen, men binder man upp henne går det bra.

Angående att låta bli att borsta sadla etc i boxen, så tycker jag det beror på hur hästen tar det hela. Tycker hästen att sadeln är jättehemsk och att borsten kittlas undviker jag att göra det i boxen, men tycker hästen att det är jättemysigt så ser jag inget problem i det.

Personligen tycker jag dock bäst om att ställa hästen på gången.

Ja ställer alltid in min för ha brukar kissa när han kommer in..

Ja brukar stå inne i boxen när ja gör iordning och har honom lös. Brukar sätta ett grimskaft för boxdörren och han brukar inte hänga över den utan bara stå och titta ut. När ja gör iordning brukar han stå still också.. Oftast ligger natt hösilaget i boxen men min brukar inte bry sig om att äta det när ja gör iordning honom. ;)

För mig är det olika.
På vardagarna står han oftast redan inne när jag kommer så då har han fått äta lite och så.
Men står han inte inne så ställer jag alltid upp honom på uppställningsplatsen om den är ledig, annars in i boxen och binder upp honom. Han är ingen häst som vill kissa när han kommer in. Brukar oftast göra det efter ridningen när han kommit in i boxen igen. Inte med en gång utan efter ca 5 min eller nåt ^^

Jag ställer aldrig in hästen i boxen innan ridningen. Hon går på lösdrift och har haft tid att göra både det ena och det andra i hagen. :angel:

Jag ställer inte in hästen i boxen innan jag ska rida. Han brukar kissa på vägen till stallet när jag hämtar honom i hagen, om inte annat brukar vi alltid gå igenom ligghallen och in och då brukar han stanna o kissa i där i halmen.
Ska jag iväg o träna eller tävla så får han stå i boxen en stund medan jag packar in i bilen.

Jag gör det sällan men jag kan mycket väl borsta min/a häst/ar i boxen. När jag gör det står de uppbundna och äter inte. När de äter får de vara ifred.

Oftast blir det boxen innan jag ska rida, men det händer att jag kan slarva. Men tycker det är rätt bra att han får komma in, kissa lite och dricka innan vi ger oss ut, så vi båda är avslappnade och kan njuta:)

Ställer aldrig in hästen i boxen nuförtiden, de har en ligghall med halm och alltid frostfritt vatten i hagen.

Men för ganska många herrans år sedan (usch jag börjar bli gammal:crazy:) skötte jag en häst som inte verkade vilja pinka i hagen vintertid. Så fick hon inte gå in i boxen och pinka innan ridtur gjorde hon det i gången. Det var ju inte lite hon pinkade då heller så jag antar att hon hållt sig hela dagen OCH blev hon tvungen att göra det i gången ville hon inte bli fångad dagen efter :)

Om hästen inte ätit sedan lunch och jag tar in på eftermiddagen så får han äta lite hö medan jag fixar iordning mat och packar hö och så. Annars får han bara komma in och kissa och sen tar jag ut honom i stallgången och fixar iordning. Oftast så kissar han när han kommer in efter att ha varit ute hela dagen.

Ja alltid in i boxen först, annars blir hon på riktigt dåligt humör...
Dels vill hon nästan alltid kissa, sen kolla om det finns mat, vilket det oftast gör, och sen få chansen att dricka då vi tyvärr inte har frostfritt vatten i hagarna. Många andra i stallet ställer hästarna i gången direkt, det tycker jag är taskigt. Speciellt om de dessutom ska mocka innan de rider. Tycker man ska låta hästen komma in i boxen några minuter iaf.
Jag gör oftast i ordning hästen för ridning i boxen, hon är inte tjurig på borstar eller sadel, men om hon börjar snurra runt för mycket (ska hålla koll både ut genom fönster och boxdörr på olika sidor boxen) så binder jag upp henne antingen i boxen eller i gången. Det går snabbare om hon står i gången men hon trivs bäst i boxen och då får hon äta samtidigt, förrutom när jag lägger på sadeln (och tränset givetvis, fast jag tränsar inte förrän jag är påklädd och klar, sadeln kan ligga på en stund).

Jag gör det inte. Men ska börja med det, då min häst alltid alltid kissar så fort hon kommer in i boxen, oavsett om jag ridit eller ej. Hästen kissar aldrig när jag rider och tanken har slagit mig ibland när det går mindre bra: Hon kanske är kissenödig!:o

Och en följdfråga: Hanterar ni era hästar i boxen? Låter ni dem käka hö medans ni gör iordning dem?

Jag har tänkt som så att boxen är min häst "frizon", nyfiken på hur ni andra tänker!

Ställer in om det ändå är dags för mat, annars inte. Hästar som håller sig och vill kissa när de kommer in, får komma in för att ev kissa dock.

Borstar etc sällan i boxen, kan hända om jag bara drar av lite lera/snö/etc, men annars sköts de utanför boxarna. Går dock utmärkt att göra klar i boxen om man vill det. Jag visiterar, kollar skor (dvs lyfter hovar) och drar av ev lera/snö och/eller byter täcke när de äter. Men det tar ju bara några minuter, och går på rutin. Sen får de äta ifred.

jag låter alltid hästen gå in i boxen för att kissa först om jag sen ska göra iordning den i gången, ewller om hovis kommer.
Dock föredrar jag att hålla på med hästen o göra allt i boxen, har hästarna lösa utan grimma. Oftast plockar de lite i halmen, annars står de bara o sover.

Nej jag tar inte in i boxen och jag låter henne inte äta när jag gör iordning henne.

Våra hästar gör sina behov ute lika gärna som inne och har tillgång till hö och vatten i hagen så de behöver varken äta, dricka eller gå in i boxen precis innan vi rider.

På de 2,5 åren jag har haft den här hästen så har hon behövt kissa en gång när jag gjorde iordning henne och då kissade hon helt obekymrat i gången ;) Jag började efter det släppa in henne i boxen en stund innan ridning men då tyckte hon att jag var konstig, hon ville ju ut och rida och inte stå i boxen heller ;)

Jag grejar inte i onödan med hästen i boxen, den är hennes frizon.

Nej jag tar inte in i boxen och jag låter henne inte äta när jag gör iordning henne.

Våra hästar gör sina behov ute lika gärna som inne och har tillgång till hö och vatten i hagen så de behöver varken äta, dricka eller gå in i boxen precis innan vi rider.

På de 2,5 åren jag har haft den här hästen så har hon behövt kissa en gång när jag gjorde iordning henne och då kissade hon helt obekymrat i gången ;) Jag började efter det släppa in henne i boxen en stund innan ridning men då tyckte hon att jag var konstig, hon ville ju ut och rida och inte stå i boxen heller ;)

Jag grejar inte i onödan med hästen i boxen, den är hennes frizon.

Får lite dåligt samvete när jag läser det där om frizonen :o Jag mockar till och med med Akima i boxen! Jag vill ha sällskap och hon dör inte av att vara nära mig, hon är inte så gosig överlag tyvärr. Hon verkar inte störas av att jag möblerar runt henne i boxen vid mockning när hon äter eller bara står där och vilar. Inför ridning kan jag ibland göra i ornding henne där om det är upptaget på gången, men föredrar gången. Lättare för halvblinda mig att se så att allt blir rätt, tycker jag.

Ställer alltid in i boxen innan ridning, annas blir det en stor blöt pöl på gången.:angel: Ena hästen har tyvärr en förkärlek att kissa på gången även om han fått stå inne en lång stund innan ridning.
Hanterar unghästen ganska mkt i boxen. I bland den andra om det är upptaget på gången...

Tar alltid in i boxen innan ridning. Lite krubbskrammel måste dom få.. Sedan gör jag alltid i ordning hästen i boxen, av någon anledning tycker jag det är bäst. Men då har jag "väluppfostrade" hästar som står stilla utan att vara uppbundna. Jag har också lärt dom från början att kunna ha boxdörren öppen utan att de står där och trycker och ska ut.

Oftast så står han redan inne när jag kommer men om jag är tidig så ställer jag han oftast rätt på gången om jag redan hämtat sadel, träns, skydd, osv annars får han stå i boxen tills jag hämtat allt.
Han kissar i hagen så har inget kissbehov.

Jag borstar i boxen och kollar hovar och tar av/på täcke men sadlar oftast på gången (och borstar då oxå på gången)
Idag blev det boxen för det var intag på g när jag kom så då kan jag inte stå på gången och då fick min häst sitt hö som han stog o tuggade på under tiden jag gjorde iordning honom.

Föredrar att göra iordning på gången då det är bättre ljus och bättre underlag för att se hela hästen men det är inte alltid det går

Ja, jag tar in henne i boxen för att låta henne dricka först om hon behöver (nu i vinter har vi inte kunnat haft vatten hela dagarna i hagen).

Jag gör i ordning henne när hon står i gången, men visst kan jag mysborsta henne lite i boxen. Boxen är mer eller mindre en "frizon" där gosar vi bara.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
948
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar