Ställer ni av era fälttävlans hästar??

Novali01

Trådstartare
Hur gör ni? Ställer ni av era fälttävlanshästar något helt eller rids de hela vintern? Förr ställde man ju alltid av hästen helt under någon period på vintern men nu verkar det inte som om många gör det?
Själv har jag ju bara en 4-åring och han känns som om han måste få vila helt från mig, sadeln och tränset i nämnd ordning...:D

Men han behöver ju även fila på dressyren och hoppningen så nån längre hagvila kan det inte bli tal om, jag tror han får gå helt i hage ett par veckor och sen bara ridas ut i ytterligare 2 veckor. Då har han ju fått återhämta sig ordentligt innan det är dags för avspark inför nästa säsong, vad tycker ni?

Sv: Ställer ni av era fälttävlans hästar??

Brukar ställa av i början av november och sätta igång i mitten av december.

Tycker de är värda en paus. Sommaren går de fullt även om de har tillgång till bete samtidigt.

Om det är nåt på gång så hinner de repa sig och jag tror att den mentala pausen är viktig för dem.

I år har jag inget val ändå så jag ställer av när jag ändå ska gå med gips 4-6v (en sena av i lillfingern)

jag planerar inte att ställa av hästen helt, däremot blir det en lugnare period i dec typ när (dressyr/hopp)tävlingssäsongen är slut och det ändå inte är spec kul att rida pga mörker, underlag och väder

Mina hästar ställs av under ett par veckor under vintrarna. Jag har inga äldre tävlingshästar, de hade kanske i så fall fått hålla igång med skrittpromenader, men som 4- och 5-åringar ställs de av ett tag.

*kl*

brukar ställa av under julen, men i år kommer jag inte göra det.

Irländaren har ju vilat redan, typ fram till Juli så hon har inte gått så mkt.

Fullblodet tävlade inget heller förens nu i höst och den lilla Tysken vilar ju just nu av förklarliga orsaker :(

Den store tysken är igång igen och han kommer inte att vila heller.

Så för mig så tycks det som om det kommer att bli full fart i vinter :D

Min häst ska inte vila, kanske ta det lite lugnare ett tag men hon har vilat hela året nästan pga. av sin skada och dessutom behöver hon hålla igång för att inte stelna till i ryggen.
Men en 4-åring hade jag dock vilat helt några veckor iaf. Går de fälttävan får de ju inget sommarbete och då krävs det lite längre vila på vintern istället. Sen brukar de ju också bli mycket bättre efter vilan när de har tänkt igenom allt de har lärt sig :D

Jag tillhör nog den "gamla sorten" som fortfarande ställer av mina hästar över vintern.
Dels för att de oftast gått en hel säsong och mår gott av att få vila ordentligt och dels för att jag själv ska få pausa lite och bli riktigt motiverad igen. Jag är en människa som verkligen avskyr vintern och mörkret och hade helst gått i ide, ska jag hålla igång hästarna samtidigt blir det ohållbart för mig. Tyvärr...
Mina brukar få vila från mitten av november till mitten av januari, sen brukar jag inte ha några som helst problem med motivationen :D
I år är det dock lite annorlunda eftersom de jag har nu är en ettåring som ska köras in och få hänga med kompisen på lite löhoppning någon gång. Kompisen blir tre i årsskiftet och ska löshoppas och ridas lite försiktigt. De gamla Ska gå sporadiskt hela vintern om jag orkar eftersom de båda stod hela sommaren av olika anledningar.

Hur gör ni? Ställer ni av era fälttävlanshästar något helt eller rids de hela vintern? Förr ställde man ju alltid av hästen helt under någon period på vintern men nu verkar det inte som om många gör det?
Vincent (går **) kommer att få vila i jul-en bit in i januari. Vila innebär då att han kommer att ridas nästan dagligen men bara lättare pass oftast ut i skogen. Kanske som handhäst då och då.
Dumle (går lätt..) kommer också få samma vila men där behöver nog ryttaren den mer än hästen.
Ragnar (5-åring som inte är så mycket riden) däremot kommer att få några veckors totalvila utan ridning och behandlas som en 4-åring.

Har en sköthäst som jag ska börja tävla fälttävlan i vår hon ska ställas av helt ca 1,5-2 månder under tiden dec-feb.

Hon är 7 år men inskolad i somras så hon behöver vila nu

Haft halt häst nån månad så han har fått sin vila. Men pga vädret som brukar komma med snön och vintertid, kommer han få många lätta dagar också.

Kl...

Mina kommer att vila helt under jul och nyår. Två veckors vila blir det.

Samma här:
Vila under jul och nyår, man behöver själv en paus då också....middagar som skall ätas, släkt som skall hälsas, julskinka som skall bakas:angel: klappar som skall handlas. bubbel som skall drickas:o You name it!

Och så är ju mörker+kyla+is =boring- boring- boring

Och så är ju mörker+kyla+is =boring- boring- boring

Så resonerar vi också men samtidigt vet vi att snön och isen oftast kommer senare. I jan-feb men då måste de ju börja komma igång igen inför säsongen.

Under jul lite bara kanske en vecka eller två. Mina har inte gått någon ft i år överhuvudtaget så vila behöver dom inte göra någon längre tid. Sedan börjar dom bli lite till åren 14 och 12 nu så nu kommer det bli mindre och mindre ren avställning för dom.

Unghästen ska få en månads vila runt nyår. Den äldre ställer jag inte av utan det blir bara en lugnare period runt nyår eftersom det ändå inte går att rida ordentligt under vintermånaderna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka