TeamLundVer
Trådstartare
Sv: Stalldesign
Jag får fundera om lite vad det gäller vattenkopparnas placering. På tal om dessa, är det någon som har erfarenhet av flottörvattenkoppar (heter de så?) Kan det vara en idé?
Ventilation ska kollas upp lite mer, dock tror jag att det är en fördel opm man är relativt 100 på hur utformningen av stallet ska se ut i övrigt. Kan tänka mig att det finns olika ventilationslösningar beroende på hur det ser ut (eller?).
Det blir 6 in/utgångar i stallet varav 5 kan användas av häst vid nödutrymning. 4 av dessa ska användas dagligen för t ex in-/uttag av hästar. Det är ungefär 10m mellan dessa 4 utgångar. Detta hoppas jag är mer än väl.
Isoleringsmöjlighet är svårt tycker jag. inte många stall som kan erbjuda det och vi kommer nog inte heller kunna det (tomma boxar kostar pengar). Däremot så tänker jag mig stallet i små naturliga moduler (lättare att se när jag väl är klar med Sketchup), mer än så kommer vi inte kunna erbjuda.
Kollade lite på ritningsförslaget o tyckte det kanske inte va en helt bra idé att sätta vattenkopparna på ytterväggarna. Dels för att de sitter mittemot krubban (om jag förstod rätt) så risken finns att hästarna äter i ena änden o skiter i andra. Och så för att det finns risk att vattnet fryser på vintern med den placeringen... dessutom är det (tycker jag iaf) bättre om en vattenkopp eller ledning går sönder mot en innervägg än yttervägg. Lättare att upptäcka och förhoppningsvis blir skadorna i väggen inte så stora o svåra att fixa om de är inne i stallet.
Sedan måste du söka tillstånd hos Länsstyrelsen för stallet om du ska ha så många hästar inackorderade så de kan komma med synpunkter om hur det är utformat.
En sak som ofta blir bortglömd är VENTILATION, hästar avger en hel del värme, fukt och "gaser" som behöver ventileras bort. Många "moderna" stall är alldeles för täta o dåligt ventilerade! Nu kommer jag inte ihåg hur ritningen såg ut, men ett avlångt stall kräver kanske fler vägar ut (ytrymmningsvägar) vid tex brand och även av praktiska skäl så de "längst in" slipper gå igenom hela stallet. Värt att kolla upp tycker jag. Brandsläckingsutrustning? Isoleringsmöjlighet vid sjukdom, men kanske inte lämpligt i detta stall. Närliggande byggnad?
Så, det var vad jag kom att tänka på. Lycka till med ditt projekt!!!
Mvh Anna
Jag får fundera om lite vad det gäller vattenkopparnas placering. På tal om dessa, är det någon som har erfarenhet av flottörvattenkoppar (heter de så?) Kan det vara en idé?
Ventilation ska kollas upp lite mer, dock tror jag att det är en fördel opm man är relativt 100 på hur utformningen av stallet ska se ut i övrigt. Kan tänka mig att det finns olika ventilationslösningar beroende på hur det ser ut (eller?).
Det blir 6 in/utgångar i stallet varav 5 kan användas av häst vid nödutrymning. 4 av dessa ska användas dagligen för t ex in-/uttag av hästar. Det är ungefär 10m mellan dessa 4 utgångar. Detta hoppas jag är mer än väl.
Isoleringsmöjlighet är svårt tycker jag. inte många stall som kan erbjuda det och vi kommer nog inte heller kunna det (tomma boxar kostar pengar). Däremot så tänker jag mig stallet i små naturliga moduler (lättare att se när jag väl är klar med Sketchup), mer än så kommer vi inte kunna erbjuda.