Stallbygge

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag kunde inte hitta en lämplig kategori att stoppa detta i...Men här är i alla fall en fråga.
Jag är 21 år och funderar på at bygga några uteboxar. Dels för jag tror det funkar bättre för mitt kallblod då han har mild bronkit och stallutbudet här är riktigt dåligt, plus att jag har min dröm om en egen mindre verksamhet.

Är det någon som byggt uteboxar, jag tänker mig ca 5-6stycken..en ungefärlig kostnad. För alla företag som bygger dom vill att man ska be om en offert men eftersom jag inte ska bygga på stört så tänkte jag höra efter lite innan hur andra gjort och få lite idéer.
Så har du några tips så svara gärna :)

Sv: Stallbygge

Jag har tänkt bygga uteboxar av engelsk modell, just för ventialtionen skull och att jag vill kunna variera mitt "stall" mellan boxar och ligghall så jag kan ha lösdrift. Dessutom så måste stallet vara lättjobbat och smidigt eftersom jag vill kunna sköta det själv utan att behöva ha hyresgäster om jag inte vill..

Jag har tänkt att bygga i lösvirke men tänker ta in offerter från några olika företag också för att jämnföra.

Jag kommer gjuta plattan och gräva dit kommunalt vatten, det blir dom dyraste posterna i bygget, sen blir det en uppvärmd del med en stallgång med spolspilta och en sadelkammare/foderrum.
Tanken är att stalldelen (uteboxarna) till en början kommer vara oisolerad, dels för att spara in lite pengar eftersom det kommer gå åt en del ändå :angel:

Man kan ju använda element för att hålla dom varma, visst försvinner det ut mycket värme på vintern och sommartid kommer man inte behöva någon..
Det är engelsk modell jag tänkt bygga, tvådelad boxdörr, kedja att spänna för så man kan ha hästen stående vid skötsel, samt utskjutande tak vid dåligt väder och möjlighet att ungefär som i ett vanligt stall kunna binda upp på gång.
Eftersom det inte handlar om så många hästar kombinerat foderutrymme och sadelkammare.
fast det är just priset jag funderar på..bor liksom i jämtland och de flesta företag som har uteboxar som del av sina varor håller till söderöver...
Men det vore jätteskönt att ha och det blir mer lättarbetat. Finns två små lasor på gården men dessa måste man totalt 'blåsa ur' om man ska kunna göra om till stall och en övervåning är inte att ta om eftersom man måste gå böjd när man går in, jag är drygt 179lång...

Alla har nog olika förutsättningar beroende på situation, men fullt möjligt...isolering kan man välja till eller utan, fläktar...sätt n en sån om man behöver, element, inga problem, eller jo kanske i själva boxarna men i ett allmänt utrymme kan man ha det..blir ju tvungen att ha el om man ska se någonting ändå..

... och för elen finns rätt strikta krav gällande vad som är lagligt att installera, redan armeringen i eventuell gjuten platta måste jordas osv.

Börja med att kolla boken Att bygga Häststall så får du många tips gällande byggnadssätt, isolerat eller ej, planlösningar och smarta saker att tänka på:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Joo men att såna saker tillkommer vet jag ju självklart men ursprungsfrågan var en ung. kostnad..men fick reda på att det lägsta låg på 53.000+moms och frakt och det utan alla special grejer runtomkring.

för 53000 skulle jag såvitt jag förstod få 4 uteboxar(vilket var det antal jag hade velat ha..4-5st), men dom är ju inte isolerade några av dom, men ridskolor använder samma modell och hästar som står där har täcken på sig..
Det ingick fönster,galler för alla öppningar och jag vill minnas att det var öppet mellan varje box för att hästarna skulle kunna se varandra mellan galler..
Men då återstår gjutgrunden, arbetet för att sätta upp dom osv. Så det kostar..
Men jag har smått gett upp tanken faktiskt, speciellt nu för jag har flyttat :(
men men...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka