stallbygge...

Virveln

Trådstartare
Vill gärna ha massor av råd av alla er som byggt om en ladugård till stall!!

Har en ladugård med måtten 10,5 * 7,5 m, takhöjden är ca 2,20, men det finns möjlighet att höja innertaket till ca 2,50. Det är också kvar en del av den gamla "ko-inredningen", så det blir en del bilande...

Kom gärna med tips på hur man kan planera boxarna. Är det någon som har erfarenhet av att bila bort betong - antar att man kanske måste leja någon som gör det - kostnad?!

Tar tacksamt emot alla andra råd och tips av er erfarna stallbyggare! :banana:
 
Sv: stallbygge...

Jag trodde jag skickade ett svar till dig igår men det finns ju inte nu så jag klantade mig väl...

I alla fall så är det lite svårt att säga hur man kan göra utan att veta hur dörrar och fönster sitter.
Jag skulle hoppas att det vore möjligt att bygga två stora boxar utmed den korta väggen på båda sidor och få en bred stallgång emellan. Men det beror ju på hur dörrar mm sitter. Det finns kanske bärlinor att ta hänsynt till oxå. Dessa går ju att flytta men inte hur som helst.
220 i takhöjd är lägsta du får ha. Oavsett hur små hästarna är. Takhöjden ska vara 1,5 gånger hästens mankhöjd.
Tänk på att du får ha fyra djurenheter sedan krävs förprövning.
 
Sv: stallbygge...

Min kille hyrde en bilmaskin & bilade bort foderbordet i vår ladugård. Det var väldigt jobbigt, tog en dag och sen skulle det ju ut ur stallet oxå. Men det är ganska billigt att hyra maskinen, att anlita någon går nog på några tusenlappar.
Jag rekommenderar att ni höjer taket till 2,50 även om ni har mindre hästar nu. Tänk på att golvet bygger minst 10 cm om ni ska gjuta nytt på det gamla.
Lycka till!
 
Sv: stallbygge...

Tack för tipsen! Vill gärna ha flera tips! Är det någon av er som har varit med och höjt taket? Det måste så klart fixas om vi ska kunna ha hästar där!

Det finns 3 dörrar, är dålig på att förklara, men ingången från porten är på ena långsidan, ca 3 m från kortsidan, sedan är det en dörr mitt på den andra långsidan som kan bli en utgång till en hage och en dörr till gödselstacken mitt på en av kortsidorna. Det är 6 fönster, dels på ena kortsidan (inte där det är en dörr) och resten på ena långsidan. Ska försöka att göra en ritning...
 
Sv: stallbygge...

knapp
Vi fick ta bort innertaket i vârt stall och fick därmed en takhöjd pâ 2,55. Men det var ett skitjobb, de lâg spân och avfall frân tröskning i mellan och allt rasade ner....pâ mig som stog underst:eek: Lângre fram hoppas jag kunna visa lite bilder
 
Sv: stallbygge...

Har försökt hitta bilderna men ej lyckats, vi fâr vänta tills mannen kommer tillbaka frân Sverige...själva takdelen av stallet tog väl en vecka, dâ var vi 2 st som gjorde allt själva och vi höll pâ frân morgon till kväll typ. Vi hade tänkt höja taket men var glada att det inte behövdes, det var svârt nog som det var(fasst dâ hade vi ju som sagt var inner taket ocksâ att ta bort)

Jag gick ner 3 kg pâ den veckan......
 
Sv: stallbygge...

Vårt stall har måtten 15 x 7m, och var inrett som kostall med små boxar för får eller grisar. Takhöjden var som mest 2 meter.
Vi lejde en firma för att bila ut foderbord och "gräva ur". Borttransportering av rivningsmaterialet ingick - det rörde sig om ´ca 11 kubikmeter:eek:, samt uppsättning av nya bjälkar och stöttor och så gjutning av nytt golv, förstås. Det kostade 82 000:-

Immer
 
Sv: stallbygge...

Jag kastar mig nyfiket in här o frågar vad ni har för takhöjd nu? Alltså hur mkt grävde de ut? Ska oxå vidta någon åtgärd i stallet. Antingen ta bort innertaket men det blir så jäkla högt (säkert 10m till nock...) då det lixom e en hel våning till eller gräva ut golvet. Hur gjorde ni vid dörrarna?
 
Sv: stallbygge...

När vi byggde så trodde vi att vi var tvungna att ha 1.5xmankhöjd och vi hade 2.36. så vi valde att bila bort golvet ca 40 cm.. detta var dock inte lätt...en granne fick komma med någon gammal armepadda...
Detta har vi bara gjort i 2 boxar, resten är 2.36. Fick dock reda på att i befintliga byggnader (gamla stallar) räckte det med 2.20. Känns ändå skönt att veta att jag kan ta in en stor pålle.
Bilningen var gratis...mycket svett....helst att forsla ut all sten och betong ....ny betong till gjutningen gick till 10 000.
 
Sv: stallbygge...

Var fick du reda på att det räcker med 220 i befintlig byggnad? Vi har lite olika men lägst 220. Hur många platser har ni = har det gått igenom en förprövning? Det hade ju varit trevligt om man kunde nöja sig som det är. Fast vi kommer ju att behöva förpröva eftersom vi tänkt oss flera boxar, undra om det går igenom då? Har inte fått en enda vink om att det skulle vara ok men 220 till större hästar. Hmmm...
Ni sänkte alltså med 40cm, var det i anslutning till yttervägg? Hur löste ni det i så fall. Jag vet inte ríktigt hur djupt golvet e men man borde ju komma ner tillmarken under när man tar bort såpass mycket. Mitt i golvet borde ju inte vara några problem. Men vid yttervägg så borde man ju få förstärka på något vis. Många frågor...
Det verkar hur som helst extremt jobbigt att bila upp ett helt golv, det är ganska stor yta... Min sambo tycker det är bättre att bygga ett nytt stall, men jag vill gärna använda det som finns. Vad ska vi ha i ladugården annars?
 
Sv: stallbygge...

Nuvarande takhöjden är 2.40 vid den ena långsidan och 2.60 vid den andra ;) (gammal byggnad....)
På gårdssidan, mot gödselhögen, var det inga problem att komma i rätt nivå. Vi tog bort dörren eftersom den var för smal och har beställt en dubbeldörr.
På gårdssidan blev höjdskillnaden riktigt stor, men det löste vi med att gjuta en ramp. Även denna dörr är för smal, men den ska bara vara nödutgång så det är OK.

Immer
 
Sv: stallbygge...

ZorréZaid skrev:
Har inte fått en enda vink om att det skulle vara ok men 220 till större hästar. Hmmm...
Och det är helt rätt, för det är högst troligt INTE ok. 2.20 är MINIMIHÖJD, men det skall minst vara 1,5 * hästens mankhöjd. Är hästen 1,60 hög behövs alltså MINIMUM 2,4. Och många hästar är ju högre, samtidigt som detta är just minsta kravet ...

Tänk på att kravet också finns pga luftrymden, som tillsammans med ventilationen skall se till att det är bra luft i stallet. Rekommenderar som vanligt: http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm
med mycket nyttig läsning.

Måttbestämmelser finns på:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131
 
Sv: stallbygge...

Jag har koll på detta, det var just det att h*n sa att det skulle räcka med 220 i en befintlig byggnad som jag reagerade på. Det har jag som sagt aldrig hört talas om.
För övrigt så har vi som sagt en stor ladugård som e byggd med ventilation för många fler djurenheter än vi har så i nuläget e det inga problem. Det var ju dock det att hon hade fått info som hade gjort det hela mycket enklare. Idag e stallet godkänt med på sikt behöver vi fler boxar än de vi redan har o då ska ju länsstyrelsen säga sitt.
 
Sv: stallbygge...

Jag har inte 2.2o någonstans i mitt stall, men i ett närliggande stall har kommunen slagit ner...till dem sade det att det hade räckt med 2.20...vilket de inte hade så ni kan tänka er hur lågt detta är. Så då antog jag(kanske olika men...att detta var ok i befintliga byggnader. De fick dispens att bättra på takhöjden till 2.2o i 3 månader, men de valde att bygga nytt.
Ja, då vet jag inte...:confused:

Men till mitt bygge...Ytterväggarna stärkte vi med järnrör som vi satte fastr i yttervägg med bult och sedan murade in i det nya golvet. Låter krångligt kanske, men det var inte så farligt.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 777
Senast: Buck
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 577
Anläggning Jag startar detta forum för att få lite tips och ideer (gärna massor av bilder)för hur man skall kunna bygga sitt stall. På gården där...
Svar
2
· Visningar
1 105
Senast: zingoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp