Stallbygge/ uppbindning ute

L

Lindblad

Hej hopp!

Nu är det äntligen dax för stallbygge här hemma. :love:
Blir ett litet stall med fyra boxar. Är så sugen på att bygga egna boxar och då ha öppna fronter och inget galler.
Är det någon som har några bilder att visa, har försökt titta runt här i trakten men inte hittat någon som byggt på detta sättet. Eller är det till och med någon i Jönköpings trakten som kan tänka sig att visa upp sitt stall? :angel:

Även smarta tips och saker man absolut inte får missa är mkt välkommet. :)

Sen har jag en annan fundering. Nu får hästarna gå på bete innan stallet är klart, hur binder ni upp era hästar utomhus? Inför ridning osv.

Sv: Stallbygge/ uppbindning ute

Jag har hästarna hemma på bete (utan stall) och vi har satt två stycken ringar i en mur. I ringarna sätter vi grimskaft med klump i ena änden för att minska risken för att de fastnar. Vi varje ring har vi även satt en krubba så att man kan fodra om man skulle vilja det.

Jag satte en bindring i fasaden på huset, sen blev ponnyn rädd och då följde hela plankan från husväggen med... Ooops!

Så numera sätter jag fast honom i ett eller två träd och gärna med en gummibit i någon ände så det inte blir ett hårt ryck i nacken om han skulle välja att vilja springa igen...

tack! :)

Ja med ring i husvägg har vi provat, men i ett garage i stället. Tur i oturen var inte ringen ordentligt i skruvad så han fick bara med sig ringen. :)
Inget kul att ha en lös planka med en häst i andra ändan, hoppas att allt gick bra!

Funderingarna är på två rejäla stolpar så man får uppbindning i sidorna precis som i stallgången, han har slitit sig flera gånger när han bara sitter i ett grimskaft... Nån som provat detta?

tack! :)

Ja med ring i husvägg har vi provat, men i ett garage i stället. Tur i oturen var inte ringen ordentligt i skruvad så han fick bara med sig ringen. :)
Inget kul att ha en lös planka med en häst i andra ändan, hoppas att allt gick bra!

Funderingarna är på två rejäla stolpar så man får uppbindning i sidorna precis som i stallgången, han har slitit sig flera gånger när han bara sitter i ett grimskaft... Nån som provat detta?

Det gick bra :) En liten skentur runt gårdsplan med plankan och sen var det okej, men ingen större skada skedd iaf :)

Så gör jag nu om jag har tillgång till 2 träd så ställer jag upp honom mellan som i stallgången och det fungerar bra :)
Men det fungerar bra med bara 1 träd att binda upp i också.

Hur f*sen lägger man in bilder? Har annars bilder att visa!!
När man skriver ett inlägg finns det en liten meny över själva rutan man skriver i. I den menyn är den tredje knappen från höger en gulaktig knapp. Den trycker man på och så länkar man till bilden där.

Du måste alltså ha en bild upplagd någonstans på nätet redan.

när jag gör i ordning hästen i hagen så håller jag den helt enkelt med ett grimskaft i ena handen och borste i andra :p
dvs samma som när man är iväg på tävling/ träning och inte har ngn som kan hålla hästen åt en.

Jag har hästarna hemma på bete och har inget stall. Jag har slagit ner vanliga trästolp med lagom mellanrum sen skruvade jag i vanliga metallringar i ovandelen av stolparna. I ringarna knyter jag grimskaft med säkerhetsknut samt säkerhetshakar. Så de är fast i två grimskaft som om man stod i stallgången, fungerar super:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka