ställbara skaklar

F

frid

Hej! Jag undrar om någon kan ge mig tips på en ponnyrockard med ställbara skaklar? Jag skulle vilja hitta en rockard som jag kan ha både till min maxade shettis och till min lilla shettis som är på gränsen till mini......Har provat att sätta för den lille framför den rockarden som jag har nu och han ser ut som en sytråd mellan skaklarna....Hur göra? Finns det någon som vet var man kan få tag på en rockard med ställbara skaklar på framförallt bredden? Tacksam för alla tips!:)

Sv: ställbara skaklar

Hej.

Ett sätt är att ha böjda skaklar, som går att vinkla in för smal häst, och ner för bred häst, då vinner du 4 dm på det.

Tidaholmsgiggarna ser ut så, med vinklade skaklar, och så genom att lossa två bultar så kan man snurra skaklarna inåt eller utåt, samt in eller ut så längden justeras med. . Har inga bilder här tyvärr.

Du menar att yttersta delen av skakeln är vridbar.
Dom har en viss böj och om man säger att skaklarna i ett visst läge passar en bred häst och om man då vrider "böjen" neråt blir ju mellanrummet mindre, så de passar en smalare häst!

Bild på skaklar där yttersta delen kan lossas och ev vridas:
JRLSDRPPMMRRK.jpg

Hur kommer det sig att man vinner just 4 dm??
Det måste väl vara olika mellan vagnar vilken bredd skaklarna har?

/Lisa

Nej, Lisa, man vinner alltid 4 dm.

Såklart inte, men standard är ju att böjen inte är mer än 2 dm per skakel. Ser konstigt ut om skaklarna har 2.10 bak om 75 fram liksom. Jag drog helt enkelt till med ett standardmått :)

Tack för bilden, lite svårt att se där..sitter fortfarande inte på min hemdator så jag kan inte bidra med nån bild från biblioteket. Men om man kollar på alla giggbilder som redan är inlagda här så hittar man. Men bra bild som visar att man kan länga och vrida skaklarna!

standard är ju att böjen inte är mer än 2 dm per skakel
Är det sant!? :D

Nejdå jag vet ju inte alls några mått!
Min ponnyvagn har ju spikraka skaklar utan någon böj , dom är 75 i bak och 45-100 fram (dom sitter inte bra, jag vet :crazy: ), samt på hjulräffsan har vi satt dit träskaklar typ 130 bak o 60 fram :angel:

Ska på nått vis fixa böj på ponnyvagns skaklarna (järn/metall) men det är ju lite svårt: böj först ner dom sen böj dom runda utåt och in 10 cm o sen ut o neråt :smirk:
Men skam den som ger sig! :D

/Lisa

_L_ skrev:
Ska på nått vis fixa böj på ponnyvagns skaklarna (järn/metall) men det är ju lite svårt: böj först ner dom sen böj dom runda utåt och in 10 cm o sen ut o neråt :smirk:
Men skam den som ger sig! :D

/Lisa

huu, det lät krångligt, du tappade mig halvvägs :)

Nu när jag sitter och minns har jag faktiskt böjt om en Hudik en gång. Man skär upp jack i rundjärnet, sen böjer man in och svetsar igen den lilla glipan som blir. Lätt, men svårt att få exakt lika och snyggt.

/J

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka