Stallbandage

BRAGO

Trådstartare
Att ha på natten för att hästen blir svullen i benen, vad finns det för nackdelar med det?

Hästen ifråga står på ridskola och får tyvärr stå i spilta och blir väldigt svullen om jag inte lindar honom över natten. Men ja tänkte bara att det kan vara bra att veta nackdelarna om det finns några?

Jag tror inte att det finns några nackdelar. Hjälper det att linda?

japp, han ser mycket finare ut i benen på morgonen om jag har lindat än inte. Men jag tänkte att det kanske finns nackdelar om man lindar varje natt. Det kanske försvagar benen på ngt sätt. Tex när jag hade bandage på min arm pga en svullnad försvann svullnaden men jag kände mig väldigt svag i armen.
Det kanske på lång sikt leder till försvagningar i benen? eller någon annan nackdel?

Nej! Hästen blir inte svagare i benen för att du har stallbandage på den under nätterna! Det är bara bra att ha stallbandage om man har möjlighet till det och orkar med det. Stallbandagen håller benen varma och därmed hjälper de blodcirkulationen. Ett stallbandage läggs med icke-elastiska lindor och tjocka paddar och är inte tänkt att ge benen stöd utan enbart värme, går inte att jämföra med ridbandage som lindas med elastiska lindor och som skall ge både stöd och värme.

Att jämföra med då vi lindar stödbandage på oss människor är inte någon bra idé eftersom vi har muskler i våra ben och armar medans hästen bara har skelett, senor och ligament nedanför knäet/hasen i sina ben.

Du kan alltså lugnt linda hästen med stallbandage under nätterna, använd då en tjock padd och ylle- eller fleecelindor.

Jag linimentar benen på min pålle efter träning istället för att linda, och tycker att d funkar precis lika bra som att linda (gjorde det innan). Använder träningsliniment, o d funkar superbra! :smirk:

ok, vad bra, det är det jag gör.
Hörde bara av någon att det var dåligt i längden, men ingen motivation. Så jag funderade lite bara.
Men då är det alltså bara bra, och det var ju trevligt. :)

Nej! Hästen blir inte svagare i benen för att du har stallbandage på den under nätterna! Det är bara bra att ha stallbandage om man har möjlighet till det och orkar med det. Stallbandagen håller benen varma och därmed hjälper de blodcirkulationen.
Jo, den hjälper blodcirkulationen så mycket att benet till slut inte behöver försörja sig självt med blod på samma sätt.. En häst som regelbundet haft stallbangade och man sedan slutar med dem, får i regel väldigt tjocka ben, beroende på att man förstört blodcirkulationen i benen..
Stallbandage kan ge ganska sköra ben om de används för mycket...
Bör användas vid behov och inte ge behov!

ok. för det var något såntdär som jag trodde kunde hända. fan alltså, ja kan ju inte göra nått eftersom hästen ifråga är ridskolehäst å måste stå i spilta och kanske är ute högst en timma om dan. han blir jättesvullen :(

Massera benen dagligen, det är det absolut bästa du kan göra i alla läger! :)
Massera hårt och bara UPPÅT!! Gnugga varje ben ca 5 minuter dagligen :) Brukar ge bra resultat!

tack för tipset, ska prova med det :)
sen ska ja ha honom i sommar oxå. då kommer han stå i box å gå ute länge. =) då blir det nog bättre hoppas jag.

Det bästa vore ju om det fanns möjlighet att hästen står i box istället för spilta, där den kan röra sig lite mera, o därmed hålla igång blodcirkulationen bättre i benen o inte bli så tjock/svullen.

Jag har Eskadrons snabbandage till min häst, MKT smidigare än lindor! Ett fel-lindat ben gör mer skada än nytta, ett snabbandage är svårt att sätta på "fel".
Ser ut som en tjock padd m kardborreband på typ.

hm, jo dom har jag sett.
Jag har försökt fixa så han får stå i box. men det går inte.
jag har heller inte så mycket pengar så jag kan köpa massa grejer. det är ju trots allt inte min häst heller. :(
men ja hoppas det löser sig litegrann iaf. han har inte stått i spilta förut, så i början vågade han inte röra sig så mycket. nu är det lite bättre med det, han ligger ner oftare osv. :)

En av våre ridskolehästar står i box, men då han har haft kotledsinflammation på frambenen så lindas han varje natt. Det är ju bra för blodcirkulationen. Händer även att vi masserar in arnika gel också. Tycker arnika gel är himla smidigt att massera in.

Nackdelen kan om man lindar är väl möjligen om man skulle massera med t.ex. ett starkt liniment.. INTE BRA, då jag sett hästar med brännsår efteråt.. :crazy:

Men arnika gel är ju rätt så milt. Tror du skulle kunna massera in det på hästen utan att behöva linda. Men det kan ju kanske vara bra att linda också då om du ändå "håller på"..

Men man bör kolla vad det är för liniment man använder sig av om man använder liniment. Är det starkt så kan man behöva späda ut det med vatten!

Jasså inte, varför inte ? I sommar när han går på bete får han ju gå utan någonting eftersom att han går utan någonting
och rör sig fritt i hagen dygnet runt och då behövs ju heller ej inga skydd el. lindor för blodcirkulationen.

Men det är vet. som rådde oss (ridskolan) att linda honom på fram varje natt just för blodcirkulationens skull.

Om du läser tidigare inlägg ser du var bandagaering gör för hästens ben i längden..
I enstaka fall- där vetärinären rekommenderat bandagering dagligen, beror det oftast på andra orsaker och inte ökad blodgenomströmming..

ok, kan du inte berätta lite om dem, vad de hjälper för, hur de fungerar osv. Kostnad?
Hästen ifråga blir svullen på nätterna pga att han står i spilta och går ute väldigt lite. Eftersom det inte är min häst kan jag inte köpa vad som helst till honom heller, men du får gärna berätta lite.

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
369
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 838
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025