Stallägare undanhåller extra avgifter

L

Lucky

Hej jag hittade ett gammalt fourum om kallhyra under betesperioden. Men den var låst så jag får helt enkelt starta en ny.

Det ligger nämligen till så här: När jag flyttade in mina hästar till ett nytt stall så fick jag reda på innan jag flyttade in dem och innan jag hade skrivit under kontraktet att det ej fanns betermarker så det räckte. Så kunde jag hitta ett annat ställe att ha mina hästar på bete så vore det bra, annars så skulle de se vad de kunde göra.
Nu flera måndare senare när jag äntligen har hittat bete till mina hästar så trillar det ner en avgift på x antal kr som jag ska betala innan hästarna går ut på bete. Denna avgift skall gälla för hela sommaren.
Jag gissar på att det är någon form av kallhyra.
Min fråga är då. Har stallägaren rätt att ta ut denna avgift även om det ej står något om en sådan avgift i hyreskontraktet. Då dem även rodde oss att hitta något annat bete. Kan dom då kräva oss på pengar för att bete ej finns.
Det som irriterar mig är inte avgiften, utan fräckheten att nämna om den existens bara 2 veckor innan betes perioden går igång.
Jag kan hälsa att jag är inte den ända som blev irriterad, förbannad och förvånad då vi är 4 st som har råkat ut för detta i samma stall. Och ingen hade fåt höra talas om denna avgift fören nu.

Sv: Stallägare undanhåller extra avgifter

Slipper du betala din lägenhet också när du åker på semester ?

Mvh Mia

Om jag skulle vara stallägare skulle och ej hade bete skulle jag ändå ta stallhyra under sommarmånaderna. Speciellt om man inte tar med sig alla sina grejer till sommarbetet och för att jag "håller" stallplatsen och garanterar att den finns kvar efter sommaren.

Detta skulle dock inte vara någon större summa. Vad står det i kontraktet? Står det att det ej finns bete och inte stallhyra ska betalas under betesmånaderna? Om det inte står att det är något undantag tycker jag inte det var sent att påminna 2veckor innan då jag skulle förutsatt att det var samma stallhyra varje månad året runt. (Nästan alla har det ju ändå så).

Om du fortfarande hyr boxen så ska du givetvis betala en kallhyra för den. Du har ju tillgång till den hela sommaren trots att din häst inte är uppstallad. Förmoda att din häst skulle skada sig eller insjukna på betet. Då är det väl tryggt att ha boxen att flytta hem hästen till, eller hur?

Vist håller jag med om att man ska betala för en kallhyra för att recavera en box. Jag bara undrarde ifall de kan göra det fast de avråder en från att ha hästarna på bete hos dem. Hade det bara funnits bete där så hade jag haft kvar dem på bete där. Nu får jag betala extra bara för det. Jag menar, det kunde man ha blivit upplyst om tidigare av stallägaren.

Vist rubriken är kanske något drastisk, men jag drog till med den ändå då jag ville locka läsare och svar.

Vist håller jag med om att man ska betala för en kallhyra för att recavera en box. Jag bara undrarde ifall de kan göra det fast de avråder en från att ha hästarna på bete hos dem. Hade det bara funnits bete där så hade jag haft kvar dem på bete där. Nu får jag betala extra bara för det. Jag menar, det kunde man ha blivit upplyst om tidigare av stallägaren.

Fast det är ju inte betet de tar betalt för, utan kallhyra för boxen som du fortfarande hyr. För jag antar att du ska flytta tillbaka till den efter betet?
Självklart ska du isåfall betala kallhyra för boxen även under sommarmånaderna om du har tillgång till den och ska flytta tillbaka dit. Annars kunde ju stallägaren hyrt ut den till någon annan, finns hästar som står på box även under betessäsongen.

De kan och ska absolut göra så även om bete inte finns. De håller kvar din box mot att du betalar, betalar du inte ryker också boxplatsen.

Självklart ska du betala för boxen även om du väljer att släppa hästen på bete någon annanstans. Det är ju två helt skilda saker!

Om stallägaren dessutom tar en MINDRE avgift än normal stallhyra under betesperioden förstår jag inte vad du argumenterar om. Vill du behålla boxen får du betala kallhyra. Som sagt; bara för att du väljer att resa bort på semestern och bo på hotell blir inte din lägenhetshyra mindre för det...

Vad är det för dumheter? Vill du ha kvar boxen så betalar du kallhyran, annars står du ju där utan box till hösten. Om stallägaren rekommenderar att hyra bete någon annan stans betyder det ju att dom inte har bete så att det räcker. Bara väldigt klokt av dem att inte ta in för många hästar!

Jag antar att du får betala för ditt bete, det hade du säkerligen fått göra hos din stallägare också om de hade haft tillräckligt. Det är inte gratis att ha hästar på sommarbete även om många verkar tro det!

Det är inte gratis att ha hästar på sommarbete även om många verkar tro det!

Tja, beror väl på vilken stallägare man har. En stallägare jag hade en gång tog då inte betalt under sommaren, eftersom hästarna ändå bara åt gräs tyckte hon, och då gratis på grannens lägda. Detta var HELT stallägarens beslut att inte ta hyra. Jag frågade tom om hon inte ville ha något..men det ville hon inte. Grannen var bara glad att det gick djur på hans marker eftersom dom höll på växa igen. Beror väl på stallägare helt enkelt.

En annan stallägare tog ingen kallhyra heller trots att vi fick nyttja stallet så länge hästarna var kvar på gården. Dom hade lite bete, så efter halva sommaren flyttades dom till grannen. Grannen tog 100:-/häst/månad.

Jag tycker inte att kallhyra är några konstigheter (även om jag svär åt den extra utgiften då även jag flyttar min häst till bete :p )

MEN, stallägaren bad ju i princip dig att hitta annat just för att det inte räcker.
Då tycker jag att de som är betalar sitt, de som tar sina hästar till annat ställe = större utgifter, slipper hemma!
Det är ju ändå ett meck att ordna med transport å sånt till bete, tillsyn osv!

Det är det normala. Men samtidigt kan jag förstå att man blir lite snopen om man inte hört något innan.
Men man kan väl be om att få skriva ett nytt kontrakt, eller att få reda på det i god tid innan?

*kl*

Ni som betalat kallhyra + bete på sommaren:

Hur mkt skiljer det i pengar från den vanliga hyran ni
har på vintern?? mer eller mindre?

Borde det inte vara så att det går på ett ut?
(tänkte på er som har tex hö som ingår i hyran)
Bara att man istället låter hästarna "mata sig själva"
istället för att man ska slå/torka och ge det på vintern..

Eller att tex hyra som det ingår fodring och utsläpp istället
får maten betald för samma pris på sommaren.

Vi tar betalt på sommaren även om en hästägare väljer att ha hästen någon annanstans. Jag skulle dock inte ta betalt om jag inte kunde erbjuda en vettig vistelse här även på sommaren! Så kan jag inte erbjuda bete åt hästarna som är inackorderade så kan jag heller inte kräva hyra av dem.

Så jag tycker inte det är självklart att du skall betala. Om stallägaren int ekan erbjuda en vettig vistelse åt din häst även på sommaren så tycker jag inte de skall ta betalt heller. Om de råder dig att leta annat bete så är det fult att sedan ta betalt för något de inte kan erbjuda..

Där jag stod förut var en stallhyra på 1800:- i mån. Året om eftersom det fanns bete men dåligt så man var tvungen att stöd fodra.

Flyttar man så får man betala 500:- i kallhyra för att garantera att man har en box till hösten.

Allt detta stod klart och tydligt i mitt hyreskontrakt.

Det borde det ha gjort i ditt oxå så visste du hur det låg till från början, där är väl den största irritationen än att betala.

Men gjort är gjort och betala eller lämna stallet och hitta ny box till hösten med bete så slipper du flytta och ta reda på vad som gäller sommar vs vinter tid.

I mitt stall så får hyresgästerna betala samma hyra som hela året, 700:-, de behöver inte flytta hästarna någon annanstans för vi har bete.
Det är inte gratis att ha hästar på sommaren bara för att de inte står inne!

Jag var senast igår och köpte isolatorer, handtag, elrep och saltstenar för en mindre förmögenhet..

Vattenslangar och kopplingar kostar också pengar (och det är alltid någon slang och koppling som spruckit varje år) ..och såå kul är det inte att fylla ett badkar genom att gå med spann..:crazy:

Vi har ingen gratis el hemma..

varmvatten finns helatiden för de som vill sköja av sina hästar, och den är inte direkt soluppvärmd..:angel:

det finns möjlighet att närsom helst ta in sina hästar över natten om vädret inte skulle vara det bästa, med tanke på hur det har sett ut vissa sommrar..:cool:

ska de inte rida eller borsta av hästarna så behöver de inte åka ut bara för att kolla till dem, det gör vi..

Senast ändrad av en moderator:

Slipper du betala din lägenhet också när du åker på semester ?

Mvh Mia

Nej men hyresvärden brukar inte heller be att man letar efter en annan lägenhet på sommaren eftersom den man har inte fungerar så bra då.

Jag tror att jag håller med dig helt och hållet faktiskt.

Om det i princip sagts att man inte kan ha hästen "hemma" under sommaren så ska man heller inte betala för det. Men i "alla" andra fall, kallhyra (betesavgift osv).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 051
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste... 2
Svar
20
· Visningar
3 386
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10