ställa ut?

M

moe

Jag vill ställa ut valpen men har ingen aning om hur man gör. Någon som är bra på utställningar här?

Sv: ställa ut?

Jag me :D ...har heller ingen aning.....det enda jag vet är att dom skall springa "fint" och min ras skall väl stå på nåt bord o kollas tänder o så...sen ska dom vara vaccinerade och man ska väl vara medlem i skk...

Hmmm, roligt blir det nog....för alla andra :rofl:

Fast jag har en fd granne som föder upp slätfox och jag tänkte ta lite hjälp av honom....

Har provat anmäla via internet med det är ju som att bita sig i röven verkar det som :crazy:

Det lättaste är att gå en handlingkurs för en duktig handler.

Men jag lärde min Loka ordet "stå", det innebär för henne att hon ska stå där om jag så flyttar på alla tassarna, domaren kollar tänderna eller vad som helst. Ända tills jag då löser henne från det. det har funkat jättebra eftersom jag ställer henne hyffsat rätt, sedan "fryser" henne med stå och sedan flyttar jag benen om jag behöver och håller upp svansen. Självklart fixar jag också öronvinklen.
Alltså så om domaren vill se hennes andra sida så kan jag ställa mig 2 meter ifrån henne, hon står kvar i samma ställning.

Detta lär man i enbart positivt så att hunden står som en stolt tupp i ringen, annars kan man lika gärna gå hem...

Själva springandet är samma sak, jag lärde Loka "trava", genom att berömma henne när hon gör det och helt enkelt avbryta om hon galopperar. Hon kan sträcka ut otroligt mycket och det oftast det vi vinner på. Detta har jag gjort på olika underlag så när min vovve kom till Stora Stockholm travade hon på som om inget hade hänt (det är skitläskiga golv där uppe).

Sen ska du själv se positiv ut, le, ha korrekta kläder (diskreta) och visa att du har kul. Dra inte så mycket i snöret, jag använder knappt mitt och det har jag fått mycket positiv respons för. Många tror ju att man ställer genom att snörpa åt och dra runt hunden. :crazy:

Du kan ju inte kräva så mycket av en valp, men jag har lagt ner lika mycket tid på min handlingträning som på lydnadsklass I och det ger resultat. Så börja med att lära valpen stå och att springa bredvid dig utan att bita i snöret så har du kommit långt. Glöm inte att träna med andra hundar nära, det är ofta det som är problemet.

//E

Hur gammal är valpen? Ett tips är att inte lära hunden sitt, utan stå först. Annars är risken att så fort ni stannar och ska ställa upp för domaren så sätter den sig för att visa hur duktig den är. Vilket ju är fallet, men inte på en utställning. :D

Så hade du planer på att ställa ut en del så låt det första kommandot hunden kan vara stå!

Jag är absolut ingen utställningsexpert men är det inte väldigt olika hur olika raser ska ställas?

Någon som vet?

Det kunde min lagotto också innan jag ens tänkte tanken på att lära henne stå :p ...efter träning kan hon kommandot "stå" nu också, men dock inte så fint som jag vill (har jag godis hoppar hon istället) men det är träning träning träning som gäller!

Han har ju nyss lärt sig sitt så man kan kanske bara undvika att träna det mer innan han kan stå. Han är ju trots allt bara 13 veckor snart.

Nu vet jag inte vad du har för ras, men är det en mindre ras så träna även på att kunna ställa upp hunden på bordet. Annars kan många hundar tycka att det blir lite obehagligt att stå uppe på bordet.
Träna på att visa tänderna. Jag vet inte hur många jag har anlitat för att dom ska kolla på tänderna och klämma och känna på min lilla dvärgpinscher.

Sen är ju mitt förslag att du först går på en inofficiell utställning, eller flera. Där brukar domarna vara väldigt bra på att tala om vad du ska göra och ge tips på vad du ska träna på till nästa gång. Då får även hunden erfarenhet vad det handlar om innan ni ger er ut "på riktigt".

Min golden har blivit tränad att "stå" sedan han var jätteliten hos uppfödaren och sen även för mig när jag fått hem honom så just det kommandot sitter i ryggmärgen. Sen ska hunden vara van vid att folk tar på den och vara van vid att domaren vill se på tänderna och sånt. Sen ska hunden gärna stå ett tag och inte ta nån sittpaus under själva ensambedömningen. Den som ställer ut ska också ha en bra kontakt med sin hund och hunden skall kunna springa bredvid dig med bra kontakt och fint ihopsamlad kropp.

HerreGud! (jag som inte ens är kristen :p )

Jag ska ställa ut den 2:a juli, så nervös jag blev efter att jag läst detta! :crazy:

Hur ska lilla dvärgpinschern Arne lära sig detta tills dess?! Bara kopplet är läskigt tycker han! Vi tränarlite var dag, men nyss börjat...

Hjälp! :(

Men det viktigaste är väl ändå att det är kul, eller hur??
Det går säkert bra, domaren brukar veta att valpar är valpar....

Ta det lugnt! Det är ingen panik i valpklasserna. Du har en pigg och glad ras och det vet ju domaren om. Det kommer ju vara flera av dessa små Arnar där och alla kommer troligen dra igång varandra ändå.

Huvudsaken är att Din hund ser ut att gilla livet, så ordnar sig resten. Det är inga större krav i valpklasserna.

Se till bara att vara där i tid, att han hunnit göra ifrån sig och att Ni har en bur eller likn. där han känner sig trygg och kan få sig lite lugn och ro. Ha gärna en filt över buren.

Lycka till och ha kul!

Tack !! :bow: :bow: :bow:

Nä, jag gör det delvis för att vänja Arne vid olika miljöer, och att träna honom att folk tar på honom!

Visar det sig senare att han inte tycker det är kul, kommer vi inte fortsätta. Det är ju han som ska tycka det är kul ju!

Sen är det klart kul att se vad domaren tycker om honom, och att träffa andra dp, det gör man inte ofta ute kan jag lova! :p

Du behöver inte oroa dig. När jag ställde ut Julie första gången kunde hon INGENTING. Hon kunde gå i kopplet så pass att hon inte tyckte att det var läskigt men hon var mer som en hoppetossa i snöret än en vackert springande hund. :D
Men just i valpklassen är dom inte så hårda, huvudsaken är att han ser pigg och glad ut. :)

Nej med en fördel är ju iaf att valpen kan grunderna iaf...Att ha en valp som bara vill sitta ner och hoppa på domaren och busa är bara pinsamt på en utställning. Försök iaf att träna på "stå" och kontakt.

Ja, han kan ju inte sitt än, bara ligg, så det är nog ingen fara!Vi får se, ska inte träna för mkt, då blir han nog helförvirrad... :crazy:

Vi kommer nog från helt olika världar om du tycker att en valp som hoppar på domaren och busar är pinsam. Jag hade sett ut såhär :love: om min hund hade velat göra det. :D Men så beror det väl på vad man har för hund också.
Jag tycker inte att man ska låta bli en utställning bara för att valpen inte kan gå perfekt i kopplet eller stå på kommando, man kan alltid vägleda sin hund och visa vad som gäller. Tycker att man ska träna på utställning så mycket man bara kan, alldeles för många som förstorar upp det här med utställning alldeles för mycket. Det ska ju vara roligt att ställa ut sin hund. :)

Aningsfull skrev:
Vi kommer nog från helt olika världar om du tycker att en valp som hoppar på domaren och busar är pinsam. Jag hade sett ut såhär :love: om min hund hade velat göra det. :D Men så beror det väl på vad man har för hund också.
Jag tycker inte att man ska låta bli en utställning bara för att valpen inte kan gå perfekt i kopplet eller stå på kommando, man kan alltid vägleda sin hund och visa vad som gäller. Tycker att man ska träna på utställning så mycket man bara kan, alldeles för många som förstorar upp det här med utställning alldeles för mycket. Det ska ju vara roligt att ställa ut sin hund. :)

Tror du missuppfattar lite av det jag menar. Det är inte så roligt för en domare att få en stor Golden hoppandes upp i ansiktet och vill man dessutom få en bra placering ska det vara lite pli på hunden även om den är valp. Man har oftast mycket roligare på utställningen och hunden är lyhörd och duktig och inte busar och hoppar runt.

Jag är inte ute efter bra placering nu i valpstadiet, men hade man halkat in hade det varit kul. Som sagt gör jag det för Arnes skull, för att vänja honom, och för att se vad han tycker.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 452
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 467
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka