Ställa ut valp

Suspiria

Trådstartare
Hur går det till att ställa ut en valp? Det blir valpklass, 6-9 månader. Hunden kommer vara ungefär 7 månader.

Vad förväntas av den? Vad ska jag själv kunna som visar hunden?
Har inte så mycket tidigare erfarenhet men ska läsa på så mycket jag kan.

Valpen ska kunna stå någorlunda stilla så att domaren kan se på hunden. Den ska acceptera att domaren känner igenom den och helst av allt stå någorlunda stilla även då. Den ska också acceptera att domaren tittar på tänderna. Vidare skall valpen klara av att trava i kopplet bredvid dig, om den göra något skutt ibland eller tar några galoppsteg är inte hela världen men domaren bör kunna se en hyfsat sammanhängande trav.

Du som handler ska se till så att du är där i tid och redo när det är din tur. Du ska se till att din hund är redo för utmaningen. Du får naturligtvis ha godis med dig i ringen men helst inte mata hunden hela tiden. Du bör ha rena och hela kläder som inte flyter ihop med hundensfärg, dvs inte svarta byxor till svart hund. Du ska se till att inte stå mellan domaren och hunden utan det är hunden som ska synas. Är det något du inte förstår så var inte rädd för att fråga, men det är ju bra om du vet ungefär vad som förväntas av er ;)

Du kommer först gå in i en kvalitetsbedömning där alla valpar i samma klass går in. Hundarna ställs upp i nummerordning, du ska ha nummerlapp. Sen springer ni ett eller två varv innan domaren tittar på hundarna en efter en framför domarbordet. Då känner även domaren igenom hunden. Du kommer bli ombedd att springa olika mönster, tex en triangel och fram o tillbaka. Sen får du ett pris. När alla hundar har gått igenom den den individuella bedömningen så är det konkurrens och domaren placerar hundarna 1-4.

Jag vet dock inte vilka valpar som går vidare till konkurrensen, det kanske någon annan vet ;)

Jag vet dock inte vilka valpar som går vidare till konkurrensen, det kanske någon annan vet ;)

I valpklass förekommer enbart konkurrensbedömning, så valpar ställs inför konkurrens direkt när de kommer in i ringen och väljs inte ut som i övriga klasser:) ( Förutom avels-/ uppfödarklass då)

I valpklass förekommer enbart konkurrensbedömning, så valpar ställs inför konkurrens direkt när de kommer in i ringen och väljs inte ut som i övriga klasser:) ( Förutom avels-/ uppfödarklass då)
Jahaa :eek: Men när får dom Very Promising eller Promising och HP då? :eek: Bra att jag lära mig innan jag ska ställa min valp kanske :rofl:

Jahaa :eek: Men när får dom Very Promising eller Promising och HP då? :eek: Bra att jag lära mig innan jag ska ställa min valp kanske :rofl:[/QUO

HP valpar går vidare och sen kan det skilja lite antingen går dom in i konkurrens med andra HP valpar av samma ras , och sen bästa hanvalp och tik valp går upp i BIR , Men har varit med om alla valpar av en ras går emot varandra och domaren tar ut BIR där i från, , Efter BIR går alla BIR valparna upp i BIS valp

Jag skulle råda TS att gå på ringträning och själv åka och titta på utställningar så du vet hur det går till :) sedan träna mycket hemma.

Jag skulle råda TS att gå på ringträning och själv åka och titta på utställningar så du vet hur det går till :) sedan träna mycket hemma.
Vet inte riktigt var jag ska hitta utställningar nu innan den som är i juli.

Ska börja koppelträna lillen (han har bott här en vecka) och han kommer att få åka med ut mycket och socialträna.
Vi jobbar med klickerträning. Han är inklickad nu och vi ska börja med att ställa osv.

Tips på övningar för ett förbereda honom för ringen osv?

Vad står HP för?

HP står för hederspris och ges till extra lovande valpar. Alla i en klass kan få det, eller ingen beroende på vad domaren tycker om kvalitén. HP delas ut efter att man har blivit placerad i sin klass. De vinnande valparna av varje kön (om de fått HP) går sedan in och tävlar mot varandra om BIR valp (bäst i rasen) och BIM valp (bäst i motsatt kön).

Det viktigaste med valpar (men även vuxna) är att både du och hunden har roligt. Tycker domarna brukar vara väldigt överseende på busiga valpar. Det viktigaste är att hunden inte är rädd.

Tänkte på detta med. Det är inofficiell utställning slutet av april med en valpklass för 4-6 månader.
Ser man bara till datum så är han 1 dygn för ung för att få vara med, men räknar jag veckor så är han 17 veckor och 2 dygn gammal då. Vad gäller?
Det hade ju varit så bra träning.

Tänkte på detta med. Det är inofficiell utställning slutet av april med en valpklass för 4-6 månader.
Ser man bara till datum så är han 1 dygn för ung för att få vara med, men räknar jag veckor så är han 17 veckor och 2 dygn gammal då. Vad gäller?
Det hade ju varit så bra träning.
Man räknar månader - inte veckor.

Vet inte riktigt var jag ska hitta utställningar nu innan den som är i juli.

Ska börja koppelträna lillen (han har bott här en vecka) och han kommer att få åka med ut mycket och socialträna.
Vi jobbar med klickerträning. Han är inklickad nu och vi ska börja med att ställa osv.

Tips på övningar för ett förbereda honom för ringen osv?

Vad står HP för?

HP ges till valpar som ses som extra lovande.

Jag började stå-träna min några veckor efter att han kom hem, han är en whippet och bakbenen placeras lite bakåt så att säga.

Vi var på vår första utställning i helgen, innan har vi gått på en ringträning. Nyttigt då det är MYCKET för en valp att titta på. Övningar vet jag inte, träna stå på kommando och att valpen ska trava bredvid dig.
IMG_20160301_121724_zpsbiembzj4.jpg

received_10209092537257607_zpsewlgbuin.jpeg

Vad är det för ras du har?
Mindre raser ställer man även upp på bordet så att domaren kan känna igenom dom utan att huka sig. Träna på det med isåfall!

IMG_20160228_141404_zpscmmukxhk.jpg

Jahaa :eek: Men när får dom Very Promising eller Promising och HP då? :eek: Bra att jag lära mig innan jag ska ställa min valp kanske :rofl:

I Sverige får valpen antingen HP eller inget alls. Får du inte HP får du inte tävla vidare.
Utomlands får man Very promising om valpen är mycket lovande. Det är alltså precis samma system men det heter very promising istället för HP.

HP står för hederspris och ges till extra lovande valpar. Alla i en klass kan få det, eller ingen beroende på vad domaren tycker om kvalitén. HP delas ut efter att man har blivit placerad i sin klass. De vinnande valparna av varje kön (om de fått HP) går sedan in och tävlar mot varandra om BIR valp (bäst i rasen) och BIM valp (bäst i motsatt kön).

Det viktigaste med valpar (men även vuxna) är att både du och hunden har roligt. Tycker domarna brukar vara väldigt överseende på busiga valpar. Det viktigaste är att hunden inte är rädd.
Nu är jag med! Alltså var min beskrivning värdelös :angel: Brukar inte titta på valparna :o Kanske dags att göra det då, innan jag ska börja ställa min egen valp. Trodde man gjorde på samma sätt som de vuxna.. :rofl:

Men åh vad kul! Du får gärna skicka PM, eller skriva här, från vilken kennel :D Jag ska också börja ställa min dalmatinervalp så fort hon blir tillräckligt gammal.

Man kan ställa hundarna lite olika, antingen fritt på löst koppel eller med kopplet under hakan och "hänga" dem. Jag varierar lite, oftast "hänger" jag honom när jag står med de andra hundarna, men låter honom stå fritt framför domarbordet. Dock har jag alltid kopplet under hakan, dels för att dölja hans extra halsskinn och dels för att kopplet helt enkelt stör helhetsintrycket minst där. Tassarna placeras i en rektangel, en tass i varje hörn. Lodräta framben och lodräta haser strävar jag efter. Man får lära sig hur sin egen hund visas bäst, lära sig att dölja sin egen hunds nackdelar. Min hund har tex lite rak överarm och därför behöver jag få honom att bjuda fram ordentligt så att han får frambenen under sig så ser det bättre ut.

Jag plockar inte med min hund, dvs jag lyfter och placerar inte min hunds ben i ringen. Oftast ställer han upp sig rätt schysst själv, det är en träningssak. Dock ställer han gärna bakbenen under sig för det är där han har sin balans, men det ser inte snyggt ut med tanke på hans kraftiga vinklar, så då brukar jag locka fram frambenen en liten bit med en godisbit bara, så står han snyggt.

12651255_10205464146870840_1301149479468797612_n.jpg

En värdelös instagrambild hemifrån köket, men här står han rätt bra tycker jag. Frontvinkeln ser bättre ut.

12522957_10205338444168351_8978593212604219992_n.jpg

Såhär ställer jag honom framför domarbordet ungefär, fast åt andra hållet (för att inte dölja huvudet med min hand och kopplet, bytte håll efter denna bild togs).
12227180_10205056381956972_1523769706068281532_n.jpg

En bild hemifrån när jag "hänger" honom. Här skulle jag egentligen lätta lite på kopplet och låta honom lägga över mer vikt fram, han står lite framför sig med framtassarna. Och skulle han lägga mer vikt fram så skulle jag nog också behöva sätta fram baktassarna lite mer.

Jag börjar träna mina valpar för utställning redan vid 8-9 veckors ålder. Det handlar om microkorta pass där fokus ligger på att valpen ska stå. Jag bryr mig inte om hur valpen står, utan ger godiset så fort valpen står och sedan avslutar jag passet. Jag tar aldrig i valpen, utan det hela ska vara helt kravlöst och roligt. I samma veva sätter jag även på utställningskopplet (samma för valp som för vuxna hundar, alltså en tunn kedja med ett kort tunnt nylonkoppel till). Valpen får prova att röra sig i detta koppel, vilket i början inte går så bra, men eftersom jag är noga med att det aldrig får bli obehagligt eller tråkigt, så lär sig valpen snabbt.
Jag gillar att ställa ut en hund som är spontan och gillar att visa sig själv. Jag kräver varken att den ska stå som en staty eller att den ska stå med ben och tassar i millimeterprecision.
Här är ett filmklipp på en 3-månadersvalp som börjar förstå detta med att visa upp sig. Hon tycker fortfarande som vuxen att det är jätteroligt att visa upp sig!

Tack för era svar!

Hur går du sedan vidare från att belöna när hunden bara står, till att få kommando på det och få till att den står bra?
Vi har anmält oss till en inofficiell utställning som är om en månad, det blir spännande. Då är han drygt 5 månader. :D

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka