ställa ut trots ev bettfel?

A

Annapanna

Jag har ställt ut min hund ett par gånger officiellt och även inofficiellt och har fått ganska bra kritik och skulle därför vilja ställa ut honom en gång för att få en bedömning nu när han börjar bli färdig i kroppen. Dock är det så att min hund senaste halvåret fått ett bettfel då hans underkäke växer saktare än överkäken och därför är hans saxbett inte helt korrekt. Vi har varit till veterinär med detta och har vi tur kan det växa till sig men det är inte säkert. Vi ställde ut honom i somras och då fick vi en nolla pga bettfel men det ser nu bättre ut och det tyckte även veterinären.

Så frågan är om jag vågar ställa ut min hund för att få en bedömning nu när han vuxit till sig i kroppen eller om det bara är att göra sig till åtlöje då det finns en risk att han får en nolla. Vad tycker ni, är man bara dum om man ställer ut en hund med ett ev bettfel?
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Det beror ju på varför man vill ställa ut. Vill man ha en bedömning på hunden i övrigt och gillar allt runtikring tycker jag gott man kan ställa. Är man ute efter meriter är det helt klar bättre att vänta ut hundens tillväxt, och inte visa den förrän man själv tror att den är ok.

Vore jag i din situation skulle jag välja en inoffare som har en domare som kan rasen om jag ville ha en bedömning. Resultatet redovisas inte, det är billigare och minst lika kul. Roligare egentligen eftersom det inte är på blodigt allvar.
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Beror ju på vad som är "fel" och om det är ok att det tex är omvänt saxbett. Kolla rasbeskrivningen. Våran(mammas) Tibetanska terrier har omvänt saxbett men det för rasen ha - men har ändå fått tvåor ibland då vissa domare inte gillar det utan serdet som underbett
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Ställ på en inofficiell utställning där allt inte är så extremt. Du kan alltid hoppas att domaren missar felet, har varit med om det på inoff! :angel:
På en officiell är domarna generellt mer nogranna.

Men jag antar att du inte ska avla på hunden eftersom den har bettfel (?) så då kan du ju också höra om en bedömning från en domare privat?
Någon som känner någon som känner någon som är domare osv...

Så kan du ju göra MH på hunden istället och få en sådan bedömning (väger mer i mina ögon än utseende om det går bra).


Fast synd för dig att din hund har fel för det är ju ROLIGT att ställa ut! Men nej, du gör dig inte till åtlöje!
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

enligt rasstandard ska han ha ett vanligt saxbett, det är svårt att veta om hans bett kommer växa till sig då det är bra/korrekt på ena sidan men på vä sida går nedre hörntanden innåt istället för utanför då hans underkäke är lite trång. Han hade ett korrekt bett som valp och fram till han var runt året då hans överkäke började växa fortare än underkäken, det är väl bara och vänta och se om det växer till sig.
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

han är ställd utan anmärkning på inofficiell utställning men tyvärr verkar de domare som verkligen kan "min" ras mest hålla till på de officiella, därför funderingen över om jag vågar ställa officiellt igen och ta risken att få en nolla.

Jag hoppas fortfarnde på att det ska vävxa till sig då han hade ett korrekt bett fram tills han var ca 1 och just nu håller på och breddar sig väldigt mycket över hela kroppen och huvudet (han är 18 mån nu). Men nej, jag skulle inte avla på en hund med bettfel eller andra defekter fast det tvistas om huruvida bettfelet ska räknas till medfött eller inte, fast det är jag för okunnig om själv för att veta.

Som du skrev om MH så hoppas jag komma med på ett nu i oktober då jag vart bortlottad förra gången, det väger tyngre än alla utställningar i världen enligt mig, men tyvärr tycker jag om att ställa ut lite på skoj så det är tråkigt att det ev är slut med det då många kunninga inom rasen sagt att de tror att han kan bli riktigt fin. Men jag kan inte riktigt släppa tanken på om jag vågar ställa ut en gång för att se hur det går, men jag ska nog vänta till nästa vår/sommar med att göra bort mig....
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Har han inte ett korrekt bett vid 18 månaders ålder, så lär han inte få det senare heller tyvärr.
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

ok, då får jag väl ställa in mig på att det är kört....hade fortfarande en liten förhoppning eftersom veterinären sa att det fortfarande fanns chans att de skulle ordna till sig. Då är det bara och bestämma sig för om jag vill göra bort mig och ställa honom ändå för att jag vill ha en bedömning på honom som färdigvuven....fast risken är att han får en nolla och att domaren knappt säger nåt mer om hans efteriör utan snöar in på bettet...
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Hur stort är bettfelet då? Är det litet, kan du ju chansa..
En exteriör bedömnig, ska du ju få ändå.
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Hans ena nedre kanintand går innåt istället för utanför på ena sidan då det är lite för trångt, andra sidan är helt korrekt. Jag är ju så nojig efterson jag vet att det ser ut så, jag vet inte hur tydligt det är om man inte vet om det innan, men det syns ju om man kollar nära på rätt sida.

Jag ska nog samla mod och ställa honom officiellt igen nästa år för att få en bedömning och hoppas att jag inte framstår som en dumbom som inte har där och göra....
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Jag ska nog samla mod och ställa honom officiellt igen nästa år för att få en bedömning och hoppas att jag inte framstår som en dumbom som inte har där och göra....

Varför skulle du framstå som en dumbom bara för att du ställer en hund med bettfel?
Det finns även uppfödare som gör det och som ena gången åker ut med en 3: a och andra gången får cert, så ställ du och försök att välja domare som ser honom i helhet och inte bara till bettfelet.
En exteriör bedömning får du ändå.

Hur många gånger har du ställt hund? ja inte bara denna utan över huvudtaget?
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Jag ställde min förra tik några gånger, trots ett rejält bettfel. Det värsta som hände var att hon fick en tvåa. Nollor är väl extremt ovanligt att man får, såvida inte hunden hugger domaren i ansiktet eller har tre ben?
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

jag har inte ställt så jättemycket, har ställt två kompisars hundar en gång officiellt annars är det bara min egen som ställts ett par gånger både inofficiellt och officiellt. Anledningen till att jag är rädd att göra bort mig är att jag fick en del frågande blickar sist när jag ställde ut min hane på rasspecialen då han fick en nolla pga bettfel men samtidigt var flera uppfödare som var framme och peppade mig att fortsätta ställa för att de tycker min hane ser bättre ut en flera av de som fick ettor.
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Den domaren som gav min hund en nolla var stenhård när det gällde bettet men samtidigt gav han en etta till en hund som fick panik och inte gick att komma nära så att han kunde känna igenom hunden ordentligt. Det tycker jag är lite konstigt, men jag vet inte vad som är brukligt när det gäller hanterbarhet av hunden på utställning? Ska det inte stå nåt speciellt om hunden får en nolla pga uppförande, eller om det beror på exteriör avvikelse.
 
Sv: ställa ut trots ev bettfel?

Jo, man pratar ju om "mentala nollor". Utställningsvärlden är ju full av märkliga domare, tyvärr.... :smirk: Jag ställde min tik på rasspecialer och officiella utställningar flera gånger, och trots hennes ganska grava bettfel fick hon alltid fin kritik för övrigt. Men sist stod det alltid någon variant på "men tyvärr får hon en tvåa pga sitt bett". :D

Fortsätt du att ställa ut, ibland får man ta en del domare med en nypa salt! Som kuriosa kan jag berätta att samma tik hade ett skönhetsfel som inte var genetiskt. På en officiell utställning fick hon kritiken att det helt förstörde hennes uttryck, och på rasspecialen ett par veckor senare stod det precis tvärtom; "men påverkar inte hennes härliga uttryck".... ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 804
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Nominous
·
Övr. Hund För ca 6-7 månader sedan pratade jag med en gammal klasskamrat som nyligen hade skaffat sig en valp. Hon ville ha råd och stöd i hur hon...
Svar
18
· Visningar
1 786
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp