Ställa ut sto Exteriört!!

fettso

Trådstartare
Hur går jag tillväga om jag vill ställa ut mitt sto exteriört??
Kan det höja hennes BLUP??:bow:

Sv: Ställa ut sto Exteriört!!

Snälla måste du starta en ny tråd så fort du har en ny fråga? Du kanske skulle starta en universell tråd om din häst.

Snälla måste du starta en ny tråd så fort du har en ny fråga? Du kanske skulle starta en universell tråd om din häst.

Lite svårt att ställa följdfrågor om trådarna tas bort så det var nog därför fettso startade en ny:smirk:

Ja den gamla är ju borta!:crazy:
Du kanske skulle sova bort ditt sura humör;)
Trodde det här var ett forum där man kunde ställa frågor och få erfarna svar.
My mistake-sorry.:mad:

Hur går jag tillväga om jag vill ställa ut mitt sto exteriört??
Kan det höja hennes BLUP??:bow:

När du ska ställa ut stoet behöver den ju ingen annan träning än tex att ni övar i hur hästen ska visas upp, viktigt är att börja tänka på hästens hull & träning i förväg så man inte kommer dit med en lönnfet häst;)
Kommer själv bara exteriörbedöa mina framtida ston då det kostar alldeles för mkt för att skicka dem till tränare, man kan ju trots allt bedöma själv om ens häst är tillräckligt trevlig att rida så man skulle vilja ta föl på den.
Du får ju inte upp totalpoängen på hästen med enbart exteriörbedömning men det kan iaf vara en riktlinje att få kommentarer om exteriören.
För övrigt är det väl bara att ha alla papper iordning & anmäla sig till bedömning i tid.

Ok men springer man med dom som "vanlig häst",alltså visar skritt och trav osv??
;)

Är det bedömningar året runt???

Ja den gamla är ju borta!:crazy:
Du kanske skulle sova bort ditt sura humör;)
Trodde det här var ett forum där man kunde ställa frågor och få erfarna svar.
My mistake-sorry.:mad:

Såg inte att den andra tråden tagits bort. Fattade inte varför du startade en ny tråd om nästan samma sak;).
Sen är det nog så ibland att får du inte det svaret du vill ha i en tråd så går du till en annan och en annan...

Ja du har kanske lite rätt i det du skriver;)Men det är ju roligt att starta trådar:D

Ok men springer man med dom som "vanlig häst",alltså visar skritt och trav osv??
;)

Är det bedömningar året runt???
'

Reglemente: http://www.icelandichorse.se/new/avel/FIZOsvensk.pdf

Annars gå in på http://www.icelandichorse.se/ och välj Avel där hittar du årets bedömningar. I år har du sista chansen att anmäla dig till Strömsholm 22-26 augusti. Annars blir det att vänta till nästa år eller välja en inofficiell unghästmönstring (man kan be att få ett omdömme även för en äldre häst).

strömsholm är de fölmönstring där med? tänkte ställa ut mitt föl men vet inte när och vart.. står inte på sifs hemsida

Tack!:bow:Får nog vänta tills nästa år då,det blir för långt att åka!
Kan man visa med föl vid sidan??:bump:

Tack!:bow:Får nog vänta tills nästa år då,det blir för långt att åka!
Kan man visa med föl vid sidan??:bump:

Nej hästen skall vara välmusklad och inte nyfölad:crazy:. Inga små söta föl är välkomna. Räkna med att de flesta visningarna ligger på Strömsholm även nästa år. SIF tror uppenbarligen inte att vi andra utanför Mälardalen har några hästar som är värda att visa....

Senast ändrad:

strömsholm är de fölmönstring där med? tänkte ställa ut mitt föl men vet inte när och vart.. står inte på sifs hemsida

Nej det är föl-och unghästmönstringar som hålls av lokalklubbarna. Så hör med din närmaste lokalförening.

Såvitt jag känner till ingår ridvisning vid en avelsbedömning, förutsatt att man inte visar ung hingst för ett avelsgodkännande.

Så det går övht inte att ställa ut utan att rida??
Eller det kanske bara går på unghästar??:bump:

Såvitt jag känner till ingår ridvisning vid en avelsbedömning, förutsatt att man inte visar ung hingst för ett avelsgodkännande.

Man kan välja totalbedömning med både exteriördelen samt ridningen men man kan även välja att endast exteriörbedöma hästen.Då får den såklart mkt låg totalpoäng då man inte kunnat räkna in riddelen.

Varför man bara visar unghingstar exteriört är ju för att de är för unga för att visas under ryttare, men alla hästar kan visas exteriört.

Men Boj har du fått solsting:D. Du brukat ha så bra koll på saker och ting;).

Det är klart att man kan välja att enbart extriörbedömma även ston. Men man får ingen totalpoäng utan enbart en extriörpoäng.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: pepp
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 285
Senast: Marvin
·
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
611
Senast: MiaMia
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V