Ställa ut perser??

fettso

Trådstartare
Vi har nyligen köpt en perser hane på 4,5månader,han har färgen blue smoke!:love:

Han är jättefin men vi köpte ju en sk sällskapskatt,dom sa att hans fel kanske växer bort??Han har en knöl mellan ögonen som ett horn.
Kan man ställa ut trots det??Hur fungerar det(är ny på området)?
Kan man ställa ut honom även om vi kastrerar honom vid 6mån??:crazy:

Sv: Ställa ut perser??

Man kan alltid ställa ut en katt som har stamtavla och är registrerad. Hur det går på utställningen däremot är en helt annan femma. Det beror ju också på vilken domare som är där för dagen och vad den domaren är petig på så att säga. Olika domare dömer olika, så är det bara.

Det går att ställa ut kastrat, men då tävlar du med de gamla europeiska champions mm som gått ut ur avel, så satsa på att inte kastrera om du vill ställa ut.

Lycka till!!

Ok men hur går det till??Hur gammal måste katten vara?
Hur blir man medlem i nån förening för perser??Antar att man måste tillhöra nån klubb eller ngt??:o

Du måste tillhöra en klubb, ja, men inte nån specifikt för perser. Viktigt är att klubben är ansluten till SVERAK eller IDP, varav SVERAK har klart flest utställningar. Katten måste vara över 3 månader, är den över 10 månader måste den vara ID-märkt med chip eller tatuering. Gå in på www.sverak.se så hittar du nog vilka klubbar runt om i Sverige som finns.

Man kan alltid ställa ut en katt som har stamtavla och är registrerad. Hur det går på utställningen däremot är en helt annan femma. Det beror ju också på vilken domare som är där för dagen och vad den domaren är petig på så att säga. Olika domare dömer olika, så är det bara.

Det går att ställa ut kastrat, men då tävlar du med de gamla europeiska champions mm som gått ut ur avel, så satsa på att inte kastrera om du vill ställa ut.

Lycka till!!

Jag anser tvärtom, om ni vill ställa ut katten o den har en defekt så ska ni absolut kastrera honom, då de inte är lika hårda på kastrater när det kommer till skönhetsfel!!! Det är väl ganska självklart att de vill gynna de som tar bort dessa katter från aveln!!
Lycka till!

Du kan prova att ställa ut honom, men det är möjligt att han diskvalificerar sig för cert:

3.10 Fel som utesluter certifikat

g) alla onormala fördjupningar, förhöjningar och/eller förskjutningar i kraniet som resulterar i ett osymmetriskt ansikte och/eller huvud

SVERAKs utställningsregler.

Lycka till!!

Det är klart katten ska kastreras. För det första är det väl självklart att katter som inte ska användas i avel kastreras, eller? För det andra är det rent strategiskt dumt att ställa en katt med en defekt i samma klass som fertila katter eftersom den då går mot många nuvarande eller blivande avelsdjur och då är domarna hårdare med bedömningarna.

Bland kastraterna hittar man faktiskt inte bara gamla EC utan många sällskapskatter som ägaren vill prova att ställa ut. Ofta kommer man undan med lite mer när man ställer kastrater också.

Rent strategiskt så är det rätt dumt att ställa en katt med en defekt mot fertila katter. De har helt klart större chans i kastratklass.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 198
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt För länge sen la jag en tråd om mina två hankatter som plötsligt glömde bort att man skulle gå ut och kissa :grin: Fick då bl.a. rådet...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Heulwen
·
M
Katthälsa Ja då min kastrerade hane på två år har varit hos vetrinären pågrund av antagligen foderallergi så fick han specialfoder (har inte påsen...
Svar
14
· Visningar
5 575
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Har ett problem med min 4-åriga kastrerade hankatt. Har flyttat från min gamla pojkvän, vi hade två katter ihop. Den första tiden...
Svar
13
· Visningar
1 693
Senast: Vaccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur