Ställa ut maskhund och bli ringens hatobjekt?

Skogstrollet

Trådstartare
Hade tänkt ställa ut mammas lilla powder puff på en inofficiell utställning i helgen, debut både för mig och vovve.

Men nu har kräket gått och fått mask, igen! (Lång och strulig historia.)

Undrar dock om vi ska hoppa över utställningen för det känns väl inte så lämpligt att dyka upp där med maskbomben.
Eller?

Sv: Ställa ut maskhund och bli ringens hatobjekt?

Hur lång tid smittar han efter att han får medicin? När jag ställde ut min gamla hund (för typ 15 år sen) var det ok att ställa ut en hund med löss om den badat i lusschampo innan utställningen. Från att man badade den första gången var det en vecka tror jag innan det fanns risk att hunden smittade andra.
Vet inget om hur maskar smittar, men har hunden något smittsamt är det ju inte lämpligt att ha den på utställning och smitta alla andra.
Fråga veterinären!

Jo fast nu tänkte jag fråga andra hundutställare först så får mamma fråga veterinären när hon pratar med denna.

Avmaska den lille och plocka noga upp ev. bajshögar han kan trycka ur sig i omgivningen, så är det nog ingen större fara.

Som rätt berest utställare tar jag för givet att där finns både mask, lus och loppangripna hundar på plats och håller koll på mina egna därefter.
Och med tanke på kennelhosta etc. får heller inte mina dricka vatten ur andra hundars skålar (och ja, det är många som erbjuder sin hunds vattenskål :crazy: ) utan mina har sina egna skålar och sitt eget vatten!

Ok. Hunden är avmaskad hur många gånger som helst (senast förra veckan) och har nu fått utskrivet nån "dundermedicin från de djupaste regnskogarna". Funkar det inte denna gång ska hon in på utredning.

Känner mig lite tveksam till att åka faktiskt. Det är ju bara en lillepjuttutställning iaf så det är ingen katastrof att missa...

Skogås, whippetklubben har en liten utställning i ridhuset där på söndag.
OM vi nu gör det. Velar lite fortfarande.

Ok. Hunden är avmaskad hur många gånger som helst (senast förra veckan) och har nu fått utskrivet nån "dundermedicin från de djupaste regnskogarna". Funkar det inte denna gång ska hon in på utredning.

Känner mig lite tveksam till att åka faktiskt. Det är ju bara en lillepjuttutställning iaf så det är ingen katastrof att missa...

En liten fundering bara.

Hunden verkar ju ha blivit angripen av nån slags resistent mask. Kanske vore idé att inte ta med den till utställningen?

En liten fundering bara.

Hunden verkar ju ha blivit angripen av nån slags resistent mask. Kanske vore idé att inte ta med den till utställningen?

Varför startade jag tråden tror du? Och vad ser det ut som om jag har kommit fram till (om du läser tråden)?

Senast ändrad:

Ta och tagga ner lite.

Det senaste du skrev var att du fortfarande velade.

Jag ser det som en självklarhet att stanna hemma om hunden bär på något som smittar.
Bara för att det potentiellt finns andra smittor där, rättfärdigar det väl inte att ta dit ytterligare en? :crazy:

Ska själv till Skogås. Ta ditt ansvar och lämna hunden hemma :idea: Det kommer fler utställningar.

Senast ändrad av en moderator:

Det har aldrig handlat om att smita undan sitt ansvar. Jag har aldrig varit på en hundutställning och ville helt enkelt veta om det var en "big deal" om en av hundarna har mask eller inte.
Naturligtvis plockar man alltid noga efter sin hund vid sådana tillfällen oavsett.

Senast ändrad:

Menade inte heller att du ville smita undan ditt ansvar, framförde bara min högst personliga åsikt i ämnet.
Jag anser att det är ansvarsfullt att stanna hemma om man har en hund som är smittsam.

Ja, det är en "big deal" att ta med sig en medveten smitta på utställning.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 266
Senast: WildHorse
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 424
Hundhälsa Jag har en fråga. Kanske kan ses som underlig, men. Jag undrar ändå, när jag inte får något riktigt grepp från veterinär. Min hund...
Svar
3
· Visningar
5 377
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo