Ställa ut katt

Sv: Ställa ut katt

Precis en sån jag köpte igår! :)
Jag är osäker på den löpande delen, men det är nog mest för att jag inte haft liknande tidigare, men det är inte "skadligt" på något sätt att ha så? Det kanske är bra att den dras ihop lite hårdare så katten lär sig att inte dra?

Jag uppfattar den inte som det minsta obekväm. Den av mina katter som är mest piplisa (och dör av plågor när man klipper klorna tex) trivs bra i den, och hon får panik i den vanliga kattselen av "kaninseletyp". En vanlig sele måste man ju spänna extremt tight runt magen för att den ska vara säker, precis så att den går att knäppa. I den här är det ju bara när det behövs som den sitter åt, man kan spänna den med ett finger emellan utan att katten lätt kravlar sig ur den. Eftersom alla remmar är justerbara så hamnar ingenting fel och blir obekvämt som det gjort på tex puppian jag provade (som var för stor runt halsen, för smal över bogen, lagom runt magen och för kort mellan frambenen och över ryggen).

Om man har en katt som aldrig skulle drömma om att rymma kanske en mjukare och bredare sele (typ Gustav & Evita) skulle vara mer bekväm, men å andra sidan hindrar ju breda remmar rörelserna mer så jag är inte säker på det.
 
Sv: Ställa ut katt

kl
Jag är lite intresserad av att ställa ut min kille nån gång i framtiden men är lite orolig över hur han kommer sköta sig hos domaren. Han är världens goaste kille men har mycket spring i benen och vill utforska allt och alla.

När vi var hos vet efter kastrering och han nyss vaknat skulle han ändå springa runt i undersökningsrummet och hälsa och snosa på allt.

Att han bara kommer sitta still på bordet så som en av Sharks katter är helt otänkbart, är det en negativ sak att han har så mycket myror i kroppen och man bör vänta till han mognat lite och lugnat ner sig?

Så här ser han ut, han var rakad här på mitten men tänker förstås inte ställa ut innan pälsen blivit fin igen.

550145_3039137782353_1377181572_n.jpg
 
Sv: Ställa ut katt

Då behåller jag denna! Synd att den inte finns i fler färger bara... Vill ha en svart, beige/orange (som passar kattens färg) eller vit men L fanns bara i blå enligt butiken. Får väl göra en själv någon gång senare (om det nu behövs en större senare, jag är rädd för det), det kan ju inte vara hur svårt som helst iaf. :)
 
Sv: Ställa ut katt

Jag skulle prova med bägge!
Den bruna har fantastiskt fin ögonfärg och den maskade var himla söt med den vita nosen :)
Som du säger, förutom den maskade färgen så har han ett typiskt huskatts utseende.
Senast på utst. så var det en röd/vit långhårs hane med och den blev sist, för att det var för lik en skogkatt. Ärligt talat, jag hade lätt tagit den för en helt okej rastypisk skogkatt! Den var jättefin, men inte en huskatt för mig iaf.

Brun? ;)
Hon är svartsilver. Men har lite varma fält här och var, minns inte vad det hette dock :)

Jag ska i alla fall börja med att ta ut djuren och låta dom utsättas för lite mer liv och rörelse. Behöver ju inte chocka dom fullkomligt genom att ta dom till en utställning det första jag gör :D
Ingen som bor i närheten av Uppsala och vill lyfta i katter? ;)
 
Sv: Ställa ut katt

Tycker det är skitsvårt att bedömma silver på kort :p så för mig va den brun hehe.
Men IRL är det ju givetvis lättare, oftast. Silver kan va riktigt klurigt!
 
Sv: Ställa ut katt

Fast bruna katter finns i olika nyanser, från varm brun till riktigt kall grå-brun nyans. Silvret kollar man genom att dela pälsen, är det riktigt vitt i botten så är det silver. Men även det kan vara svårt att avgöra.
 
Sv: Ställa ut katt

Då har man lärt sig något nytt idag också :D
Har fått höra av flera att hon är silver, men det kanske vore bra att göra en färgbedömning på plats om vi kommer till utställning.

När hon var yngre var hon väldigt kallt stålgrå, inte en brun ton så långt ögat kunde nå. Sen har hon fått några fält i varmare färg med tiden (runt nosen samt en fläck mellan bakbenen).
Nu har jag googlat fram namnet på det också: rufism
 
Sv: Ställa ut katt

Som sagt, även en brun katt kan vara grå :)
Vad har pälsen för färg om du kollar i botten? Som sagt så ska den vara i princip vit ifall det är en silverkatt.
Det tråkiga är att om du skriver fel färg i huskatt beviset så får du ju regga om henne sen om du skrivit fel färg. Dom flesta dommare bryr sig inte om den är felreggad men har man otur kan de va ngn kinkig..
 
Sv: Ställa ut katt

Förtusan, jag håller nog på att byta ut hästarna helt mot katter! :eek: :D

Men till saken... Jag vill bli medlem i någon kattklubb (för att komma in i det hela och kanske senare även ställa ut katten), har sett att det finns tre olika klubbar här i Linköping... Men hur väljer man? Vad tänkte ni när ni valde klubb?
 
Sv: Ställa ut katt

För mig var en SVERAK ansluten klubb självklart.
Sedan blev det rätt naturligt för mig att ta den klubben mina föräldrar varit väldigt verksamma i. Man kan aldrig veta om man kommer trivas med övriga medlemmar eller inte. Ska man vara medlem enbart för att få ställa ut spelar det ju ingen roll vilken klubb man är med i. Men det är ju alltid kul att bli lite involverad i klubbens arbete om man har tid. Sj så har jag fullt upp med hundklubben så nattklubben får tyvärr klara sig utan min hjälp. Vilket är tråkigt för jag vet vilket jobb dessa människor lägger ner på utställningarna.
 
Sv: Ställa ut katt

Självklart en SVERAK klubb som gäller här. :)
Jag ska höra mig för lite med folk som bor i närheten som har samma ras som vi, hör vissa som rekommenderar en och andra ratar en... Inte lätt! :D
 
Sv: Ställa ut katt

Jo, men man har ju katten i avel en väldigt begränsad tid. Under den tiden är de upptagna med att ha kullar/parningar, och mellan det är de ofta i sämre utställningsskick eftersom livet som fertil sliter mycket mer på katten än kastratlivet.

När den supersnygga avelskatten är kastrerad har man ett helt liv kvar att visa den på utställning, och katterna som verkligen håller hög klass kan ofta konkurrera långt upp i åldrarna. Min egen gamling vann även 14-15 år yngre katter regelbundet. Dessutom är många raser bättre pälsade som kastrater, och andra raser är inte riktigt utvecklade i sitt utseende förrän de är ett par år. Ett annat plus är att en kastrat oftast är lättare att ställa, eftersom fertila katter generellt är mer revirkänsliga och kan bli stressade i en utställningsmiljö.

Jag ställer nästan aldrig mina fertila katter, utan börjar med kattungar och väntar sen tills de är pensionerade från avel. Nu har jag en 4-årig kastrathona som är vacker som en dag, hoppas hon trivs på utställning :)
 
Sv: Ställa ut katt

Många gör som jag, tar de kullar man ska och sedan kastrerar, för katternas bästa. Sedan finns det ju andra orsaker till varför snygga katter kastreras. Hanar tex kan vara omöjliga att hålla fertila.
 
Sv: Ställa ut katt

Måste bara säga att gud vad fina katter! :love:

Jag älskar den randiga förstås men måste medge att den maskade är läcker! Som en siames i färgen men vackrare byggd! (Förlåt alla siamesälskare:o)

Tycker båda borde få en chans, men kanske inte samma gång. Har de inte stöd av varann så är det nog lättare för en som ställer ut första gången att bara ha en katt att bekymra sig om. Eller?

(Från en som är sugen också...:crazy:)
 
Sv: Ställa ut katt

Ok låter vettigt. Undrar hur många katter har du? Och hur ofta en kull? Domarna är de ofta själva uppfödare? Vad är kriterierna för att bli kattdomare? Alla rasföreningar har ju lite info på vad man helst vill ha. Kan det vara så att uppfödare har lite olika syn på detta? Och då borde väl detsamma gälla domarna tänker jag. Eller är det väldigt stikt, x antal cm på hår, ögats form osv?

Ursäkta alla frågor nu, men du verkar ju ha koll.
 
Sv: Ställa ut katt

Det finns ju en rasstandard för varje ras och självklart så tolkas den olika beroende på vem som läser den. Varje uppfödare har ju sina mål med sin avel med. Det tråkigaste är att allt för många inte tar sig en funderare och tolkar rasstandard ordentligt utan går enbart efter vad domarna tar fram. Det går ju mode i vad som premieras. Just nu är det tex en del domare som tar fram Skogkatter med nästintill siameshuvuden. Profilen är inte rak längre utan böjd och öronen är som paraboler. Folk vill gärna avla på det extrema. Står det stora öron i standarden slutar inte folk innan öronen är mer än stora så att säga.
Jag vet att mina katter förmodligen aldrig kommer bli best in show, men Som det är nu vill jag inte det heller. För det som premieras är inte vad jag eftersträvar. Men utställning är givande ändå, man får ju utlånade om hur katten ser ut, sen bedömmer jag själv om det är bra eller dåligt. Kors i taket var dock min hona uppe i panel sist. Den domaren gillade Skogkatter som ser ut som de bör.
 
Sv: Ställa ut katt

Tolkningsbart jovisst. Men upplever du att aveln går åt det extrema oavsett ras? och vem är det egentligen som bestämmer vad som gäller? En ny ras verkar ju lättare att forma till sin än en redan etablerad ras, de vanligaste tänker jag på då. Men alla raser utvecklas ju konstant. Vilka riktlinjer är det som gäller? Hittar jag de på respektive rashemsida? Och hur ofta uppdateras detta så att tolkningen blir mer enhetlig?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
253
Senast: Sassy
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
651
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
312
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
164
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp