Ställa ut katt

Sv: Ställa ut katt

*knapplån*

Vi funderar på att åka och kolla på Järvas utställning nästa helg, hittade efter en jäkla massa letande information om vart den hålls och öppettider för åskådare.
Är det något man som åskådare bör tänka på? MCO brukar ställas ut tidigt har jag hört? Brukar de ta inträde? Finns det utställare som säljer kattsaker eller är det något annat skoj?
 
Sv: Ställa ut katt

Inträde brukar kosta under 50 lappen.
Det brukar finnas försäljning av kattgrejer.
När MCO ställs har jag dock ingen koll på :)
Men panelen är ju rolig att se men den är ju oftast runt 16 på em så det blir långa dagar. De flesta bedömningar sker ju innan lunch.
 
Sv: Ställa ut katt

*delvis knapplån*

Håller med dig om att många borde ta sig en riktigt funderare om vad de vill uppnå med sin ras och vad som kan ge ett dåligt resp. bra liv för en katt. Vissa domare har faktiskt (enligt mig) ett sjukligt ideal som de vill ska uppnås bland raserna och premierar därefter.

Sorbe:

Mco ställs ut alltifrån först till sista ras, allt beror på hur domarna vill ha sitt upplägg. Eftersom flera olika domare bedömer Mco fast olika Gr. så är det bäst att när man kommer till utställningen gå fram vid domarborden och kolla vad som står på lapparna som sitter på dem. De brukar oftast (ibland kan ändringar ske) bedöma i den ordningen som står och då kan man kolla i katalogen som finns att köpa hur många katter det är i just den gruppen. Överlag upplever jag att Mco är oftast först eller tidigt.

Jag tycker att du ska ta tillfället i akt att observera hur ägarna gör när de bär fram sina katter då jag tyckte mig se att det var en "bära fram själv"- utställning samt försöka lyssna på vad domaren säger om katten t.ex hur pälsen är eller hur katten är överlag.
De flesta av domarna som skulle bedöma där brukar vara väldigt informativa och beskriva för åskådarna och motivera varför de just bedömde på det sättet. Jag har lärt mig mycket ifrån det, sen får man självklart sålla bort vissa "modefix idéer" som kommer upp.:)

Sen har Shark skrivit resten:)
 
Sv: Ställa ut katt

Om det är den i Haninge så kommer jag och mamma att ställa där. Fast vi har norska skogkatter :)
Och som Shark skrev så kostar det inte speciellt mycket att gå in och det finns oftast försäljare på plats som säljer allt möjligt!
 
Sv: Ställa ut katt

Tack för alla svar! :)

Ska absolut lyssna mycket på vad domarna säger om katterna, vill kunna en del så jag vet om jag vågar ställa ut eller ej senare. ;)
 
Sv: Ställa ut katt

det är ju bra och snoka runt bland burarna för att hitta fler med Mco de brukar gärna vilja tala om sin ras:D

(o.t)
Själv sitter jag hemma och är helt förstörd, vår vackra blåa pälsboll finns inte mer:cry:
 
Sv: Ställa ut katt

Tack så mycket det värmer, mamma hittade honom liggandes i deras säng. Hon trodde han sov först och tänkte inte mer på det, men när han inte kom när det var dags för mat straxt efter så blev hon orolig och kollade igen. Då såg hon ju att han inte var i livet längre.:(

Han hade troligtvis somnat in i sömnen och antagligen var det hjärtat då hans pappa dog utav det också i 4-5 års åldern (han var testad negativ åren innan men sen upptäcktes det vid deras årliga kontroll utav avelsdjuren). Våra/an är/var testad också negativt men de är ju aldrig 100 % tyvärr. Han hade varit ute i koppel på förmiddagen och var helt som vanligt.
Egentligen visste vi ju om att det skulle kunna hända när vi fått redan om hans pappa men man trodde ju inte att det skulle var så "snart". Det jobbigaste är ju att hans "bror"(bästa kompis) går ju runt och skriker och letar efter honom:cry:
 
Sv: Ställa ut katt

Usch vad tråkigt! :( Beklagar verkligen!
Hann inte kompisen se honom när han var borta? Tänkte att de brukar ju förstå vad som hänt då. :(
 
Sv: Ställa ut katt

Idag var vi på vår första utställning och jag vill verkligen börja ställa ut vår katt! :D

Men en fundering nu i efterhand när jag kollar på en inbjudan... Betalar man något för buren eller jag antar att det ingår i avgiften?
Kollar på inlägg #28 i denna tråd, huskattbevis är ju inget jag ska ha antar jag eftersom jag har en MCO, men är det något liknande jag behöver?

Funderar på att försöka få uppfödaren att ställa ut en del av kullen i höst! :bump:

Vad tusan, då måste man ju skaffa burskynke också! :eek: :D Och massa annat! Vi köpte en upphängningsbar skål idag iaf så lite är vi på väg. Och ett sånt där hjärta "Rör inte katten!" också. :)
 
Sv: Ställa ut katt

Nej, buren ingår :) Du behöver stamtavlan med bevis på att kisse är ID-märkt samt vaccinerad som den ska. Bekräftelsen man får hem ca 2 v innan utställningen är måste du ha med, men det är ju först när du anmält.
 
Sv: Ställa ut katt

Okej! :) Allt sker automatiskt anar jag? Om man har två vuxna katter så får man två burar man kan göra till en dubbelbur? Såg att det låg tre ungkatter i en dubbelbur igår, väljer man själv hur många det får vara i en bur eller finns det regler för det?
 
Sv: Ställa ut katt

Vad roligt! Så ni var på Järvautställningen? Jag och mamma hjälpte till lite vid ett av borden som sålde saker så vi var sällan vid burarna men ni kanske såg våra missar ändå :)
 
Sv: Ställa ut katt

Vi var där! :) Jag fick lite hjärnsläpp när jag väl var där så mindes inga namn tyvärr!
Vad är det för ras du har? Jag fotade en del så kanske någon av de har fastnat på kort. :)
Vilket bord var det? Jag handlade lite saker vid två av dem. :)
 
Sv: Ställa ut katt

Vi har skogisar under stamnamnet Segersjös. Hade två burar i ena änden av en rad längst mot entren. Det var mammas kompis som hade bord och på det så fanns bl.a. smycken, kattleksaker i kaninskinn och choklad.
Tog du kort på katter om var uppe på bord för bedömning eller i burarna? Båda våra dömdes av Anette Sjödin.
 
Sv: Ställa ut katt

Hur gick det för er? :)
Så trist att inte ha ngn att ställa ut!!
Speciellt när de gick så bra sist så får man ju ännu me lust hehe.
 
Sv: Ställa ut katt

Det gick okej. Lubbas tog sitt sista "Sverigecert" för GIC så han är stoppad i Sverige nu och måste utomlands. Han blev 2 av 4 i BIVen, slagen av en hane i bättre pälskondition.
Conjac fick HP (han är ju redan Supreme) men också slagen i BIVen. Han har verkligen fällt ur allt :D Han har nog aldrig varit så kort pälsad.
Båda fick jättefina kritiker!
 
Sv: Ställa ut katt

Haha fnissade lite åt att du tyckte att det gick okej.
Jag blev superglad när aura äntligen tog sitt första cert och dessutom blev nom.
Det är ju alltid så hård konkurrens men jag vet ju att hon är värd certen! Så det är så ledsamt ibland att ha skogis, att det ska va så svårt att få certen.
Grattis till fina resultat :)
Väntar spänt på conjacs kull ;)

För övrigt så tycker jag att detta med att vara tvungen att åka utomlands är riktigt skräp!! Man åker till Norge och villa domare är där, jo samma som i Sverige. Varför inte ändra så att man ska ha cert från domare som kommer från olika länder ist.
 
Sv: Ställa ut katt

Tack!
Haha ja men man är så bortskämd med resultat när man åker med Conjac :D Det är sällan han kommer hem utan en BIV, NOM eller BIS.
Men i helgen hade han verkligen inte så mycket att skryta med, han ser ut som ett kattunge typ, verkligen ingen päls eller krage kvar haha.

Lubbas hade ingen konkurrens om certet och han var i kondition för att få det. Han brukar gå mot en annan hane och dom brukar slå varandra typ varannan gång men i helgen så hade den hanen redan blivit GIC så dom gick mot varandra i BIVen istället och då vann den andra hanen. Det var även samma hane som slog Conjac i nomineringen.

Och ja, Conjac bebisar med Lady (som även är Lubbas mamma) brukar inte bli helt fel :love: Vi har haft den parningen två gånger tidigare och dom ungarna är väldigt fina, en utav dom har blivit JW och är som vuxen ännu större än Conjac!
 
Sv: Ställa ut katt

Men då såg jag nog era burar iaf, har ett svagt minne av det namnet. :)
Jag fotade lite både och men fotade visst inte alls så mycket såg jag i kameran, kändes som jag fotade mer när jag var där. :confused:



Btw... En två dagars utställning - hur fungerar den egentligen? Börjar man om på "noll" på söndagen hos en annan domare eller hur är det?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
253
Senast: Sassy
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
651
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
312
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
164
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp