Ställa ut en hel hösilage bal till 2hästar??

Sv: Ställa ut en hel hösilage bal till 2hästar??

Jag har haft 2 hästar på fri tillgång på vintern,tar ca 10 dar o äta upp då. Inte vart något problem då d är så pass kallt här hos oss .Det fryser hellre isånafall , kalla vintrar sista åren. Nu ska hon va själv i vinter o ha en hel bal själv,så den borde räcka en 3 veckor ungefär antar jag. Men hoppas det ska gå ändå :o.

Haha, va? Det där är mängden jag har gett till mina 3 ggr/dag, 2 halvblod, så det ryms inte alls särskilt mycket i en sån häck.

Däremot håller jag med om att det är en bra, billig typ av höhäck:)

+ 1 på den. Har också 2 stora hästar i hagen och precis en sån foderhäck (tre pallkragar hög), den fyller jag proppfull med löshö på morgonen när de går ut (ca 15 kg) vilket sedan räcker till strax efter lunch.

Ska du ha din häst helt själv?
Och tror du verkligen att en bal kan hålla sig fräsch i 3 veckor?

:crazy:

Håller med om att det är hemskt med ensamma hästar, men det är absolut inga problem med en bal i tre veckor om det är kallt. Är det plusgrader är det dock inte bra.

D finns många ensamna hästar.. Min har aldrig varit ensam nån längre tid än nån vecka. Men nu råkar jag bara ha en på vintern sen kommer sällskapet till våren igen. När hon var ensam sist var det bara positivt,blev mycke trevligare i sättet o lättsammare. Men nu var det inte det som disskuterades. Här är det vinter så det ska nog kanske gå. När graderna ligger runt -10 o kallare för det mesta. Det e väl bara o prova o se:cool:

Jag kör med storbal till mina två. dock ställer jag inte ut hela balen i hagen utan den står utanför och sen ger jag från den.Lägger tillbaka plasten över balen också pga att jag vill slippa regn i den.
Kör med den billiga varianten av foderhäck nämligen pall med tre kragar på. har en stor och tre halvpallar i hagen på olika ställen.
(halvpall är hälften så stor som helpall för den som inte vet det )
Jag ger mina hösilage redan nu Och jag får slänga en hel del eftersom det inte är tillräckligt kallt ännu.

Det finns dessutom olika storlek även på de stora balarna .våra är 120 hög och 110 bred och väger ca 300 kg.
och det sätter mina hästar i sig på ca 5-7 dagar. mellan 15- 20 kg om dagen äter dom ungefär var beroroende lite på vädret.
Nu brukar jag slänga det som är kvar på dag fyra pga att inte kylan kommit ännu.

så ska du ha hösilage till bara två hästar försök att få tag i balar som är lite mindre .Jätte balarna på 400- 600 kg funkar absolut inte för endast två hästar även om de är stora och glupska.

Senast ändrad:

jag skulle aldrig ha en bal öppen i 3 veckor och fodra med den oavsett hur kallt det är .Jag tycker tom att 10 dagar är för länge :crazy:

Jag kan inte annat än att hålla med... Det är klart, om höet fortfarande luktar gott o inte börjat jäsa, så visst. Men jag har aldrig varit med om en bal som hållt mer än 12 dagar. O då var det torrt hösilage.

Så länge det är minusgrader går det bra.
Vi har inte fri tillgång i hagen utan har balen på palll med huva över för snö och regn och ger portionsvis. Huvan är mest till för att göra det lättare att komma åt silaget, vill inte gärna ha isblandad snö i det. Vi använder endast stora rundbalar hösilage, blir betydligt mycket billigare för oss än de små balarna, detta även om vi skulle vara tvugna att kassera delar av balar vilket ännu inte hänt. Men som sagt vänta tills kylan kommer då håller sig balen bra.

Hej!

Och jag (som läst häst 2 år och läst foderkursen på SLU) tycker en bal öppen mer än 4 dagar är på gränsen.

Vi har det mindre angenäma problemet att vi gått från 3 feta stora hästar och en stor smal till 1 stor smal, en mindre fet och en ponny och vi har samma silage som förra året..

/Lavinia, vars pålla ioförsej går ner fint på boxvila, men där kan hon ju knappast bo hela vintern (hoppas jag)

Med lite kunskap om hur nedbrytning och tillväxt av mögel och microorganismer så är det lätt att räkna ut att en frusen bal håller sig mycket längre än en bal som öppnas i sommarvärme. Tog ni inte upp lagring av stråfoder/foder?

Med lite kunskap om hur nedbrytning och tillväxt av mögel och microorganismer så är det lätt att räkna ut att en frusen bal håller sig mycket längre än en bal som öppnas i sommarvärme. Tog ni inte upp lagring av stråfoder/foder?

Hej!

Jo, men jag är realist. Vi har utöver de senaste 2 vintrarna haft ca 0-gradigt och på de flesta ställen jag stått har silaget stått "inne" = det blir dåligt snabbare. Ute i nollgradigt med värmande sol/kyla/sol blir silaget dåligt på nolltid- iaf det silaget jag sett. Jag är hellre safe than sorry och får slänga mängder av foder (och får en häst med dålig mage- det har hon nog av ändå)..

(jag har även flera gånger med egna ögon sett balar som tagit värme och blivit dåliga på en dag- just eftersom de lagras inne- vilket dom egentligen ska för att hålla som bäst..).. Det dräller av fina råd, men det "vanliga" är att balarna ska vara öppna så kort tid som möjligt för att inte riskera att de blir dåliga.. Sen verkar det finnas mycket silage därute som är dåligt "från början"..

/Lavinia

Två hästar hinner inte äta upp en storbal i vad jag tycker är rimlig tid. I alla fall inte vad jag sett.

Mina har gjort det. Men på våren har man fått ha koll då värmen stiger. Då blir maten dålig fortare än under vinterns kalla dygn.
Dock ska det tilläggas att jag har haft lösdrift dygnet runt. Ska man ha så bör man ta från samma bal när de ska gå in om natten.
Senast hade jag två ridtravare. Men innan en ridtravare och en liten shettis. Va extremt sällan dom inte åt upp allt innan det blev dåligt. Och han det bli dåligt var det i slutet på mars och i april.. Men oftast har jag sett till att ha vanligt hö och utfodrat dygnsvis då ist.

Men varför sätta en tidsgräns på just 10 dagar?

Tidsgräns?Jag tycker bara att balen blir dålig innan dess oavsett TS speciellt vid plusgrader.

Vi hade from oktober förra året hösilagebal i hagen till hästarna, de åt upp den på ca 2 veckor, 2 st hästar ute 8-20. Den blev inte dålig under den tiden. Men nu bor ju jag i Jämtland med kalla vintrar.

I år körde vi ut hösilagebal i mitten av september och det är 3-5 hästar som äter av den, lösdriftare, vilket tar dem ca 6 dagar att äta upp en bal och den blir inte dålig av det. Den hinner ju torka innan de ätit upp den.

Jag tycker det är underbart med balen i hagen så man slipper riva och skjutsa ut, sparar mycket tid och sparar på ryggen lite.
Vi har dock byggt en liten foderhäck runt vår så de inte kliver i den för annars stampar de ner det och då vill dem inte äta det så då blir det extremt mycket spill.

KL

Jag väljer att inte säga ngt ang. hur många hästar som krävs på en hösilagebal eftersom det beror på så oerhört många olika faktorer såsom tillgång, väderlek, storlek på häst, näringsbehov, aptit o.s.v.

Våra balar är ca 350 kg torrt hösilage. Av våra hästar så är det 5 st som äter av silaget. Två halvblod som rids, ett varmblodssto (avelssto, ej dräktig i år), en liten C-ponny av ädel modell (avelssto, ej dräktig i år men ger di) samt ett årsföl som blir D-ponny och diar. Balen räcker i knappt en vecka till dessa med begränsad tillgång fördelat på 4 fodringar per dag. Mer än en vecka håller sig inte en bal hos oss i alla fall. Två hästar äter annat foder men ska man börja fodra med hösilage innan det blir kallt hade alla våra varit tvugna att äta samma foder och vi hade antagligen fått slänga en hel del i alla fall. Vi fodrar med hö under sommarhalvåret och går över till silage när vädret passar för det.

Mvh JV

Det är väl inte optimalt att göra så här, men visst går det att ställa ut en hel bal till två hästar: enda sättet att undvika att höet/hösilaget blir dåligt, är att ta bort ALL plast som är runtom (lämna bara den bit plast balen står på). Balen ska självklart stå på en lastpall också, så den kommer upp lite.

Om all plast är borta luftas balen igenom och maten blir inte dålig. Däremot får man då räkna med väldigt mycket svinn eftersom en stor del av maten kommer att trampas ned.

Så det går, om maten får luft. (Har du en avplastad bal inomhus torkar det ganska snabbt, om du vill fodra i häck.)

Ställde för ett par år sedan ut hösilage i hagen (dec-mars) till ett dräktigt halvblod, ett 3årigt halvblod och en shettis (med munkorg).
Skar bara av toppen av balen (och skar sedan av plasten efter hand som de åt)
De tryckte i sig balen på mellan 5-7 dagar. Däremot åt de knappt 2kg hö var inne på natten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama