Ställa ut en hel hösilage bal till 2hästar??

JessicaM

Trådstartare
Har sett att många ställer ut en hel hösilage bal till sina hästar även när de bara har två hästar..

Blir inte balen dålig när den står ute i regn o rusk även om man skulle täcka över den med presenning på kvällen när man tar in hästarna??

Vill ge mina två fri tillgång på hösilage och jag vill inte köra ut en del i taget för då trampar de ner det mesta i leran, för det blir lerigt i hagen varken man vill el ej..

Har ni något tips? Går det att ställa ut en hel bal?? (vanlig stor)

Sv: Ställa ut en hel hösilage bal till 2hästar??

Jag tvivlar på att de hinner äta upp det innan det blir dåligt! Finns flera hemmagjorda varianter på höhäckar som fungerar bra så du kan köra ut lite i taget istället. Jag räknar på att en stor bal, ca kan stå ute när det är ganska kallt, mitten okt-nov i hage med 5 hästar. Innan dess kör jag ut i kärra.

(PS; Väldigt jobbigt om det blir dåligt och man måste flytta bort nästan en hel öppnad bal som de slitit i, om man inte har bra maskiner vill säga, för att inte tala om det oekonomiska i att hela tiden slänga...)

Om man tar motorsågen och delar den på mitten då. Ställer ut halva i hagen och den andra halvan får stå under presenning??

Två hästar hinner inte äta upp en storbal i vad jag tycker är rimlig tid. I alla fall inte vad jag sett.

Om man tar motorsågen och delar den på mitten då. Ställer ut halva i hagen och den andra halvan får stå under presenning??

Det hjälper inte att ställa under presenning. Öppnad är öppnad och det är när luften kommer i kontakt med ensilaget som det blir dåligt. Det räcker alltså att det har blivit ett pyttelitet hål för att balen ska bli dålig.
Till två hästar är det ingen ide att ha ensilage i normalstora balar, då får man ha småbal isåfall. Det blir dåligt på bara några dagar och man får slänga massor.

Hej!

Om du bara ställer ut balen som den är kommer den snabbt förvandlas till toalett/säng. Har inte sett ett enda stall där det funkar att ställa ut balen i hagen utan "begränsare".

Där jag står nu har vi höhäck med nät över, då får man inte ut silaget på backen på samma sätt. Bara höhäcken och vips- skön toa och säng för hästarna.

Sen som nån annan påpekat- en bal på 2 hästar- den lär bli dålig. Förra året höll våra balar max 1 vecka innan de blev dåliga, då hade vi 4 hästar som åt av dom. Men det beror ju såklart på storleken. Annars tycker jag balarna höll sej bra i hagen, faktiskt, oavsett väder. Våra går på fri tillgång- lösdrift..

/Lavinia, som tycker 4 hästar är på gränsen till för lite för 1 bal, men hagen räcker inte för fler hästar

Jag har två hästar och storbal funkar för mig bara när temperaturen är runt noll eller lägre. Dock har jag aldrig fri tillgång för då blir de för feta.

Har tre hästar, fungerar jättebra att ställa ut en stor-bal med hösilage, MEN-det måste bli kallare, väntar tills temperaturen håller sig runt nollan, precis som "fejko" säger.

Senast ändrad:

Hade storbal till 3st fullblod förra vintern. Ganska torr sådan, nästan mer som hö, men den höll sig bra, men då var det kallt ute :)

Har fungerat utmärkt för mig att ställa ut en hel bal till tre hästar de senaste två vintrarna, utan begränsning och häck. Men då har temperaturen varit långt under nollan de vintrarna. De flesta var otroligt duktiga på att äta upp allt, jag blev riktigt förvånad, dock fick man ju vänta ut dom lite då och inte ge dom en ny bal förrän allt var slut. Visst blev de säng och toa, men jag mockade varje dag och sen fick dom husera som dom ville. Skulle dock aldrig ställa ut en bal i regn och lera, då fodrar jag för hand istället på olika ställen varje dag. Man kan ju bygga en häck med tak över om man vill ha fri tillgång i alla väder.Tillägger att jag har plastat hö, inte silage.

MITT TIPS: Skaffa en lastpall + 3 stycken pallkragar, så får du en billig foderhäck där du kan lägga i ensilage i, fyller du denna så klarar dom sej i alla fall i 2-3 dagar och du kan så köra med samma bal ute som du ger av inne och du hinner göra av med det innan det blir dåligt.

3 vuxna halvblod på lösdrift och fri tillgång tycker jag är vad som krävs om de ska hinna äta upp innan det blir dåligt.

Skaffa en foderhäck i stället. Hur eller hur så ska grovfodret inte ligga i leran.

MITT TIPS: Skaffa en lastpall + 3 stycken pallkragar, så får du en billig foderhäck där du kan lägga i ensilage i, fyller du denna så klarar dom sej i alla fall i 2-3 dagar och du kan så köra med samma bal ute som du ger av inne och du hinner göra av med det innan det blir dåligt.

Vad har du för hästar?! Minishettisar? :D

När jag hade mina två storhästar på fri tillgång blev motsvarande mängd uppäten på ett dygn :p

TS. En stor bal hinner bli dålig om den ska ätas av bara två hästar. Som många redan skrivit kan det fungera om det är väldigt kallt ute.

Men vadå, nu hänger jag inte med. Är du rädd att höet ska bli nertrampad och dåligt på så vis, eller att det helt enkelt ska hinna bli dåligt?

För om det är det sistnämnda så spelar det ju ingen roll om du kör ut med kärra, så hinner ju balen ändå bli dålig om det är för varmt ute.
Om det däremot är det att höet blir nertrampat, så skulle jag snickra ihop en egen höhäck eller köpa en om plånboken tillåter:)

Någon som har snickrat ihop en egen höhäck med tak att visa :D

3 vuxna halvblod på lösdrift och fri tillgång tycker jag är vad som krävs om de ska hinna äta upp innan det blir dåligt.

Skaffa en foderhäck i stället. Hur eller hur så ska grovfodret inte ligga i leran.

Hej!

Det måste ju bero på hur kallt det är ute och hur stora hästarna är.
Våra balar är 350 kg, vi hade i vintras 4 hästar och dom käkade glatt upp det på 4 dagar- och blev feta som as allihopa!

Då begränsade vi maten till dom, så det tog ca 1 vecka att äta upp en bal- balarna höll så länge det var kallt, men så fort värmen kom blev de dåliga på 4 dagar - inte så skoj!

/Lavinia, som skulle säja ju fler hästar/silagebal desto bättre.

Jag skulle aldrig, och jag menar verkligen aldrig, vilja närma mig hästens mat med motorsågen. Det blir inga rena spår efter den.

Och nej, en "vanlig" silagebal är alldeles för stor för två hästar.

Man kan dela en ensilagebal, men då behövs en balkniv som sätts på en traktor med frontlastare.

Men det ingår knappast i den genomsnittlige hästägarens arsenal. ;)

Hej!

Det måste ju bero på hur kallt det är ute och hur stora hästarna är.
Våra balar är 350 kg, vi hade i vintras 4 hästar och dom käkade glatt upp det på 4 dagar- och blev feta som as allihopa!

Då begränsade vi maten till dom, så det tog ca 1 vecka att äta upp en bal- balarna höll så länge det var kallt, men så fort värmen kom blev de dåliga på 4 dagar - inte så skoj!

/Lavinia, som skulle säja ju fler hästar/silagebal desto bättre.

Ja, självklart är det bättre ju större omsättning det är på hösilaget. Tre vuxna halvblod är vad jag anser som minimum om det ska gå åt i rimlig tid på vintern.

Haha, va? Det där är mängden jag har gett till mina 3 ggr/dag, 2 halvblod, så det ryms inte alls särskilt mycket i en sån häck.

Däremot håller jag med om att det är en bra, billig typ av höhäck:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama