ställa upp

S

smecksmock

någon som kan förklara hur man gör för att lära hästen ställa upp korretkt??

Sv: ställa upp

Hästen ställer upp korrekt när den är balanserad och rätt framme för hjälper, liksidig och rakriktad.

på en unghäst är det ingen ide att hålla på och "korrigera" halten, dvs göra halt, sen korrigera ställningen tycker jag. det enda du åstadkommer är att du lär hästen att vara orolig i halten och inte stå stilla i lugn och ro.

jämnheten och korrektheten kommer per ovan, när hästen är tillräckligt riden och korrekt, då blir halten jämn "av sig själv." nu vet jag inget om dig och din häst, utan utgår från faktumet att tråden ligger på grundutbildning, så därmed ger jag dig rådet att ta det lugnt och inte göra en stor affär av det förrän ni kommit lite längre i ert arbete. rätta mig om jag har fel antaganden.

Jag menar alltså ställa upp för visning. Halterna funkar. Måste vara lite tydligare...:smirk:

Om jag inte är helt ute och cyklar så ska hästens framben stå rakt brevidvarandra och på den sidan som är mot dommaren ska bakbenet vara en aning bakom det andra, så att bakbenen inte är brevid varandra. Dessutom ska hästen vara uppmärksam och hålla huvudet och halsen rakt fram med spetsade öron och vara vaken och inte stå och halvsova.

Ungeför såhär, fast hur man visar dom beror på ras
dwred.jpg

d006.jpg

Jag menar alltså om jag kan få några tips på hur man ska lära pållen att stå rätt... får nog vara ännu tydligare...:crazy:

*fniss* Vad mkt missförstånd det blev :D Jag som gilalr att visa för hand fattade ju direkt :idea:

Vissa hästar är lätta - de automatiskt välbalanerade som alltid ställer sig i balans så fort du stannar (på gången, vid ledning till hage osv). Dessa hästar ska man bara lära ställa sig med rätta ben bak.

Andra är svårare, krävs massa träning -taiming och lydnad- för att få en snygg, välbalanserad korrekt uppställning.

Första steg är dock att hästen är lydig, att den stannar med alla benen när du ber den stanna och inte tre steg efter, eller iaf alltid lika fort efter att du bett den om det ;) Lättast är om den lär sig stanna utan tygelhjälp och helst även utan rösthjälp (tror jag typ rätar upp mig lite och vänder mig lite mot hästen, ska ju sedan ställa sig framför, ev sträcker upp lämplig tygel för att lätt korrigera benen om det blir fel), det ska se enkelt ut! Domaren ska inte störas av att du håller på att mixtrar med hästen hela tiden, du ska helst inte märkas på ngt annat vis än att hästen visar sig från sin allra bästa sida!

Nästa steg är att du lär dig när du ska be den stanna för att den ska stanna med rätt ben bak (det benet som är på den manfria sidan eftersom den manfria sidan visas mot dommaren och benet bak ger en snyggare överlinje med ett bättre kors). Studera i vilken ordning hästen flyttat fötterna i skritt och lär dig se det från sidan (snegla ned mot frambenen) och be sedan hästen stanna i rätt stegmoment (dvs när h/v famben är på väg fram -tycker jag är lättast- eller bak.)

Sakta gärna in ngt steg innan med kolla på hur hästen lyfter fötterna så är det lättare att stanna helt rätt och även lättare att bara smyga fam ett steg till så det blir rätt. Rätta ALLTID hästen framåt om den står fel. Om det är orolig (unghästar) och man "försvinner iväg" från domaren så gå heller en volt tillbaka och börja tidigare istället för att tvunget hålla kvar hästen eller börja backa. Domarna brukar vara vänliga och försöka se så mkt dom kan när det gäller småttingar iaf och kanske följa med en bit ;)

Sen är det enkelt att lära in ett kommando för att hästen ska stå still (Stillaaaa använder jag), då blir det lite lättare att reglera huvud/hals och öronen (ska ju se glad ut när man tar kort :D ) utan att de går iväg på en smackning utifrån, tygeltag, piskslag (i luften såklart :D ) osv..

Om man har för mkt "fart" in i halten så kan man behöva "backa" hästen lite så den inte står och väger framåt, man får testa sig fram hur mkt man behöver ta i tygeln/peta på bogen föra att hästen inte ska ta steg bakåt utan bara flytta sin vikt bakåt.

Good Luck! Det är skitkul att visa hästar :p *längtar till sommaren*

vilket proffessionellt och uttömmande svar. toppen!
jag hade också tänkt att öva in ett kommando inför treårstestet, och det börjar faktiskt fungera så smått.
lycka till med träningar och visningar!

Oj, tack :o :)

Ibland orkar man bara skriva allt man tänker på när man själv är i samma sits ;)

Bara för att jag tycker så mkt om bilden och ponnyn (och för att visa att hästen kan springa bra även om jag inte kan springa i takt med den, gör jag aldrig, jag kan inte ta lika långa steg:D ).

mini_20051122102133riks2005_016.jpg

Treåring från Riksen i somras. Den här traven hade hon från sin mamma med hu jädans vad mkt träning för att plocka fram den. Hon bara stressade runt och galopperade eller visade en väldigt medioker trav. Men gud vad lätt hon är nu! Helt underbar att springa med :love:

the_connemara skrev:
... Den här traven hade hon från sin mamma med hu jädans vad mkt träning för att plocka fram den. Hon bara stressade runt och galopperade eller visade en väldigt medioker trav. Men gud vad lätt hon är nu! Helt underbar att springa med :love:

Hakar på tråden...

Hur tränade du traven? Har en unghäst (arabtös) som är lungt sagt är lite vipsig av sig... När jag tränar traven blir hon lite väl okontrollerad glad över att få springa, däremellan släpar hon benen efter sig...:cool: hur hittar man den gyllene medelvägen? :confused:

Vilket kanonsvar!!:) tackar även jag för..:bow: nu vet jag ju hur jag ska öva in det på min....;) och ja vet precis vem ja ska vända mig till om det blir problem!!;)

Vid utställning ska hästen stå "öppen", dvs så att domaren ser alla fyra ben från sidan. Det benpar som är längst ifrån domaren ska vara "i mitten" om ni fattar.. hehe.. ;)

Jag använder "STÅ" till våra hästar när jag vill ha dom stilla.

El Karisma: prova att öva trav medans du är ute på promenader så blir det kanske mer avslappnat för lilltjejen än om man "bara" ska öva i paddocken...

Släpar benen får de aldrig göra, vill ha hästar som går själva ;) Se till att han hästen framför dig och ha den allert. Skräms lite om det behövs, dvs stampa lite i marekn och smacka till lite, vifta med spöet elelr gå på den med spöet och vr noga med att ge STOOOR eftergift. Hästen får ALDRIG få ngt ryck i munnen när den svarar fram även om den i princip flyger iväg, det gäller att hänga med ;) Och berömma såklart! Hästen får helelr aldrig gå emot spö/drivning och börja tjura. Antingen lärs det in för hand eller vid longering, jag brukar inte "hinna" longera och det funkar bra för hand om man har lina att låta hästen svara fram utan att bli hindrad.

Min lilla ovan var har dock aldrig behövt drivas utan är istället lite för pigg som din visst oxå blev ibland ;) Hon ville typ galoppera hela tiden, spec efter första traven. Då gällde det bara att trava så lugnt så lugnt, strunta i allt vad längning hette och bara behålla traven. Massa beröm och lugnande ord/smekningar så hon "lärde sig" bli lugnad. Nu har jag små knep som oftast funkar när hon stressad, typ skritta henne med en arm över halsen och klappa henne upp mot öronen och berömma och skratta åt henne när hon tokar sig, då blir hon glad och lugn. Dvs är du konsekvent med ditt beteende så hon blir trygg och lär sig lyssna.

Sen när traven "sitter" och hästen känns lugn i trav så kan man börja länga lite genom att ta länge steg och driva lite mjukt, för vår del bara komma lite bakom normal placering och ev smacka mjukt ngra steg i takt. Det ät viktigt att alltid vara lugn djälv, känna lugnet inom sig och springa lugnt men med långa steg och helst heller inte hålla i munnen, möjligtvis ta ngn förhållning om hästen brötar i väg för mkt. Tar man det lugnt och berömmer mkt så går det snart att länga mer och mer, tillslut räcker det med att börja springa lite lugnt själv så ökar hästen av sig självt så mkt som den kan och vill, och man kan driva fram mer och mer utan att den blir stressad eller okoncentrerad och tappar balansen och faller i galopp.

Faller hästen i galopp ändå så ska man bara mjukt bryta av och förstäsa springa. Aldrig några absuprta slut, ryck i munnen och arga ord! Då vågar hästen heller inte föröska ngt mer av rädslan att bli straffad om den misslyckas och hela visningen blir istället att tvinga runt en rädd/tjurig häst utan samarbetsvilja - mkt dåligt intyck och den visar antagligen ingen gång. Det är faktiskt lite bra om hästen slår över ngn gång hemma för man ska ju kunna reda ut en sådan situation så bra som möjligt om det händer på en utställning. Ser absolut inget misslyckande i att hästen fattar galopp en gång om den sedan blir lugn och visar en riktigt bra trav nästa vända :idea:

Ungfär så gick vi till väga på en äng utan för stallet och vi tränade alla dagar vi han i ngra veckor. Kan inte säga hur mkt exakt men säg en 5 ggr/vecka i en månad kanske kan stämma... Och då är det korta pass, kanske en 2-6 vändor i trav. Slutade antigen efter en fin trav eller en lugn om hon varit stressig så hon alltid fick mkt beröm och var nöjd när hon gick in. I början när hon stressade upp sig efter en trav runda så varvi nöjda om hon travade ngn gång till, krävde ingen skritt/halt efteråt utan bara att hon slutade med en lugnt trav. Men sedan lärde hon sig stå stilla och skritta lugnt även efter riktigt bra längningar.

Lycka till o fråga mer om jag är otydlig!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Samhälle Hur är det att bo i Sundsvall? Jag har börjat odla en mycket,mycket lös fantasi om att flytta någonstans som har riktiga vintrar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 998
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar