Sv: ställa upp
*fniss* Vad mkt missförstånd det blev
Jag som gilalr att visa för hand fattade ju direkt
Vissa hästar är lätta - de automatiskt välbalanerade som alltid ställer sig i balans så fort du stannar (på gången, vid ledning till hage osv). Dessa hästar ska man bara lära ställa sig med rätta ben bak.
Andra är svårare, krävs massa träning -taiming och lydnad- för att få en snygg, välbalanserad korrekt uppställning.
Första steg är dock att hästen är lydig, att den stannar med alla benen när du ber den stanna och inte tre steg efter, eller iaf alltid lika fort efter att du bett den om det
Lättast är om den lär sig stanna utan tygelhjälp och helst även utan rösthjälp (tror jag typ rätar upp mig lite och vänder mig lite mot hästen, ska ju sedan ställa sig framför, ev sträcker upp lämplig tygel för att lätt korrigera benen om det blir fel), det ska se enkelt ut! Domaren ska inte störas av att du håller på att mixtrar med hästen hela tiden, du ska helst inte märkas på ngt annat vis än att hästen visar sig från sin allra bästa sida!
Nästa steg är att du lär dig när du ska be den stanna för att den ska stanna med rätt ben bak (det benet som är på den manfria sidan eftersom den manfria sidan visas mot dommaren och benet bak ger en snyggare överlinje med ett bättre kors). Studera i vilken ordning hästen flyttat fötterna i skritt och lär dig se det från sidan (snegla ned mot frambenen) och be sedan hästen stanna i rätt stegmoment (dvs när h/v famben är på väg fram -tycker jag är lättast- eller bak.)
Sakta gärna in ngt steg innan med kolla på hur hästen lyfter fötterna så är det lättare att stanna helt rätt och även lättare att bara smyga fam ett steg till så det blir rätt. Rätta ALLTID hästen framåt om den står fel. Om det är orolig (unghästar) och man "försvinner iväg" från domaren så gå heller en volt tillbaka och börja tidigare istället för att tvunget hålla kvar hästen eller börja backa. Domarna brukar vara vänliga och försöka se så mkt dom kan när det gäller småttingar iaf och kanske följa med en bit
Sen är det enkelt att lära in ett kommando för att hästen ska stå still (Stillaaaa använder jag), då blir det lite lättare att reglera huvud/hals och öronen (ska ju se glad ut när man tar kort
) utan att de går iväg på en smackning utifrån, tygeltag, piskslag (i luften såklart
) osv..
Om man har för mkt "fart" in i halten så kan man behöva "backa" hästen lite så den inte står och väger framåt, man får testa sig fram hur mkt man behöver ta i tygeln/peta på bogen föra att hästen inte ska ta steg bakåt utan bara flytta sin vikt bakåt.
Good Luck! Det är skitkul att visa hästar
*längtar till sommaren*